1. Lämna ett bidrag och tävla om ASUS ROG Phone 3!
    Stäng notis
  2. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. svenix

    svenix Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    2 339
    Mottagna gillanden:
    2 639
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    Jag tror inte att Vimla har börjat med det ännu.
     
  2. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 449
    Mottagna gillanden:
    688

    MINA ENHETER

    Ok, för min del hade det vart bra. Slippa byta SIM-kort inom kort ändå hade vart skönt.
     
  3. stelin

    stelin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2
    Platta:
    Samsung Tab4
    ROM:
    Lineage-17.1-20200124
    Om man ska tro på Vimla så ska ju alla kunder köra på 2.0 innan första halvåret är slut 2020 så beställer du ett nytt abonnemang i Juli borde det inte finnas något annat alternativ.
     
    rickards gillar detta.
  4. Kingson

    Kingson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    475
    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Fråga dom imorgon innan 16:00 på deras chatt. Gå in på vimla.se och längst ned, kontakt, så kommer chatt upp. Fråga där!
     
    rickards gillar detta.
  5. stelin

    stelin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2
    Platta:
    Samsung Tab4
    ROM:
    Lineage-17.1-20200124
    Grymt, är det inte lite jobbigt att det bara funkar där?, fast tar nog hellre 80Mbit inomhus en att sitta i en solstol med blötsnö i Feb och ha 200-300Mbit... hur gör du när det regnar kraftigt är det då du bara får 200Mbit hur står du ut med vardagen dessa dagar?
     
    induktion, Cupcakes och svenix gillar detta.
  6. Kingson

    Kingson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    475
    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Nu har du rört ihop det. Detta har du fått helt om bakfoten. ( Jag skriver i trädgården för att deklarera att det är utanför WiFi området, har samma hastighet inomhus om jag är på mobilnätet, jag har inget behov av att tp-testa via mobilnätet när jag är inne i bostaden då jag har wifi med fast uppkoppling)
    Vi har diskuterat vad man hade hemma i bostaden med Telia & Telenor. Var på @Larsgmb@Larsgmb hade under 15 mbit med Telenors nät. Jag har alltid över 200mbit med Telenors nät hemma, i trädgården och inne i bostaden. Just nu är jag inne i stan på jobbet och har 91down/12up så det finns inget att klaga på över lag tycker jag, radioskugga finns det alltid här å där, även GSM nätet får tummen upp ifrån mig, hamnar ofta på det när jag åker långt ut med båten, ingen surf men alla kan ringa mig å jag kan ringa alla, polarna som har 3 Sverige kan inte göra något då det står "inget nät" på deras telefoner ;)
     
    katho och Larsgmb gillar detta.
  7. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    408
    Täckning och hastighet är ju oviktigt om tjänsterna i sig inte fungerar.
    Tvivlar på att kunderna med simkortstrul, avstängda abb pga betalningsstrul och övriga missnöjda kunder har haft någon nytta av otillgänglig 300Mb uppkopppling senaste dagarna (eller månaderna).
     
    induktion, stelin, svenix och 1 annan gillar detta.
  8. katho

    katho Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    3 415
    Mottagna gillanden:
    1 998

    MINA ENHETER

    Man får hoppas att dessa redan bytt operatör och visar med plånboken. Det enda som påverkar ett företag.
     
    induktion, stelin och svenix gillar detta.
  9. svenix

    svenix Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    2 339
    Mottagna gillanden:
    2 639
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    Man ska inte tro att man får flera hundra Mb/s uppkoppling med Vimla överallt.
    Jag hade Vimla i fem år och fick inte mer än 15-20 Mb/s där jag bor i utkanten av Göteborg. Nu med Fello får jag ungefär det tredubbla. :)
     
    induktion och stelin gillar detta.
  10. Kingson

    Kingson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    475
    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Komiskt nog så får du 1.0 :D:D:D:D:D:D:D

    Skärmavbild 2020-02-26 kl. 14.29.31.png
     
    Clearminded, rickards och bernard gillar detta.
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    12 410
    Mottagna gillanden:
    4 297
    Operatör:
    Tre, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11 Pro 256GB
    Platta:
    iPad Pro 11 tum (2nd)
    Platta 2:
    iPad Mini 4
    Är inte det jättekonstigt - litar inte Vimla på sin nya plattform?
     
  12. Kingson

    Kingson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    475
    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Bra fråga. Verkar riktigt komiskt...
    Svar på din fråga: "Dom har inte kommit så långt än" :D

    Skärmavbild 2020-02-26 kl. 14.42.26.png
     
  13. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 449
    Mottagna gillanden:
    688

    MINA ENHETER

    haha, bedrövligt. Måste vara ett stort merjobb för dom att behöva skicka ut nya sim-kort inom kort igen kan man tycka.
     
    Kingson gillar detta.
  14. stelin

    stelin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2
    Platta:
    Samsung Tab4
    ROM:
    Lineage-17.1-20200124
    Dom har ju "bara" flyttat kunder till 2.0 i 1.5 år ännu så du får nog sänka dina förhoppningar på Vimla ett par steg, det dröjer nog tills andra halvåret innan det blir aktuellt enligt senaste uttalandet om att gamla ska vara flyttade, fast dom har ju redan missat sin förra deadline som var innan 2019 var slut så ta det med en nypa salt vad dom säger och va dom gör.
     
    svenix och Kingson gillar detta.
  15. Kingson

    Kingson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    475
    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Ja. Det känns som att vissa kan bli kvar på 1.0 året ut :)
    Men jag har 3 polare och min mor som gått över till 2.0. Det gick helt smärtfritt. Dom gick över i mellandagarna allihopa. Dom bytte simkort på kvällen och dagen efteråt så fungerade det nya. Inga konstigheter alls och dom märker ingen skillnad. Det är ju mellan 10 000 - 100 000 som har bytt till 2.0. Att ett 100 tal får problem som hörs över hela nätet är nog inget man ska hänga upp sig på. Men det där med att dom har skickat hem någons simkort till någon annan person, det borde ju va skäl för uppsägning med omedelbar verkan tycker jag. Har bara hört om ett enda sådant fall men ändå. Det är mycket allvarligt, fast ändå inte, för du får ett sms först om vilket datum bytet ska ske, Har du inte fått något simkort då ska går du bara in på vimla.se/byt-dag och flyttar fram datumet. Där efter lägger du ett mail till vimla eller chattar med dom. Så skickar dom ut ett nytt kort som kommer med tiden :) Du kan flytta fram bytet 1-2 månader åt gången, detta kan man än så länge göra flera gånger om. :D;)
     
  16. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 449
    Mottagna gillanden:
    688

    MINA ENHETER

    Har 4 st 2.0 abbonemang i hushållet som funkar fint. Tänkte svärmor skulle få Vimla hon med , men det känns jäkla onödigt att behöva byta simkort 2 ggr. Hade vart mkt bättre att få ett 2.0 kort direkt.
     
    Last edited: 26 feb 2020
    Kingson gillar detta.
  17. stelin

    stelin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2
    Platta:
    Samsung Tab4
    ROM:
    Lineage-17.1-20200124
    Har ingen aning om hur många som har bytt och tror inte det finns några officiella siffror på det heller men det är garanterat mer en ett 100 tal som har problem.

    När det bara i deras forum är ca 20-30 om dagen med problem senaste månaderna och deras chatt är så överbelastad så den kastar random ut folk. Så är nog problemet rätt ord för vad dom har, det största är absolut deras nya SIM-kort som kopplas in fast kunden inte hunnit fått något nytt. Deras senast försök att massflytta 1000 kunder så fastnade 294 under flytten till Vimla 2.0 bara där har du nästan 300st Info för dig om ditt nummer skulle flytta till 2.0 2020-02-21

     
    Last edited: 26 feb 2020
    Clearminded och svenix gillar detta.
  18. Kingson

    Kingson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    475
    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3

    Känns jäkligt B faktiskt. Men grymt att dom återkopplar så bra och löste det på 20 timmar och 20 minuter :D:D:D:D:D
    Skärmavbild 2020-02-26 kl. 16.05.43.png

    Jag tänker som så att byter jag operatör, så räknar jag med att det kan strula ett dygn / några timmar. Det har det alltid gjort, när jag bytt ifrån Telia - Tele2 - 3 Sverige - Telenor. Alltid legat nere mellan 1-5 timmar på natten när bytet skett. Men byta simkort/plattform utan att byta operatör, så som man gör hos vimla, och man klantar sig med det, det är ju bara pinsamt :ehm:

    Alla operatörer har ju driftstörningar i flera timmar minst en gång på en tre års period!
    Exempel:
    Stora störningar i Telias mobilnät
    Störningar i Tele2:s mobilnät – problemen lösta sedan 14.20
    Tele2 har problem med mobilnätet igen
     
  19. stelin

    stelin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2
    Platta:
    Samsung Tab4
    ROM:
    Lineage-17.1-20200124
    Håller helt med dig fel händer och händer hos alla operatörer, det är hela deras upplägg som är helt tokigt. Dom hade kunnat slippa mängder med problem om alla nya kunder kom in på 2.0 direkt, nu ökar antalet dom ska flytta istället för att stadigt minska och genererar onödiga problem för många kunder.

     
    induktion och svenix gillar detta.
  20. Clearminded

    Clearminded Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    37
    Nu har även jag börjat få sms om att det är "min tur" att byta till 2.0. Ser att nya kunder fortsatt forslas in i 1.0 så kan väl lugnt avvakta och hoppas på att ännu en deadline passerar utan tvångsförflyttning.
     
    stelin och svenix gillar detta.