Visa era Mekaniska tangentbord

Diskussion i 'Off Topic' startad av r12500, 20 maj 2020.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Maxgaming har numera 60% Tofu och prylar till filming och lubing. Nice.
    Övriga tillbehör
    Tjusigt.
     
  2. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Så sjukt fascinerande! Varför vill man använda SWERTY?
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Åäö där de ligger på ett svenskt tangentbord men de andra tecknena är där de ligger på engelsk layout iirc.

    Kör du annars engelska i operativsystem ditt och vill skriva svenska tecken måste du till med en fingervals (vilken beror på OSt).

    Själv har jag åäö där de ligger på ett svenskt tangentbord om man håller nere en Fn-knapp. Skriver dokumentation och programmerar och skönare på engelska.

    Edit: från skaparen själv:
    The Swerty Keyboard Layout


    Men som 90%+ av den här hobbyn så är det mesta upp till preferenser. Vad du själv gillar.
     
  4. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Kan inget mer än att hålla med! :)

    @Kalven@Kalven Det svåra är att veta vad man tycker om och därmed är det bara att testa sig fram verkligen!
    :)

    Jag rekommenderar också att hoppa in i denna kanalen och ställa alla typer av olika frågor.
    Join the Mekaniska Tangentbord Sverige Discord Server!
     
  5. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Vet inte om räknas som ett faktiskt tangentbord, men moddade en billig macropad lite med nya switchar och lite annat smått:
    [​IMG]
     
    drewN gillar detta.
  6. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Är på jakt efter ett mekaniskt tangentbord, och har fastnat för Filco Majestouch 2. Trots priset och import från UK. Nån som har ett och kan inflika? Vajar fram och tillbaka mellan TKL och fullstora, använder inte numpaden så ofta direkt. Men skulle kännas ovanligt utan kanske...
     
  7. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Får man fråga varför du fastnade på det? :)

    Hoppa över till den mörka sidan och kör 60% istället :D (även fast jag känner på mig att någon kommer säga samma sak med 40% haha)

    Använder du F1 raden och numpaden ofta då?
     
    bernard gillar detta.
  8. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Fått intrycket att filco är det som är mest premium om man inte vill ha extra funktioner så som RGB och hubbar.
    Numpaden används till och från, men inte så ofta att det inte går att leva utan.
    Det som är bra med filcos tkl är att det är lite space mellan piltangenterna och dom ovanför. Gillar inte när allt är ihoptryckt.
    D26ADC1A-7527-4916-9558-4F83E2A3310F.jpeg
     
    Last edited: 1 sept 2021
  9. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Är i grund och botten ute efter ett så tungt tangentbord som möjligt, associerar det med kvalité. Därför fastnade jag för Filco.
     
  10. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Kör själv ett Varmilo VA88 med mx brown sen i våras. Är toknöjd. Den har vit led för tangenterna men går att stänga av. Väger 916g tror den väger mer än filco tkl. Känns riktigt gediget. Inet har en hel del av Varmilo. Så har du inte kollat på dom ännu så kan det kanske vara ett alternativ. Är inte alls insatt i denna värld men när jag skulle köpa nytt så tyckte jag många pratade gott om just Varmilo så valde att testa och jag är somsagt toknöjd.
     
  11. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Funderar på om jag ska ge mig ut till NoN och testa ett bord med bruna brytare idag innan jag bestämmer mig.
    Har kikat på vermillion men inte riktigt fastnat för nån modell.
     
    bernard gillar detta.
  12. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Är sjukt sugen på GMMK pro nån som testat eller vet några nackdelar om den?
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad är fördelen med de mindre tangentborden? Handlar det bara om att spara skrivbordsyta?
     
  14. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag gillar TKL då man får händerna lite närmare varandra och inbillar mig att det kan vara bra för ergonomin gällande axlar osv. :) Men ja, skrivbordsyta är nice också. Har två olika Varmilo TKL och ett äldre CM Storm Quickfire rapid.
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, sant. Kan nog finnas ergonomiska fördelar med. Jag stör mig lite ibland på att numpaden konkurrera om musens yta om jag har tangentbordet placerat så att händerna är centrerade över QWERTY-delen, så jag kan tänka mig många hamnar lite fel av den anledningen.
     
    Ugga gillar detta.
  16. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Dels det och det ser trevligare ut med ett mindre tangentbord tycker jag.
     
    bernard gillar detta.
  17. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Sorry, detta kanske är ett sent svar och vet inte ifall du har köpt eller inte. Men jag har testat det men det hade jag endast för att testa olika switchar för att ta reda på vad jag gillade och inte gillade. Tyvärr var det ingenting för mig då jag föredrar fastlödda än hotswap :)
    Men smaken är som baken antagligen haha! :D

    Nja dels att det "ser bra ut" och att det också handlar om ergonomin enligt mig. Jag kör med 60% där jag når allting utan att behöva lyfta handleden. Jag flyttade över till ett mindre för att jag började få extremt ont i handleden för att jag skrev "fel". Då man växte upp med CS eller annan typ av spel där man har fingrarna konstant på WASD med vänstra började min högra jobba "mer". Vet inte riktigt hur jag ska förklara faktiskt haha men mitt tips för dig som vill testa ett mindre tangentbord och inte lägga alldeles för mycket pengar är att införskaffa en Anne Pro 2. De borde gå för ungefär 400kr beg och det var mitt första tangentbord för att avgöra ifall jag gillade mindre eller inte.

    En annan rekommendation är att köra touchtyping för att minska arbetandet med handleden
    Typing Lessons - Learn To Type And Improve Typing Speed Free - Typing.com och det finns självklart på svenska och är gratis.

    Jag har tyvärr blivit indragen djupt i det kaninhålet och försöker ta mig ur haha så hur sjukt det än låter så har man nog lagt ned lätt över 20k på bara tangentbord haha! :D
     
    bernard gillar detta.
  18. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Filco är riktigt skön men jag kan rekommendera Novatouch istället, mycket skönare att skriva. Men självklart går det att spela på de. Men är du ute efter ett prebuilt eller skulle du kunna tänka dig bygga ett?

    Jag gick från ett fullstort till TKL och därefter till 60% och har aldrig tittat tillbaka. Nu funderar jag starkt på att köra på ett 40% :)
     
  19. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jag har inte testat det själv, var väldigt sugen men just den modellen svalnade mitt intresse för väldigt snabbt när det började postas videor. Det jag sett/hört är följande:

    * Bordet marknadsförs som s.k "gasket mount" vilket innebär att det i teorin ska ha en viss flexibilitet/studs när man skriver med hjälp av skumgummi gaskets. Det är en egenskap som blivit väldigt poppis. Problemet är att de packat allting så satans tight att det inte studsar överhuvudtaget.

    * Entusiaster är väldigt måna om hur ett tangentbord låter, just GMMK Pro verkar ha en tendens att "muta" ljudet väldigt mycket, huruvida det är bra eller dåligt är såklart en fråga om smak. Personligen kan jag säga att jag hellre har ett som låter (ASMR med olika switchar är mumma)..

    * Stabilisatorerna som sitter förmonterade (de på de större tangenterna) är skitdåliga. Antingen skramlar de något djävulskt, eller än värre är så översmörjda att tangenter fastnar när man trycker på dom (detta innebär att man mer eller mindre MÅSTE byta ut dom om man vill ha en bra upplevelse). Problemet med detta är att det kräver en del meck, för att inte tala om att de olika plattor som Glorious säljer inte riktigt är anpassade för att husera andra stabilisatorer, man kan behöva fila ner plattan för att få in dom tydligen.

    * Deras mjukvara är under all kritik (om den ens funkar).

    På grund av ovan, samt priset valde jag istället att köpa detta: Keychron Q1 QMK Custom Mechanical Keyboard De har inte skickats ut till oss kunder ännu så jag kan tyvärr inte bistå med ett utlåtande, men finns gott om videor :)
     
  20. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Bygga eget är inget alternativ.
    Känna som att det är ett projekt som kommer sluta i en på tok för hög prislapp om man går efter andra som byggt egna. Säkert roligt, men min budget är strax under 2000:-
     
    Last edited: 10 sept 2021