[Vimla] Tråden om Vimla

Discussion in 'Telenor & Vimla' started by Cupcakes, Oct 21, 2015.

  1. liquidmetal

    liquidmetal Infant Droid Medlem

    Joined:
    Dec 5, 2018
    Messages:
    6
    Likes Received:
    4
    Jag har en Pixel 6a och hade otroligt med krångel. Uppdaterade APN enligt Vimlas nya guide. Men kunde aldrig koppla mot nätverket. Kanske borde nämna att jag bytte från gamla till nya SIM-korter efter ett specifikt datum som jag fick. Gjorde allt möjligt, startade om med och utan kortet osv.

    Det som löste allt är att gå in i appar och där söka upp SIM-manager och SIM-toolkit. Radera cache på bägge och voila allting funkade, jag kunde plötsligt koppla till nätvärket. Det enda problemet är att jag har endast H+ och 5G lyser med sin frånvaro. Men det kanske fixar sig när jag rör på mig i samhället.


    Edit: uppdaterade senaste säkerhetspatchen från google och 5G dök upp med en gång. Magi!

    //MVH
    Glad Vimlare
     
    Last edited: Jan 9, 2024
  2. löparn

    löparn Kid Droid Medlem

    Joined:
    Oct 29, 2011
    Messages:
    30
    Likes Received:
    14

    MINA ENHETER

    @liquidmetal@liquidmetal hittade inte exakt det du nämnde men något annat verktyg. Dock utan möjlighet att cleara cache... Fråga vet ni om denna information återspeglar min telefons inställning eller SIMKORTET, dvs om detta indikerar att simkortet är av gammal typ (MNC 06 istället för 08)

    upload_2024-1-9_22-2-58.jpeg
     
  3. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Joined:
    Aug 20, 2015
    Messages:
    285
    Likes Received:
    592

    MINA ENHETER

    Men, har du fått det nya SIM-kortet?
     
  4. löparn

    löparn Kid Droid Medlem

    Joined:
    Oct 29, 2011
    Messages:
    30
    Likes Received:
    14

    MINA ENHETER

    Kanske tidigt förra året men inte i närtid. Vet inte när ni andra fick nya SIM-kort? Har ett support case hos Vimla men har inte svarat på 5 dagar...
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Joined:
    Jul 6, 2012
    Messages:
    4 642
    Likes Received:
    4 954
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Alltså, det som avses med "nya" SIM-kortet är det som introducerades i typ november 2023, så det har du is å fall inte! Och ska alltså inte ha nya SIM-kortets inställningar
     
    induktion, jnsson and monavis like this.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Joined:
    Jul 6, 2012
    Messages:
    4 642
    Likes Received:
    4 954
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Di ska alltså INTE byta till denna APN! Bfogar skärmbilder på min APN till samma SIM som du har.
     

    Attached Files:

    Ella C and löparn like this.
  7. löparn

    löparn Kid Droid Medlem

    Joined:
    Oct 29, 2011
    Messages:
    30
    Likes Received:
    14

    MINA ENHETER

    Toppen! Tack @Asawi@Asawi! Var nog att det låg nere några dagar och genom att testa nya inställningar kunde jag inte hitta tillbaka till de "rätta" för mitt äldre SIM-kort.

    "Dessa inställningar gäller dig som beställt ditt abonnemang efter den
    9 november 2023. Har du ett äldre abonnemang - kontakta vår support för att få hjälp med dina inställningar." Men lite märkligt att de inte kan skriva ut de inställningen till de äldre SIM-korten på deras hemsida...

    @Asawi@Asawi har du även screenshot på MMS inställningarna?
     
  8. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Joined:
    May 21, 2010
    Messages:
    3 856
    Likes Received:
    2 085
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Brukar räcka för mig med att trycka på de tre prickarna och ta "Återställ stadardinst."

    Screenshot_20240110-180638.png
     
    Kristy and gualm like this.
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Joined:
    Jul 6, 2012
    Messages:
    4 642
    Likes Received:
    4 954
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
     
    löparn likes this.
  10. wefod

    wefod Infant Droid Medlem

    Joined:
    May 26, 2021
    Messages:
    9
    Likes Received:
    4
    Min surf fungerar inte alls, har försökt att nollställa inställningarna alt. testa parametrarna ovan men inget har burit frukt, och vimlas kundtjänst har inte svarat på över 24 timmar. Fick nytt simkort med 5G i december och varit kund i flera år. Förstår verkligen inte (1) hur det kan sluta fungera från ingenstans och (2) hur vimlas kundtjänst är totalt värdelös
     
  11. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Joined:
    Aug 20, 2015
    Messages:
    285
    Likes Received:
    592

    MINA ENHETER

    Har det inte fungerat sedan december, när du bytte SIM-kort?
    Tillägg: vad har du för telefon?
     
    jnsson and stelex like this.
  12. HakanC

    HakanC Kid Droid Medlem

    Joined:
    Apr 11, 2011
    Messages:
    54
    Likes Received:
    26

    MINA ENHETER

    Jag aktiverade mitt nya 5G SIM-kort i går och allt fungerar bra
    Trots att jag bor i kanten av 5G-täckningen enl täckningskartan fick jag >200MBit/s med 5G och <5MBit/s med 4G enl Bredbandskollen.
     
  13. wefod

    wefod Infant Droid Medlem

    Joined:
    May 26, 2021
    Messages:
    9
    Likes Received:
    4
    Det slutade fungera i slutet på förra veckan men innan dess så har det fungerat utan problem sen bytet i december. Jag har en iPhone 13 Pro Max
     
  14. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Joined:
    Aug 20, 2015
    Messages:
    285
    Likes Received:
    592

    MINA ENHETER

    @Asawi@Asawi Har du inställningarna för mobildata också? Eftersom surfen inte fungerar för @wefod@wefod
     
  15. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Joined:
    Jul 2, 2017
    Messages:
    451
    Likes Received:
    374
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
  16. wefod

    wefod Infant Droid Medlem

    Joined:
    May 26, 2021
    Messages:
    9
    Likes Received:
    4
    Jag har alltså varit kund sedan innan 9e november (mitt abonnemang är äldre) men de kanske menar att abonnemanget går att räkna som nyare på grund av det nya sim-kortet med 5G.

    Vad jag ser så har jag samma APN inställningar som vimla hävdar ska fungera (de för det nya sim-kortet med 5G). De har ännu inte svarat i supporten efter 48 timmar. Bifogar en bild på inställningar för APN
     

    Attached Files:

  17. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Joined:
    Jul 2, 2017
    Messages:
    451
    Likes Received:
    374
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Informationen är detsamma som jag har, mitt har fungerat sedan jag fick mitt nya sim-kort i december. Har du testat och nollställa inställningarna? Du har inte råkat stänga av mobildata under mobilnät i inställningar?
     
  18. wefod

    wefod Infant Droid Medlem

    Joined:
    May 26, 2021
    Messages:
    9
    Likes Received:
    4
    Att nollställa inställningarna ger samma information som sen innan. Har också testat att stänga av och sätta på mobildata, startat om telefonen med och utan simkort.
     
  19. SuperChevy

    SuperChevy Youth Droid Medlem

    Joined:
    Jul 21, 2022
    Messages:
    108
    Likes Received:
    97
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s 5G
    Info:
    Jobbtelefon....
    Hade också problem med min Pixel 8 Pro. 5G fungerade till en början men la sedan av. Var i kontakt med kundtjänst ett antal gånger tills de skickade det till rätt tekniker som tryckte på någon knapp och sedan fungerade det igen....
    Innan de löste det hade jag kontrollerat apn, nollställt apn, återställt telefonen och testat annat simkort från Vimla som fungerade alldeles utmärkt....
     
  20. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Joined:
    Feb 6, 2011
    Messages:
    943
    Likes Received:
    928
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6
    Fan vad jag avskyr Vimla support. Går inte att kontakta dom och sen deras chatbot suger och supporten svara inte i chatten. Går till ett ärendesystem då är det som att skicka mail ju. Finns med andra ord inte ens chat kundtjänst.
    Det här är bedrövligt!