[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Vimlas abonnemang är väl knutna till personnummer, och i förlängningen till de uppgifter som är registrerade i folkbokföringen/statens personadressregister (SPAR)? I så fall, bara man folkbokfört sig rätt så borde brevet komma till rätt adress. Nu finns det ju vissa grupper i samhället som notoriskt undviker att skriva sig på adressen där de verkligen bor pga vår offentliga folkbokföring i Sverige, men det stora flertalet är nog skrivna rätt.

    Eller har jag fel, hämtar inte Vimla adresser automatiskt från statens personadressregister? De flesta större företag gör det, dagligen eller åtminstone varje vecka.
     
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är lugnt här, bara lite spam, 112 sms sen februari. ;)

    Jo, men frågan är om de uppdaterar automatiskt om man har flyttat. Det finns en knapp i "Mitt Vimla" under adressen märkt "Hämta adress". Går inte att ändra manuellt så att säga.
     
  3. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Vimla kommer att skicka till den adress du har registrerat hos de.
     
    bernard gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Era inlägg motsäger varandra. Första inlägget säger att man inte manuellt kan ändra adress. Andra inlägget att man registrerar en adress [manuellt som det får förstås].

    Jag skulle gissa att Vimla hämtar adressen automatiskt från SPAR, och även uppdaterar den automatiskt. Det gör de flesta större företag idag. Eller anger man verkligen adressen manuellt vid tecknande av abonnemang, och sen låser de adressen från att ändras? Vore märkligt.
     
  5. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är bara att testa att beställa hos Vimla så ser man hur det funkar nu. Man kan beställa utan personnummer och kör man med personnummer så kan man manuellt knappa in en annan adress efter att man verifierat med bankid.
     
    bernard gillar detta.
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vad jag minns så gick det inte när jag skaffade Vimla till mig och ungarna men det var mer än 4 år sedan så minnet kanske sviker. Möjligt att jag inte tänkte på det då men jag kan inte ändra adress via mitt vimla, bara klicka på "Hämta adress". Det kanske beror på hur man har registrerat sig. Har ett svagt minne av att jag fick klicka på knappen när jag flyttade för att adressen skulle uppdateras men det är möjligt att jag var tidig och att systemet inte hunnit köra en automatisk uppdatering. Det har säkert ändrats en del på 4+ år. ;)
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Märkligt, jag trodde att ett abonnemang alltid var knutet till ett personnummer. Det står såhär:
    "Om du inte anger ditt personnummer kan du inte använda betal-& utlandssamtal på ditt abonnemang eller ha faktura som betalmetod."

    Då finns alltså möjlighet till oregistrerade abonnemang hos Vimla. Ytterst märkligt. Finns det hos någon annan operatör? Det har ju talats om att förbjuda oregistrerade kontantkort, visste inte ens att motsvarigheten fanns för abonnemang. Låter osäkert för Vimla att inte veta vilka de gör affärer med, särskilt när man betalar i efterhand.
     
    NiklasO gillar detta.
  8. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Nej du kan eller kunde teckna utan ange ditt personnummer, men du fick ett begränsat abonnemang utan betaltjänster och utlandsamtal, och minns jag rätt betalades det i förskott då.

    Så det kan finnas kunder som har upp mot 5 år gamla uppgifter, som vimla inte har mer aktuella kontakt uppgifter på deras sms. Och dom kan bli ett problem, om dom bara skickar ett sms om att nytt simkort är skickat.
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte hur det är hos andra operatörer men hos Vimla har det funnits en möjlighet att teckna abonnemang utan att ange ett svenskt personnummer. Det är främst tänkt för utländska studenter och andra som vistas i Sverige under längre tid och behöver ett svenskt mobilabonnemang men som saknar svenskt personnummer.
     
  10. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    779
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Därför är det så många som slarva med betalning av räkningar också. Sen klaga folk varför Vimla stänger ner deras abonnemang.
     
    Last edited: 1 okt 2020
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nja, det kanske kan ligga en del i det du säger. Men att Vimla har haft stora problem med sitt betalsystem är tydligt. Särskilt i övergången från Klarna till Stripe och Billogram.

    Men även i övrigt är Vimlas system skakiga och det händer att kunder får sina abonnemang spärrade utan anledning.

    Så en del av klagomålen är befogade.
     
  12. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    779
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Undrar hur Vimla mår. Dom kör mycket värvningskampanj nu. Har fått en del sms om kampanjen, man får även 2 fria månadsavgifter.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har noterat samma sak, de verkar rätt proaktivt jaga nya kunder, men med den taskiga renommé de nu byggt upp eftersom de har så svårt att lyssna på sina kunders feedback och faktiskt ta till sig av något, så blir det säkert svårt att generera något större inflöde. Därutöver har ju konkurrensen tätnat.

    De hade jättefina omdömen ett tag, så det hela är ju mycket olyckligt och onödigt. Desto fler starka alternativ, desto bättre för konsumenten. Vimla verkar också ha mycket trevliga medarbetare, vilket gör det ännu tråkigare att de inte kan vårda varumärket bättre.

    Vimla har alltid haft ett påtagligt ledningsproblem. Förhoppningsvis kan de hitta en lämplig person för ändamålet någon gång i framtiden. I dagsläget fungerar det med all önskvärd tydlighet mindre bra.
     
    Last edited: 1 okt 2020
    Feisson, NiklasO, pobin och 3 andra gillar detta.
  14. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 257
    Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    rätt ofta man ser eller såg reklam för vimla på fb
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Snacka om att Vimla komplicerar saker! Den terminologin förvirrar nog många.

    Betalar man i förskott så borde det heta kontantkort - "prepaid" på engelska. Simple as that. Sen finns det givetvis inga hinder mot att skapa kontantkort med "autoladda"-funktion, för de som vill att det ska likna ett abonnemang.
     
  16. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    583
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Skärmbild 2020-10-02 095841.png

    Emil säger i citatet ovanför att man har lite problem med verifierings-SMS från Steam, men läser man den här inlägget från Felix så anses problemet vara löst.

    Skärmbild 2020-10-02 100146.png

    Fattar inte hur man kan tvinga över kunder till en plattform som inte fungerar för att ta emot sms 2020?
     
    induktion, NiklasO, Clearminded och 1 annan gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är inte första gången Vimla påstår att något är löst och sedan visar det sig att det var det inte alls.

    Vimla har ingen koll helt enkelt. Och de säger det som verkar enklast för stunden. Det är minsta motståndets lag som styr allt på Vimla.
     
    Last edited: 2 okt 2020
    induktion, NiklasO, katho och 1 annan gillar detta.
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Nu har jag inget abb kvar hos Vimla, hade tidigare 5st, sista lämnade idag.

    Och företaget har bytt från Telenor till Telia.

    #frihet <3:D
     
    induktion, KTM och svenix gillar detta.
  19. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Min mamma bytte till 2.0 idag, får se hur det funkar längre fram
     
  20. outofthegame

    outofthegame Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag är en av dem som fortfarande är kvar med gamla Vimla 1.0. Har ett två år gammalt abonnemang som fungerat utmärkt. Jag har inte fått något mail om byte av sim men fick månadsfakturan via mail idag. Har nummerspärrat deras evinnerliga SMS som jag aldrig svarade på sedan tre månader tillbaka. Skickar de ett nytt sim till mig utan att jag begärt det byter jag operatör på studs. Sista dag att betala fakturan är 28/10. Antar att betalning är i förskott så att jag kan vänta ut Vimla ett par veckor till. Tvivlar lite på att månadsskiftet oktober/november skulle vara slutdatum för gamla fina Vimla.
     
    induktion och KTM gillar detta.