Ja, jag har nog testat allt, i alla fall allt jag kan komma på. Jag kommer att kalla det för "fenomenet" eftersom det är så luddigt och klart vad det handlar om. Jag kan ju köra Android Auto men vad jag förstått så måste jag koppla in telefonen med sladd då och jag brukar ha telefonen i benfickan och det blir dumt med sladd då. Jag vill ogärna ha telefonen i någon hållare på instrumentpanelen. Dessutom är det bara musik och telefoni jag behöver i bilen och det har alltid funkat bra via blåtand.
Jag har:
Testat andra telefoner med mitt SIM-kort. Funkar med min gamla Sony. Funkar ej med jobbets A54 eller min gamla S21 Ultra eller den S23 Ultra jag bytt till nyligen.
Testat annat SIM-kort i min telefon. Funkar med jobbets
Tele2.
Fått nytt SIM-kort från Vimla. Ingen skillnad.
Stängt av 5G och bara kört på 2G/3G/4G. Ingen skillnad.
Fabriksåterställt telefonen. Ingen skillnad.
Testat olika blåtandsversioner. Ingen skillnad.
Testat olika bilar. Ingen skillnad mer än att mottagningen vart bättre/sämre i dom (kan kanske beror på glasytorna).
Testat med datatrafik av/på. Jag vill minnas att det inte var någon skillnad men nu har jag testat igen och märker inte av fenomenet med datatrafiken avstängt.
Min syster har exakt samma fenomen och hon har också Vimla och Samsung. Hon lyssnar dock inte lika mycket på Spotify så han har inte märkt av det lika väl som jag har gjort. När jag åkt med henne och kopplat min telefon till hennes bil för att det skall bli bra musik, så har vi drabbats av fenomenet. När fenomenet har uppträtt så har jag noterat att mottagningen ändrats också. Det har jag sett på de där staplarna i bilens infoskärm. Och det är bara när jag använder Spotify jag märker fenomenet. Man ser på skärmen hur musiken stoppar och man får upp en play-knapp samt att den där stapeln som visar hur långt in i en låt man är, åker i botten till början på låten. En halv till en sekund senare är den tillbaka där den var och play-knappen blir en paus-knapp, precis som när man spelar. Några sekunder senare sker det igen och inom 30 sekunder upprepas fenomenet. Tidigare skedde det alltid två gånger per tillfälle men sedan cirka ett halvår tillbaka sker det alltid fyra gånger per tillfälle, enligt beskrivet mönster. Själva fenomenet började för kanske ett och ett halvt år sedan och jag vill minnas att det var i samband med att Vimla skickade ut nya SIM-kort som skulle klara 5G.
Strömmar jag en podd via Podbean eller någon obskyr radiokanal via TuneFM Radio så händer det inte. Jag har nog stött på fenomenet, om än inte lika tydligt, när jag lyssnat på Spotify via blåtandslurar när jag tagit en promenad hemma i samhället. Ibland har det kunnat gå en eller ett par dagar utan att fenomenet inträffat. Då har jag trott att det löst sig av sig självt eller att någon av mina åtgärder fakkiskt har fungerat, men så har det dykt upp igen. Vissa dagar har det vart helt omöjligt att använda Spotify eftersom fenomenet uppstått slagit till var och varannan minut.
Fenomenet uppstår på ungefär samma vägavsnitt men jag antar att det är på dessa ställen jag växlar basstation. Det är samma väg jag kör dagligen. Självklart uppstår det även på andra vägar.
Jag beskrivit fenomenet i trådarna om Spotify plus någon jag inte minns eftersom jag inte kunnat hitta en som kännas klockren. Jag tar tacksamt emot en hänvisning till en lämplig tråd där jag kan få hjälp.
Click to expand...