Vissa usb-kablar begränsar laddningen.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Fr0zenFr0g, 29 sept 2014.

1. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

På vilket sätt är det kopia om det ser ut som på bilden då? Alla butiker säljer som det ser ut på bilden hos 24.se och ser ingenstans att det är en kopia.

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Vad snackar du om? Om onödiga personangrepp var en del av "felet" kanske du ska ändra det.

Det finns inget China Export, eftersom det inte behövs. Vill man förleda konsumenter så sätter man dit ett så korrekt CE-märke man kan, för det har ingen betydelse i Kina så de får sätta så många CE-märken de vill.

Uppenbart är många produkter med ihoptryckt CE-märke de facto godkända inom EU eftersom de förekommer varje dag i stora europeiska upphandlingar och där är upphandlarna tvingade att gå igenom så att CE-märkningen är OK.

Originalet från Samsung har en retail-box, inte en chans att man kan köpa grejerna i små påsar från Samsung Nordic (som råkar se exakt lika ut som de piratkopierade laddarna man kan köpa för några ören från Kina).

3. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Skämtar du? Varför ska dom visa upp en bild på retail boxen för? Det är inte boxen man köper. Inte ens Samsung visar upp retail boxen på deras hemsida.
    http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobile-accessories/chargers/ETA-U90EBEGSTD

4. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  5. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Var det du som skrev om personangrepp ovan?

För övrigt är det rätt vanligt att större partier av oem-produkter/utbytesenheter hittar ut till butiker. DESSA SAKNAR RETAILFÖRPACKNING! Har så gjort under alla mina år i butik. Alltså inget kvitto på om det är fake eller inte.

svenix gillar detta.
  6. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ett halvt, rätt China Export är ett påhitt, inget statligt sanktionerat.

ce på en laddare med eu-plugg är avsedd för eu så för den kinesiska marknaden är märkningen och produkten helt meningslös, de kan rita dit en mus om de vill, ett halvt rätt till alltså.

De där upphandlingarna är jag nyfiken på. Kan du ge några exempel? Mest för att jag inte tror det och därför inte går att leda i bevis

Sen vill jag förtydliga en sak för dig. Jag har aldrig trott eller talat om att när produkter från vanligen Shenzhen försökt efterlikna originalet så ändrar man ce-märkningen. Jag talade om butikens trovärdighet som sålde China Export-prylar. Jag noterar ånyo att du ifrågasätter andras läskunnighet...

7. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det finns inget China Export, det sägs till och med i wikipedia-artikeln din bild kommer från.

China Export är lika meningslös i Europa som i Kina. I Europa spelar det ingen roll om märket skulle stå för China Export eller Conformité Européenne, importören måste ändå ha en declaration of conformity som bevisar att produkten uppfyller europeiska säkerhetskrav. Dåliga produkter kommer inte ha det oavsett hur märket ser ut.

8. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag förstår inte varför man skulle vilja smacka dit en märkning som är snarlik en, ska vi kalla det kvalitetsstämpel, om det inte vore för att vilseleda konsumenter. Jag har aldrig sett märkningar a la TWE eller KE eller liknande. Och ingen här tror väl att Kina står för kvalitet? Att de vill framhäva det med sin vilseledande stämpel? Att några tillverkare träffades över en middag och beslutade om en märkning och varför inte en som liknar den oerhört vackra c e-märkningen och så blev det en standard för varenda liten tillverkare i Kina?

Från Svensk författningssamling, Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och marknadskontroll i samband med saluföring av produkter och upphävande av förordning (EEG) nr 339/93 (Text av betydelse för EES)

Och det här slutar då i mitt resonemang om att de företag som säljer produkter med falsk c e-märkning är mindre trovärdiga än de som inte gör det. Det finns avvikelser för c e-märkning men för slutkonsumenter är dessa ovidkommande. Vi talar om produkter för exempelvis processindustri och annat som definitivt inte diskuteras här.

Är man seriös tillverkar man produkter enligt regelverket EU satt upp eller bättre och märker produkten adekvat och bifogar korrekt dokumentation eller så skiter man i det och märker falskt/vilseledande. Och jag vill poängtera att direktiven finns där för att säkerställa skydd för person och egendom, bland annat men kanske främst.

En sminkad gris är en gris och inget annat

9. Bakgrund

Bakgrund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    161

MINA ENHETER

24.se skulle jag inte våga handla ifrån, när jag mailade dem och frågade ifall ett par hörlurar de sålde var äkta fick jag till svar att de var kopior, näms ingenstans i produktbeskrivningen. 249:- tog de för de hörlurarna, samma lurar gick att hitta på Ebay för 30 spänn.

Men om det nu står i beskrivningen att den är äkta så har man väl inget att förlora, om det visar sig vara en kopia har man väl lagen på sin sida.

Sleepwalk gillar detta.
  10. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    För att:

1) Man inte vet bättre,

2) Man inte bryr sig,

3) Den "feta" CE-loggan inte får plats utan man trycker ihop den för att få plats med annat.

Jag har en kopia av en Apple USA-laddare och den är "CE-märkt", fast än originalet bara är UL-märkt (plus nån japansk märkning). CE är något man sätter dit på rutin, även om inte ens Europa är den avsedda marknaden.

Fast nu antar du att det finns en märkning för "China Export", men det gör det inte. Det finns redan "Made in China".

Från Wikipedia: "A very similar CE marking has been alleged to stand for China Export because some Chinese manufacturers apply it to their products.[15] However, the European Commission says that this is a misconception. The matter was raised at the European Parliament in 2008.[16] The Commission responded that it was unaware of the existence of any "Chinese Export" mark and that, in its view, the incorrect application of the CE marking on products was unrelated to incorrect depictions of the symbol, although both practices took place. "

Uppenbart är Microsoft, HP, Samsung, Lenovo, Fluke, HTC, Logitech, Belkin osv alla med i en gigantisk konspiration med falska CE-märken (trots att deras produkter uppfyller hårdare krav som TÜV, UL osv). Ingen europeisk myndighet har fått kolla på denna konspiration trots att statliga inköpare kräver CE Declaration of conformity-dokument vid upphandlingar...

11. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag kan inte ta dig för seriös, inte mottaglig för information eller vad du vill. Fortsätt med din mission, jag beklagar bara att andra kanske tror på något du säger.

Skickat från min SGP521 via Tapatalk

12. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Din egna källa säger att du har helt fel och är ute och cyklar.

Case closed.

13. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Inressant disskution från början, ska se över vad jag använder för usb-kablar till laddning.

Tror det stämmer att det saknas kunskap och att man trycker ihop loggan, snarare än att det finns någon CE från Kina med avsikt att bluffa.

Eller är Dustin och/eller Toshiba (med flera) ej är att lita på? https://www.dustin.se/product/5010665913/ac-adapter

I praktiken blir det så att kvalitetsvaror har en korrekt CE-märkning då allt kontrolleras absurt många gånger, trots det har jag batterier och AC-adaptrar från kända tillverkare med hoptryckta CE märken. Eller en märkning på produkten och en annan på förpackningen.

14. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ditt exempel är förbryllande men jag tror faktiskt att det kan vara en korrekt konstruerad laddare, fel kan alla göra. Vad gäller Dustin, de säljer Deltaco som bevisligen torskat på en kina-laddare (undermålig design).

Men, jag har svårt att se att kinesiska tillverkare skulle hitta på en logga som är så förvånansvärt lik vår ce-märkning av en slump. Och nej, China Export existerar lika lite som Brietling (Breitling), lik förbannat finns det mängder med klockor med den märkningen på marknaden. Eller Michael Korc (Michael Kors).... Men det är snarlikt av någon anledning, knappast av okunskap.

Och vad gäller certifiering/kontroll, jag har för mig att man inte måste certifiera ce-märkta produkter, bara intyga att produkten är tillverkad efter regelverket. Inte säker på det men jag har för mig att jag läst det nånstans. S-märkningen som fanns förr kan ha fungerat annorlunda.

Kanske skulle det vara korrekt att starta en tråd i Off topic-delen där vi kan diskutera CE-märkning. Den här tråden är rejält kidnappad.

P.S Kollade min Lenovo-laddare som följde med laptoppen och den var förmodligen felmärkt, lite hoptryckt tror jag o_O