[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Precis så är det, detta har blivit en gnälltråd där det ironiska är att de som gnäller ofta inte ens har Vimla.

    Själv är jag nöjd med mitt Vimla och har inga planer på att byta. Gillar täckningen där jag bor och rör mig men testar i omgångar olika operatörer i extraluren och ingen slår Vimla i täckning, i hastighet däremot så är Tre-nätet bättre. Sämst har Telia-nätet varit med fläckvis edge och hastigheter runt 5 Mbit med Fello trots 4G+ på flertalet platser i Göteborg.

    Men vill man ha bästa operatören där man bor så får man studera täckningskartor och därefter testa sig fram, finns ingen annan väg att gå.
     
    emerge gillar detta.
  2. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Kommer tyvärr inte ihåg, och hittar inte heller bekräftelsen. Men jag tippar det kan vara den som tooobe nämner ovan. För som jag mins det omvandlades även min kampanj till kompispris runt 2018.

    Det har tråden varit sedan en lång tid, dessutom är det väl så att många som skriver inte ens är kunder längre.
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Är det ett krav när det kommer till trådar på Swedroid, att man har produkten en tråd handlar om? Det har jag helt missat. Skulle bli ett rätt fattigt forum tror jag om det är vad som gäller.
     
    induktion, stelex, svenix och 1 annan gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Precis! Det måste vara tillåtet att tycka till om Vimla oavsett om man råkar vara Vimla-kund för tillfället eller inte. Det finns inte krav i några andra trådar på forumet att man måste abonnera på vissa tjänster eller äga vissa prylar för att få yttra sig.

    Dessutom tror jag att de flesta som yttrar sig om Vimla är tidigare Vimla-kunder och därmed har erfarenheter av Vimla. Det går också att läsa en del om Vimla i deras forum oavsett om man är kund eller inte.

    Att det finns ett utbrett missnöje med Vimla i tråden är ett faktum. Men man kanske skulle ta några minuter att tänka efter vad ett sådant missnöje beror på? Jag är övertygad om att de allra flesta inte pratar skit om Vimla utan orsak. Man bedömer Vimla utifrån egna erfarenheter och annan information som finns.

    Hade det varit så att Vimla var en positiv upplevelse för de flesta hade det naturligtvis avspeglats här i tråden. Ungefär som det var när Vimla var nytt för 5-6 år sedan. Då var de flesta inklusive undertecknad positiva till Vimla. Sedan dess har det alltså hänt saker som fått många att byta åsikt. Skulle man inte få lov att diskutera detta?

    Det är väldigt enkelt att avfärda misshaglig kritik som "gnäll". Istället skulle man kanske fundera på varför folk tycker som de gör? I regel finns det en orsak till "gnäll". Folk brukar inte "gnälla" utan anledning. Om man inte vill se anledningarna och hellre stoppar huvudet i sanden kanske det är dags att sluta läsa denna tråden?
     
    tooobe, induktion, Kristy och 2 andra gillar detta.
  5. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Skriver jag någonstans att det skulle vara ett krav att man har produkten? Jag säger bara att många som skriver här sedan länge inte är kunder, ett enkelt konstaterande. Det är du som tillskriver mig påståenden som inte stämmer.
     
    Asawi gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Och vad skulle det ha för betydelse menar du? Det faktum att du tar upp saken innebär att du anser att det har någon betydelse. Annars hade du väl inte nämnt det?
     
    induktion och stelex gillar detta.
  7. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Finns det ens några andra operatörstrådar med lika mycket missnöje förutom eventuella shady småoperatörer?
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Finns det någon annan operatörstråd där icke-kunder är så engagerade? Det är är ganska få personer som står för väldigt stor del av missnöjet här. Vi som allt funkar för rycker väl på axlarna och scrollar på för det mesta.
     
    fryguy, svenix och Ella C gillar detta.
  9. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    Visst kan de väl ha en viss betydelse att man har synpunkter och invändningar mot en tjänst som man inte ens använder själv.
     
    Asawi gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De senaste sidorna handlar väl främst om hur forumet sköts och hur de gamla avtalen hanteras osv. På den punkten har det rimligtvis inte så stor betydelse huruvida man är aktiv abonnent eller inte.
     
    tooobe, induktion, KTM och 3 andra gillar detta.
  11. jetlag

    jetlag Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2021
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det man kan konstatera är att Vimla sumpade en väldigt bra chans att bli den ledande lågprisoperatören.

    Var själv en nöjd kund flera år och lämnade strax innan 2.0. Det blev Fello för mig som för många andra. Skulle vara intressant att se siffror på hur många som gått från Vimla till Fello. Rätt stor mängd tror jag.
     
    tooobe, induktion, KTM och 1 annan gillar detta.
  12. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    Det har du helt rätt i. Tänker kanske mer på de övriga 300+ sidorna
     
  13. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag betalade 10 kr för mitt nr hos Vimla.
    Betalade 190 ungefär per barn nu när de börjar bli lite äldre (alla tonåringar) och förbrukar mer data. Jag slutade tipsa om Vimla eftersom att jag kände att jag inte kunde försvara det. Så jag betalade 10 kr + 190x3, 580 kronor. Bytte till Tre för alla och har nu VoLTE, VoWifi, 5G, fungerande leverasrapporter för sms, hd-voice, inställningar för de olika vidarekopplingarna funkar direkt i telefon-appen och nätet känns mycket mer beprövat jämfört med det testnät jag flyttades till hos Vimla i november förra året. För det betalar jag 796 kronor. Alltså 216 kronor mer än hos Vimla men då är det för totalt 4 nummer med obegränsad data. Visst hade jag säkert kunna tipsa in ett gäng till men som sagt, det kändes inte rätt.

    Jag hade en plan att lämna när vi tvingades på 2.0 men blev kvar några månader extra och fick uppleva ett par stora driftstörningar. Skönt att se att stabiliteten har förbättras nu. För kundernas skull.
     
    Last edited: 24 okt 2021
    induktion, Zawaq, katho och 2 andra gillar detta.
  14. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Om Beta2.0 censurerar så har man inget annat val än att kritisera dom på swedroid, sweclockers, zuckbook,reddit,flashback,twitter,YouTube och mm. Men kan måste också vara opposition till gatekeepers som påstår att det "funkar".
     
    Last edited: 18 okt 2021
    svenix gillar detta.
  15. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Som det sagts många gånger tidigare är de flesta föredetta kunder som valt att lämna Vimla, oftast p.g.a. bytet till 2.0.
     
    stelex och svenix gillar detta.
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Att vimla har klantat till det med forumet råder det ingen som helst tvekan om. De personer som har hand om saker och ting verkar väldigt osmidiga och taffliga. MEN hade inte vimla haft ett diskussionsforum från början så hade ju inte detta varit en fråga alls då det ju inte är en fråga hos alla de operatörer som inte har och aldrig har haft ett diskussionsforum. JA, Vimla sköter detta urdåligt, men lite anmärkningsvärt är ändå denna fixering.
     
    Last edited: 16 okt 2021
    tooobe, stelex, KTM och 2 andra gillar detta.
  17. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Inte bara bytet till 2.0 som gjorde det utan även Vimlas oförmåga att släppa något alls som de hade pratat om med oss "medlemmar" i flera år. Istället lanserar man t.ex. Filter som ingen hade frågat om. När folk i forumet påpekar att det är missriktade resurser så struntar man i det och påbörjar en förbättrad Filter-app istället. Ett exempel.
     
    Last edited: 16 okt 2021
    induktion, stelex, KTM och 3 andra gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nja, jag vill nog försvara allas rätt att tycka till och ha åsikter.
    De flesta som tycker i denna tråden och inte är Vimla-kunder just nu har troligen varit det. Och har därmed erfarenhet av att vara kund till Vimla.

    Personligen har jag varit och är fortfarande i viss mån mycket intresserad av Vimla. Helt enkelt för att Vimla är en särling. En unik företeelse på den svenska operatörsmarknaden. Att försöka förstå Vimlas syften och metoder intresserar mig. Sedan har jag valt att byta till Fello för snart två år sedan, men innan dess var jag Vimla-kund i fyra och ett halvt år.

    Att mitt nuvarande val av abonnemang skulle diskriminera mig från att tycka till om Vimla tycker jag inte är rimligt.
     
    dunderklumpen, induktion, iterva och 6 andra gillar detta.
  19. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Är det många här som använder Filter-appen? Vimla slog ju på stora trumman när det gällde den men jag har aldrig sett någon som använt Filter som argument för att skaffa eller ha Vimla. Filter var väl det enda man fick med 2.0 samtidigt som man blev av med lite standardfunktioner. Personligen blockerar jag nummer i telefon-appen om jag skulle behöva.
     
    Last edited: 16 okt 2021
  20. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    värdelös när man inte kan blockera inkommande samtal från utlandet