[Vimla] Tråden om Vimla

Discussion in 'Telenor & Vimla' started by Cupcakes, Oct 21, 2015.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Joined:
    Apr 29, 2011
    Messages:
    4 661
    Likes Received:
    8 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är klart att det kan hända saker och att problem kan uppstå. Men om man gång på gång underskattar svårigheterna och lämnar tidsprognoser som sedan överskrids med 500-600% varje gång så är det inte speciellt förtroendeingivande.
    Och det ser inte ut som att forumet kommer igång idag heller... Provade nyss.
     
  2. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Joined:
    Nov 7, 2013
    Messages:
    632
    Likes Received:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    För säkerhets skull får vi nog räkna med att forumet kommer igång först efter nyår.
    Annars skulle de lagt till att de spanar in forumet också

    [​IMG]
     
  3. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Forumet ska vara tillbaka innan julledigheten (sa man igår). Sen om man verkligen kan lita på det är en annan femma.
     
  4. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Joined:
    Apr 30, 2012
    Messages:
    956
    Likes Received:
    572
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
  5. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Blir det ingen julklapp från Vimla i år? Förra året fick vi julklappen den 18:e december.
     
    Alxk88 likes this.
  6. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Joined:
    Jul 5, 2010
    Messages:
    1 565
    Likes Received:
    1 223
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Vem vet... Julafton är ju inte förrän på lördag och Vimla jobbar ju fram till kl 12.00 på fredag ;)
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Joined:
    Jul 6, 2012
    Messages:
    4 602
    Likes Received:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Joined:
    Apr 29, 2011
    Messages:
    4 661
    Likes Received:
    8 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
  9. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Joined:
    Apr 8, 2010
    Messages:
    2 315
    Likes Received:
    1 479
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Gud vad folk gnäller om ett forum. Har ni inget annat för er? Vet knappt någon annan operatör som har ett forum. Här går en uppdatering snett och folk håller på att gå under. Chilla, njut av livet. Se en fin film i vintermörkret eller något annat skoj. Tror inte forumet gör att ni inte kan surfa, smsa och ringa med vimla. Låtsas att det aldrig funnits ett forum så mår ni säkert bättre. Trevlig kväll :-)
     
    miledd, osvanberg and liftch like this.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Joined:
    Apr 29, 2011
    Messages:
    4 661
    Likes Received:
    8 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Man kan inte riktigt jämföra Vimla med andra operatörer eftersom Vimla inte har någon tradtionell kundtjänst man kan ringa till. Vimla säger själva att forumet är deras viktigaste kanal för kontakt med medlemmarna och därför är det kritiskt när det ligger nere så länge.

    Det underlättar också för Vimla när forumet är uppe och fungerar för då kan folk själva gå in i forumet och söka svar på en hel del frågor som nu får ställas i mail eller chat istället. Forumet sparar alltså arbete för Vimla när det fungerar.

    Men det viktigaste och det som denna diskussion gäller är hur förtroendet för Vimla påverkas när man vid upprepade tillfällen gör såna här grova feluppskattningar av tiden för att fixa saker. Saker som helt och hållet ligger inom deras egna domäner. Det har handlat om omläggningen till pott-systemet, sega inloggningar och nu forum-uppgraderingen. I samtliga fall har man först gått ut med att det ska ordnas inom några dagar fast i verkligheten har det tagit en månad eller mer.

    Man kan kalla det gnälligt att påpeka sådana saker men jag tycker det gynnar både Vimla och de som ev. är intresserade av att byta till Vimla att verklighetsbilden av Vimla blir så komplett och rättvisande som möjligt. Det som är bra (och det finns mycket) ska påtalas likväl som det som fungerar mindre bra. På så vis får folk en ärlig och rättvisande bild av hur Vimla är som operatör.
     
    indika, tooobe, jnsson and 2 others like this.
  11. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Joined:
    Feb 2, 2012
    Messages:
    1 182
    Likes Received:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Klart det är bra om allt funkar 100% jämnt. Men ja vad ska man göra - saker kan ju gå snett.

    Så länge grundfunktionen (telefoni, mess & mobildata) på tjänsten vi betalar för fungerar - vilken det i princip ALLTID gör - bör man fanken vara nöjd. Det är bara ett forum guys.

    Och de låga priser Vimla tar för sina abonnemang får man faktiskt väga in. Någonstans ifrån knapras givetvis kostnader in. Annars skulle de inte överleva i längden. Ni/vi har valt en lågprisoperatör. Det är ju dock valfritt, så klart.

    Mitt förtroende för Vimla är då alla fall inte skadat det minsta av forumets försening (eller tidigare problem med inloggning på "mina sidor" mm).
     
    miledd, fremar and liftch like this.
  12. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Joined:
    Feb 24, 2010
    Messages:
    1 907
    Likes Received:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag håller med om att grund funktionerna är det absolut viktigaste när man väljer operatör, men när de flesta låg pris operatörer har identisk produkt för samma pris så spelar dessa "guld funktioner" in.
    Vi betalar trots allt för en tjänst. Om leverantören inte klarar att leva upp till det de lovar (i detta fall bättre support) så är det väl klart att det drar ner betyget lite (om än marginellt för min del).
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Staff Member

    Joined:
    Jan 14, 2011
    Messages:
    15 517
    Likes Received:
    8 403
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Problemet i sig är väl inte att forumet inte är tillgängligt utan att tidsuppskattningarna fallerar gång på gång. Bättre att säga att det ligger nere ett tag framöver utan någon tidsuppskattning, än att säga fem dagar som sedan inte hålls. :)
     
    tooobe, cavveman, Asawi and 1 other person like this.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Joined:
    Apr 29, 2011
    Messages:
    4 661
    Likes Received:
    8 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det jag efterlyser är bättre information från Vimlas sida. Nu ger man en tidsuppskattning och när den sedan inte infrias så är Vimla helt tysta i veckor.
    Det hade varit bättre att löpande informera om vad som är problemet och hur arbetet fortskrider. Det är tystnaden och brist på information som stör mig.
     
    inact_0049 and Asawi like this.
  15. liftch

    liftch Kid Droid Medlem

    Joined:
    Jul 14, 2010
    Messages:
    46
    Likes Received:
    17

    MINA ENHETER

    Jag kan ringa, sms och surfa. Vad är problemet?
     
    Timpppa, miledd and rodak like this.
  16. miledd

    miledd Kid Droid Medlem

    Joined:
    Mar 26, 2015
    Messages:
    39
    Likes Received:
    32
    Vimla skrev så här innan bytet: Bytet påbörjas på natten till tisdag 22/11 och i samband med bytet kommer forumet att frysas i minst en vecka. // Förhoppningsvis tar det runt 5 arbetsdagar men det kan också ta längre tid än så.

    Man har med andra ord inte utlovat något datum för när de blir klara, utan det är först senare på deras Facebooksida datumet 19/12 lämnas. Skrivningar som minst en vecka och tar runt 5 arbetsdagar är ganska allmänt hållet.

    Jag har varit med om ett flertal byten av plattform på olika forum och ytterst få har tagit den tid som uppskattades i början. Chatt och epost har funnits hela tiden för support och det har fungerat. Ingen har väl avlidit på grund av bytet? Eller inte kunnat få support?
     
    DroidJunkie, rodak and liftch like this.
  17. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Ser att andra kan skriva i forumet, men jag kan inte logga in. När jag försöker logga in med mina vanliga uppgifter får jag bara: "Something went wrong, check your username/password!" Är det fler med samma problem?
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Joined:
    Apr 29, 2011
    Messages:
    4 661
    Likes Received:
    8 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag lyckas inte heller logga in med mitt Vimla-konto.
     
  19. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Har inte heller lyckats. Det verkar inte klart ännu.
     
  20. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Joined:
    Jul 5, 2010
    Messages:
    1 565
    Likes Received:
    1 223
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Använder ni rätt inloggning? Dvs fyller INTE i formuläret som kommer upp utan trycker på "Logga in med ditt Vimla-konto"-knappen?