[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. liquidmetal

    liquidmetal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har en Pixel 6a och hade otroligt med krångel. Uppdaterade APN enligt Vimlas nya guide. Men kunde aldrig koppla mot nätverket. Kanske borde nämna att jag bytte från gamla till nya SIM-korter efter ett specifikt datum som jag fick. Gjorde allt möjligt, startade om med och utan kortet osv.

    Det som löste allt är att gå in i appar och där söka upp SIM-manager och SIM-toolkit. Radera cache på bägge och voila allting funkade, jag kunde plötsligt koppla till nätvärket. Det enda problemet är att jag har endast H+ och 5G lyser med sin frånvaro. Men det kanske fixar sig när jag rör på mig i samhället.


    Edit: uppdaterade senaste säkerhetspatchen från google och 5G dök upp med en gång. Magi!

    //MVH
    Glad Vimlare
     
    Last edited: 9 jan 2024
    murveldjuret, löparn, Kristy och 1 annan gillar detta.
  2. löparn

    löparn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    @liquidmetal@liquidmetal hittade inte exakt det du nämnde men något annat verktyg. Dock utan möjlighet att cleara cache... Fråga vet ni om denna information återspeglar min telefons inställning eller SIMKORTET, dvs om detta indikerar att simkortet är av gammal typ (MNC 06 istället för 08)

    upload_2024-1-9_22-2-58.jpeg
     
  3. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    279
    Mottagna gillanden:
    587

    MINA ENHETER

    Men, har du fått det nya SIM-kortet?
     
  4. löparn

    löparn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Kanske tidigt förra året men inte i närtid. Vet inte när ni andra fick nya SIM-kort? Har ett support case hos Vimla men har inte svarat på 5 dagar...
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 594
    Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Alltså, det som avses med "nya" SIM-kortet är det som introducerades i typ november 2023, så det har du is å fall inte! Och ska alltså inte ha nya SIM-kortets inställningar
     
    induktion, jnsson och monavis gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 594
    Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Di ska alltså INTE byta till denna APN! Bfogar skärmbilder på min APN till samma SIM som du har.
     

    Bifogade filer:

    Ella C och löparn gillar detta.
  7. löparn

    löparn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Toppen! Tack @Asawi@Asawi! Var nog att det låg nere några dagar och genom att testa nya inställningar kunde jag inte hitta tillbaka till de "rätta" för mitt äldre SIM-kort.

    "Dessa inställningar gäller dig som beställt ditt abonnemang efter den
    9 november 2023. Har du ett äldre abonnemang - kontakta vår support för att få hjälp med dina inställningar." Men lite märkligt att de inte kan skriva ut de inställningen till de äldre SIM-korten på deras hemsida...

    @Asawi@Asawi har du även screenshot på MMS inställningarna?
     
  8. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 570
    Mottagna gillanden:
    1 856
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Brukar räcka för mig med att trycka på de tre prickarna och ta "Återställ stadardinst."

    Screenshot_20240110-180638.png
     
    Kristy och gualm gillar detta.
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 594
    Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
     

    Bifogade filer:

    löparn gillar detta.
  10. wefod

    wefod Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Min surf fungerar inte alls, har försökt att nollställa inställningarna alt. testa parametrarna ovan men inget har burit frukt, och vimlas kundtjänst har inte svarat på över 24 timmar. Fick nytt simkort med 5G i december och varit kund i flera år. Förstår verkligen inte (1) hur det kan sluta fungera från ingenstans och (2) hur vimlas kundtjänst är totalt värdelös
     
  11. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    279
    Mottagna gillanden:
    587

    MINA ENHETER

    Har det inte fungerat sedan december, när du bytte SIM-kort?
    Tillägg: vad har du för telefon?
     
    jnsson och stelex gillar detta.
  12. HakanC

    HakanC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag aktiverade mitt nya 5G SIM-kort i går och allt fungerar bra
    Trots att jag bor i kanten av 5G-täckningen enl täckningskartan fick jag >200MBit/s med 5G och <5MBit/s med 4G enl Bredbandskollen.
     
  13. wefod

    wefod Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Det slutade fungera i slutet på förra veckan men innan dess så har det fungerat utan problem sen bytet i december. Jag har en iPhone 13 Pro Max
     
  14. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    279
    Mottagna gillanden:
    587

    MINA ENHETER

    @Asawi@Asawi Har du inställningarna för mobildata också? Eftersom surfen inte fungerar för @wefod@wefod
     
  15. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
  16. wefod

    wefod Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har alltså varit kund sedan innan 9e november (mitt abonnemang är äldre) men de kanske menar att abonnemanget går att räkna som nyare på grund av det nya sim-kortet med 5G.

    Vad jag ser så har jag samma APN inställningar som vimla hävdar ska fungera (de för det nya sim-kortet med 5G). De har ännu inte svarat i supporten efter 48 timmar. Bifogar en bild på inställningar för APN
     

    Bifogade filer:

  17. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Informationen är detsamma som jag har, mitt har fungerat sedan jag fick mitt nya sim-kort i december. Har du testat och nollställa inställningarna? Du har inte råkat stänga av mobildata under mobilnät i inställningar?
     
  18. wefod

    wefod Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Att nollställa inställningarna ger samma information som sen innan. Har också testat att stänga av och sätta på mobildata, startat om telefonen med och utan simkort.
     
  19. SuperChevy

    SuperChevy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2022
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    92
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s 5G
    Platta:
    Apple iPad 11
    Hade också problem med min Pixel 8 Pro. 5G fungerade till en början men la sedan av. Var i kontakt med kundtjänst ett antal gånger tills de skickade det till rätt tekniker som tryckte på någon knapp och sedan fungerade det igen....
    Innan de löste det hade jag kontrollerat apn, nollställt apn, återställt telefonen och testat annat simkort från Vimla som fungerade alldeles utmärkt....
     
  20. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    898
    Mottagna gillanden:
    886
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Fan vad jag avskyr Vimla support. Går inte att kontakta dom och sen deras chatbot suger och supporten svara inte i chatten. Går till ett ärendesystem då är det som att skicka mail ju. Finns med andra ord inte ens chat kundtjänst.
    Det här är bedrövligt!