Vitsen med att roota Desire?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Pliind, 1 okt 2010.

1. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag funderar på att roota min telefon och fixa USB-host till den... Det hade varit så underbart att använda sin Desire som "Bild-tank" när man är ute och fotar så slipper man ha datorn med sig :)

Jag har inte orkat sätta mig in i hur allt fungerar med root och så... jag är trots allt ganska nöjd med den som den är (speciellt efter att jag installerade ADWLauncher och fick plats med några extra ikoner på homescreen ;))

2. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    jag skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till orootat.
    custom ROMs med dom senaste funktionerna, vi lär få 2.2.1 långt före alla som inte rootat.
    betalapps, och efter att dom släppt betalapps så kommer man ändå kunna komma åt eventuella appar som utvecklarna valt att inte släppa i lilla Sverige.
    Navigation osv (vet inte om den är släppt i Sverige men jag hade den långt innan den blev tillgänglig för orootat i alla fall)
    boot animation, boot ljud, teman, batterimätare, undervolt, överklockning.
    A2SD+ jag tror inte att FroYo A2SD räcker för mig, man ser fullt av negativa kommentarer på olika appar "den är för stor" "varför inte A2SD" osv.
    vet inte om standard 2.2 har det nu, men i menyn för att stänga av telefonen så finns det nu bland annat "starta om"
    jag kan aktivera telefonen genom att trycka in den optiska musknappen (mycket smidigare framförallt när man håller telefonen med en hand)
    jag vet inte om DSP manager fungerar på orootat, men med den equalizern så kan man höja ljudnivån bland annat (till högre än vad det annars skulle gå)

+ en massa andra grejer som jag har glömt, en orootad telefon är helt klart sämre.

3. Neonbrun

Neonbrun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nu blev man frestad, förlorar jag all data?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

@Poontus
    Du tog orden ur min mun. Innan root vad jag skeptiskt till root, men nu kan jag inte
    tänka mig en Desire utan. Så mycket frihet!

@Peter123
    Njea, du förlorar allt på mobilen som du inte tagit backup på. t.ex. kontakter, sms, mail.
    Men detta kan du ta backup på med mybackup t.ex.
    Sedan förlorar du allt på sd-kortet som du inte kopierat in på en dator eftersom den rensar
    kortet när du skapar din ext3-partition.

Så - ta backup på sdkortet, ta backup på det du vill ha kvar i mobilen. Roota, skapa ext3,
    flasha in ny rom, kopiera tillbaka saker till sd-kortet och "återläs" backupen till mobilen...klart :)
    Sedan tar du en nanoidbackup på mobilen så kan du alltid återläsa den sedan om du leker för mycket.
    (Detta är en systembackup på din fullständiga mobil, sms, epost, inställningar, appar, allt)

Last edited: 1 nov 2010
  5. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Inte om du rootar med Unrevoked, men när du ska flasha in en annan rom måste du "Wipa" alltså hard reset och då försvinner ju allting. Med det som är på minneskortet sparas såklart, men om du ska formatera det för a2sd så försvinner allting.

6. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Förutsatt att du inte gör en backup av sdkortet till din dator bara.
    (Markera allt -> För över till din dator, flytta tillbaka allt när allt är klart).

7. droidis

droidis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

var lite sen att roota, var tillslut angry birds som tippade över vågen, och jag kan säga att det är ganska skönt att kunna installera lite fler apps, bara det gör att det är värt det imho.

och ja, angry birds som inte gick att installera innan root funkar nu efter att man kunde radera en systemfil.

till saken, jag rootade och la in leedroid utan wipe. fullt möjligt, jag vet iofs inte om det var något som inte kom med, men allt funkar iaf alldeles utmärkt och alla inställningar, sms med mera är kvar.

så det går att roota utan att wipa, ett litet tips bara.

8. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ja, det går. Men risken är stor att någon kan krångla dvs. program stänger sig,
    nätverk fungerar inte, sms vägrar skickas/tas emot. Men visst, man kan ju alltid
    skita i att köra wipe och sedan testa. Börjar det bråka så vet man vad som gäller.

9. danneler

danneler Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag fattar fortfarande inte...

Jag kan ladda ner alla apps gratis, jag kan ha som standard i mobilen att spara allt på sd kort även om den inte är rootad, allt som är bra kan man göra.

10. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Om du inte ser meningen med att roota så är det nog ingen ide att du rootar ;)

Men även om du kan använda froyos apps2sd så kommer du bli utan minne om du installerar fler appar. Det räcker inte så långt. Men om du bara behöver ett fåtal appar så är det lugnt.

Jag tycker du ska vänta och kolla runt lite i här på swedroid och på xda och ser du fortfarande inte någon fördel med att roota så gör inte det ;)

Jag själv kan inte tänka mig att ha orootat idag.

11. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Nej, långt ifrån alla apps kan läggas på SD-kortet.

Jag har nu på min rootade Desire 95Mb ledigt utrymme på internminnet med nästan 100apps installerat.
    Innan root blev internminnet fullt så jag fick prioritera vilka apps jag ville ha installerat. Detta trots Android 2.2

12. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Före root hade jag 0mb ledigt och fortfarande kvar 5-6 appar som jag ville installera.
    Efter root+"a2sd+" installerade jag alla apparna på nytt + de 5-6 som jag ville ha och hade
    fortfarande 300mb ledigt.

Bara där har man ju en grym anledning :)

13. danneler

danneler Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

14. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det där har inte samma effekt. Med det "hacket" du länkar till kan du flytta delar av appar till minneskortet, men inte hela apparna. Dessutom fungerar det inte utan problem för alla typer av appar, t.ex. widgets eller appar med services.

15. Wolfy

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Precis, har kört med det där "fixet" före root med. Fast jag var med från
    början och gjorde det manuellt med kommandon. Som sagt, det är inte
    alls samma som a2sd+ utan den lämnar alltid ungefär 10-30% kvar av appen
    på telefonens minne vilket är för mycket. app2sd+ lämnar förvisso kvar lite med,
    men det rör sig om någon 1mb högst och oftast mycket mindre. Jag har runt
    70 mb ledigt på mobilminnet trots att jag har alla appar jag haft innan plus så
    mycket mer.

och sedan precis som nämt ovan. Du kan inte röra appar med widgets för
    då slutar de att fungera. Med a2sd+ kan du flytta allt och ändå ha kvar
    widgets.

16. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Nu har jag fixat så min Desire är Adfree :) Fan så skönt att slippa all reklam.

Jag har dessutom tagit bort system-apps som Aktier,Väder,Twitter mfl som jag tidigare störde mig på att dom fanns.

Detta plus att jag nu kan installera så många apps som jag verkligen vill utan att internminnet blir fullt gör att jag aldrig kommer köra orootat igen.

17. Droid75

Droid75 Guest

Hur gjorde du?

Jag är rädd att bricka min...

18. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Det finns en app som heter AdFree gratis på Market.
    Tyvärr fungerar det inte att uppdatera programmet på Desire vilket man måste göra när man har installerat appen.

Då hittade jag en tråd om det på XDA-forumet: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=680579&page=2

Gör som det står inlägget högst upp på sidan två i den tråden. Jag fattade själv inte hur man skulle göra men efter att ha installerat adb/sdk på datorn så löste det sig.

Alltså : 1. Ladda ner zip-filen och zippa upp den på datorn.
    2. starta om mobilen i recovery-läget
    3. koppla in den i datorn när du är i recoveryläget.
    4. run recovery-windows.bat på datorn
    5. run install-adfree-windows-step1.bat på datorn
    6. starta om telefonen till normal-läget fortfarande inkopplad till datorn.
    7. install-adfree-windows-step2.bat på datorn
    8. starta AdFree som finns på market.

Eftersom jag var nybörjare så gjorde jag endel fel innan men nu fungerar det och jag har inte sett någon reklam hittills iaf :)

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det handlar om friheten att testa olika grejer och verkligen få göra vad man vill och köra ROMen som man vill. Apps 2sd+ skadar inte heller.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

20. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    danneler, en annan fördel av den långa raden fördelar, du kan köra en Desire HD ROM så telefonen blir mycket snabbare (bootar på ~2 sekunder bland annat) (jag lägger nog in en sådan såfort som dom fixat kameran...)