1. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Diskussion: Vimla - var slutar resan?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 18 nov 2018.

  1. svenix

    svenix Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    1 729
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    Det är klart att man behöver inte vara så många personer om man förlitar sig på en större operatörs alla system som Comviq, Hallon och Halebop gör. Då räcker det egentligen att man sköter ett kundregister och utvecklar lite egna interface mot moderoperatörens system. Men det är en himmelsvid skillnad mot att utveckla och driva hela plattformen själv.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. RedDown

    RedDown Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2016
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    661

    MINA ENHETER

    Tror vi är väldigt många som skulle lämna Vimla om tipsrabatten försvinner, jag tror därför det är omöjligt för Vimla att helt ta bort tipsrabatten. Däremot skulle jag inte bli det minsta förvånad om man inför någon slags begränsning för tipsrabatten likt man gjorde med spara data.
     
    svenix och bernard gillar detta.
  3. moto moto

    moto moto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone X
    Den enda anledningen jag är kvar är tipsrabatten. Dagen de tar bort den eller på något sätt försämrar den (hur det kan nu vara?) flyttar jag mitt abonnemang till någon annan operatör.
    Den dagen blir nog början på ett riktigt slut för vimla...
     
    svenix gillar detta.
  4. induktion

    induktion Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Fello, Tele2.lv
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tele2.lv
    Telefon:
    Lenovo P2
    Vi var också kunder hos Vimla under något år. Vi hade låga kostnader pga tipslänkar, men det kompenserar absolut inte för Vimlas oärlighet. Massa tomma löften. Jag vill inte vara kund hos en sådan organisation. De får först visa att de är seriösa, vilket de absolut inte kan anses vara nu.
     
    Kristy och svenix gillar detta.
  5. induktion

    induktion Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Fello, Tele2.lv
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tele2.lv
    Telefon:
    Lenovo P2
    "Litet företag" ??????
    Det är världens femte största mobiloperatör! (tror jag)

    Det är varken pengar eller andra resurser som saknas. Det är seriositet och kompetens som saknas.
     
    svenix gillar detta.
  6. Talvathir

    Talvathir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    1 922
    Mottagna gillanden:
    549
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Om det nu skulle vara någon som är missnöjd med Vimla även pga det tekniska och inte bara för deras tomma löften och strul med allt det praktiska, så kan jag trösta er med att mitt Tele2 företagsabbonemang inte fungerar ett dyft bättre. Sämre faktiskt. Lägre hastighet, och när jag är utomlands (är ofta i England) kan jag njuta av hastigheter i 10kb/s-ligan. Vimla tycks iallafall har bättre "roaming deals" än Tele2. Sen att England är ett u-land när det kommer till IT infrastruktur gör säkert inte saken bättre men ..
     
    svenix gillar detta.
  7. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Jag surfar mest, ringer ibland och smsar sällan. Har tipsrabatt som gör abbonemanget väldigt billigt. Betalningen dras automatiskt varje månad. Min sambo har vimla, morsan likaså samt kompisar. Vet ingen som har problem faktiskt. Nya tjänster kanske kan vara av intresse men inget som fäller Vimla i nuläget.

    Vad är det för nya tjänster som utvecklas som ni anser är av sådan vikt att ni kan tänka er att byta? Vad har jag missat?
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    14 069
    Mottagna gillanden:
    5 158
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Platta:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Home, Chromecast Audio
    T.ex. extra SIM-kort att ha t.ex. i en surfplatta eller liknande (en av anledningarna till varför inte jag har Vimla).
     
    Kristy och RedDown gillar detta.
  9. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Uppfattat!
     
  10. peoreh

    peoreh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    One Plus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    One Plus 6T
    Jag är nog en 'normalkund' som bara vill kunna ringa och surfa billigt. Allt fungerar bra för min del och jag bryr mig inte om vad företaget har för planer på sikt. Blir det sämre eller uppstår problem så byter jag operatör. Så tänker nog det flesta.
     
    katho, Armine, P.F och 2 andra gillar detta.
  11. Papprik

    Papprik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har haft Vimla under några månader nu och är jättenöjd! Det fungerar med betalning via Klarna och ringa, sms:a och surfa går lika bra som hos mina tidigare dyrare avtal.
    Innan jag gick över till Vimla läste jag rätt mycket här och på andra forum och upplever det som att det finns en liten grupp väldigt aktiva entusiaster som är väldigt besvikna. Jag tror de flesta av Vimlas kunder är som jag som inte bryr sig så mycket mer än att det fungerar och att Vimla helt enkelt slutat att lägga tid och resurser på entusiasterna.
    Jag har jobbat ganska mycket med kundsupport och där gäller verkligen minst 80/20 regeln, mindre än 20% av kunderna drar över 80% av resurserna.

    Sen förstår jag besvikelsen när man utlovat att lyssna och göra medlemmarna delaktiga och sedan sviker det men det har nog inget med företagets framtid att göra. Tror jag:)!
     
    katho, svenix och ffodil gillar detta.
  12. svenix

    svenix Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    1 729
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    Jag tolkar dig som att du menar om Vimla kommer att överleva eller inte.

    Jag läser in lite mer i begreppet Vimlas framtid och funderar över vilken inriktning Vimla kommer att ha och vilka tjänster de kommer att erbjuda. I det perspektivet är det intressant hur mycket Vimla har för avsikt att lyssna på kunderna.

    Sen tror jag som du att de flesta kunderna är nöjda så länge tjänsterna fungerar och priset är bra. Vi är nog en mindre skara entusiaster som intresserar oss för och följer upp alla Vimlas planer och projekt. Likväl tycker jag att ett företag ska tala sanning och vara öppen med sin redovisning. Allra helst ett företag som påstår sig lyssna på kunderna och gärna vill se sig som en del av en community.
     
    Kristy gillar detta.
  13. Papprik

    Papprik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag håller fullständigt med dig angående att ett företag ska tala sanning och vara öppna när man lovat det!

    Anledningen till att jag överhuvudtaget skrev mitt inlägg är att när jag funderade på att gå över till Vimla backade jag först när jag bara "skummade" forumet och läste allt negativt om Vimla. Det var först när jag började läsa lite noggrannare som jag insåg att mätt på antal personer som skrivit så var det inte så illa som det såg ut när jag bara såg antalet inlägg (jag menar självklart inte att det är fel att vara aktiv).

    Jag läste denna tråden när jag såg rubriken på den som jag tolkade som väldigt drastisk, min reaktion var "oj, håller Vimla på att gå under...".
     
    katho, Kristy, bernard och 1 annan gillar detta.
  14. svenix

    svenix Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    1 729
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    Ja, rubriken kanske är lite drastisk. Men samtidigt undrar jag om Vimla med sina begränsade resurser ska kunna klara att driva en egen plattform? Och klarar Vimla det även om de bryter loss från Telenor?

    Det finns i dagsläget inga givna svar på dessa frågor utan vi får helt enkelt följa Vimla och se hur det går. :)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  15. RKXYZ

    RKXYZ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    318
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone XS MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone XS MAX
    ROM:
    iOS 12.4
    Info:
    Gold - 64GB
    Dom har 3-4 månader på sig att lansera: VoLTE, VoWifi. Kanske eSIM. Annars skiter jag i det. Täckningen är urusel!
     
    svenix gillar detta.
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    2 240
    Mottagna gillanden:
    818
    Operatör:
    Vimla, Telenor

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Hade inte tipsrabatterna funnits så hade jag kanske haft hallon eller fello. Jag har redan ett företagsabonnemang där jag har telenor, vilket blir lite dumt då jag vill ha olika operatörer egentligen som backup när något pajar.
     
    svenix gillar detta.
  17. ffodil

    ffodil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    195

    MINA ENHETER

    Jag har VoLTE med Vimla, det hade jag inte med Tele2.
    Förövrigt är jag, min familj och övriga bekanta väldigt nöjda med Vimla.
     
    svenix gillar detta.
  18. RedDown

    RedDown Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2016
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    661

    MINA ENHETER

    Vimla har inte stöd för VoLTE. Testa lås mobilen till 4G och ring ett samtal.
     
    svenix, jnsson och RKXYZ gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    14 069
    Mottagna gillanden:
    5 158
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Platta:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Home, Chromecast Audio
    Jag skulle bli väldigt förvånad om du faktiskt kan ringa över 4G med Vimla. Testa som sagt o ringa ett samtal, står det H(+) eller E/2G så har du inte VoLTE
     
    svenix gillar detta.
  20. moto moto

    moto moto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone X
    Det står 3G under samtal (iPhone). Det växlar alltså ner från 4G när man tar emot samtal eller ringer.
     
    svenix gillar detta.