[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    862
    Mottagna gillanden:
    537
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telefon 2:
    IPhone 13 Pro, OnePlus 7
    Kommer man kunna ha sitt befintliga sim-kort i en smartwatch då?
     
  2. Metalstorm

    Metalstorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23
    Jag har Hallon som operatör och har haft eSIM länge. Först på bollen?!
     
    svenix gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 651
    Mottagna gillanden:
    20 053
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Comviq har haft eSIM i flera år
     
    svenix gillar detta.
  4. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Jag misstänker att han var ironisk.
     
    Majkey gillar detta.
  5. monavis

    monavis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2014
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Men hur gör man då? Jag hittade inget på mitt konto.
     
  6. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    1 858
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Med tanke på Vimlas track record så, näe. Det trodde jag verkligen inte. ;)
     
    stelex, Boris92, KTM och 1 annan gillar detta.
  7. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
  8. monavis

    monavis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2014
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    tooobe gillar detta.
  9. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Vimla är så dåliga att jag blir provocerad. Vi sa upp våra bredband via fiber innan sommaren hela utvidgade familjen då vi skulle vara bortresta över sommaren och ändå tänkte byta leverantör efter sommaren. Tänkte att då kan vi teckna mobilabonnemang på kampanj över sommaren. Vimla hade kampanj med 20kr/mån för abonnemang med 100GB surf i 4 månader utan bindningstid. Perfekt tänkte jag, då kan vi dela surf från mobilerna hemma och surfa så mycket vi vill i princip. Inget konstigt än så länge, beställde abonnemangen utan problem och använde dem över sommaren och sade därefter upp dem. Det handlade om 8 st abonnemang för tydlighetens skull (jag råkade avsluta två abonnemang som jag haft sedan väldigt lång tid tillbaka av misstag, därför skriver han 10 abonnemang).

    Nu försökte jag teckna ett nytt abonnemang och får då svaret att jag blivit "spärrad för nya beställningar då du haft många abonnemang som avslutats under kampanjperioden. Detta räknas som missbruk av våra kampanjer och därför kan du inte beställa på nytt, jag beklagar"

    Här följer resten av konversationen:
    "säger: okej visste inte att det fanns en maxgräns för abonnemang på kampanj?
    säger: Har Vimla någon karenstid för detta upplägg innan nytt abonnemang kan tecknas?
    säger: var kan man möjligen finna en information om detta hos vimla?

    Philip säger: I och med att du haft så många abonnemang under de senaste månaderna som alla avslutades 1/10 kommer du tyvärr inte kunna beställa igen. Information om specifikt detta finns inte på hemsidan men det räknas som missbruk av tjänsten, därför är du dessvärre spärrad
    säger: spärrad for ever?

    Philip säger: Vi har inget specifikt slutdatum för spärren
    säger: okej. skulle vilja ha ett besked om det med tanke på hur otydlig er information kring detta uppenbarligen är. var exakt går gränsen för när det räknas som missbruk av tjänsten? Och varför finns det inte information om det på hemsidan? Hur ska man ha en aning om vad man ska förhålla sig till?

    Philip säger: Vårat system får ett alarm när man väljer att avsluta flera abonnemang under kampanjperioden, i detta fall handlar det om de 10 abonnemang som avslutades 1/10. Vi har inte mer information än så att ge ut"


    Jag är alltså spärrad från Vimla på livstid verkar det som pga regler som de inte har skrivit ut någonstans utan man ska gissa sig till. Utnyttjade jag kampanjen? Absolut. Missbrukade jag den? Det tycker jag inte, isf får de väl ha "max ett kampanjabonnemang per person" eller liknande. Ska man skratta eller gråta? Jag väljer att skratta åt den urusla kundhanteringen.

    Vill ffa varna för detta skitföretag. Jag har varit kund hos dem sedan de startade, jag har t.o.m ett VIP-abonnemang som de kallar det. Inte mycket värt att vara VIP hos Vimla visar det sig...
     
    Last edited: 18 okt 2024
    svenix och Boris92 gillar detta.
  10. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    692
    Mottagna gillanden:
    1 138

    MINA ENHETER

    Det känns som rätt uppenbart missbruk av tjänsten att teckna 8 abonnemang som man endast använder under kampanjperioden för att sedan säga upp. Jag tycker inte att man kan klandra Vimla för detta.

    https://vimla.se/villkor/

    Antar att det är punkt 6.3 som du kommer bli hänvisad till (under deras Allmänna villkor).
     
    Last edited: 18 okt 2024
    stelex, Asawi och jnsson gillar detta.
  11. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    862
    Mottagna gillanden:
    537
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telefon 2:
    IPhone 13 Pro, OnePlus 7

    Är ju ganska uppenbart att du har gjort fel här. Tycker du inte det?
     
    stelex, Asawi och jnsson gillar detta.
  12. chaffis

    chaffis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    310
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Vimla kan ju såklart själva välja vilka kunder de vill ha.. de är ingen rättighet att teckna abbonemang.
     
    Metalstorm, stelex och Asawi gillar detta.
  13. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Och var kan man läsa deras regler som de hänvisar till?

    Det var dessutom inte 10 abonnemang som sagt utan 8st.
     
    Last edited: 18 okt 2024
  14. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Nej jag tycker faktiskt inte det. Har ganska god etik och moral i övrigt tycker jag dessutom. Om de hade haft dessa oskriva regler utskrivna så hade jag såklart inte tecknat 8 abonnemang. Men jag tycker att det är helt absurt att man ska förhålla sig till regler som inte finns utskrivna. Vad är skillnaden mot om vi 5 pers I familj hade tecknat varsitt abonnemang istället för att jag nu råkade teckna alla på en person istället.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 651
    Mottagna gillanden:
    20 053
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Länken i inlägget du citerar och sedan rullar ned på sidan så kommer du till allmänna villkor
     
  16. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Känns rimligt att de spärrar dig om du beställer 10 abonnemang. Vill du vara rättshaverist kan du begära en GDPR-radering av all din data och sedan signa upp dig igen dock. Vägrar de, så tog de bevisligen inte bort all data om dig och då kan du gå till Datainspektionen.
     
    Majkey, svenix, tooobe och 1 annan gillar detta.
  17. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Jo jag såg det men där hänvisar de bara till sina "regler". Som inte står någonstans. Jag har heller inte fått några anvisningar från Vimla. Kan inte vara giltigt villkor att hänvisa till regler som inte finns dokumenterade någonstans.

    "Du är skyldig att iaktta Vimlas anvisningar och gällande lagar och regler vid användning av tjänsten."
     
  18. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Exakt varför är det rimligt. Det handlade om 8st abonnemang för övrigt, inte 10st. Varav typ 3 st inte användes alls.
     
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 594
    Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    I Allmänna Villkor, som du accepterar när du beställer och därför antas ha läst, står under punkt 6.3 (fetläggning av mig):
    <citat>
    Otillåten användning enligt denna punkt innefattar, men är inte begränsad till, följande:

    (a) att använda tjänsten på sätt som överstiger begränsning i avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, att använda tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från samtliga Vimlas användares genomsnittsanvändning av motsvarande tjänst;
    <Slut på citat>

    Att ha 8 abonnemang enbart under kanpanjperioden får nog anses falla in under denna punkt. Men som långvarig kund kan jag förstå att du tycker att de kanske hade kunnat visa lite flexibilitet.
     
    KTM gillar detta.
  20. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Jag har tecknat abonnemang med 100GB surf och inte använt i närheten av det. Dvs jag har knappast använt själva tjänsten på ett onormalt sätt. Jag kanske har använt deras kampanj på ett sätt som de inte tänkt men isf får de skylla sig själva.