Tänkte dela med mig av mitt intryck efter några dagars användande.
Finns flera fördelar och nackdelar, men allt detta är personligt.
Jag tycker det är svårt att använda telefonen med bara en hand, kommer från en Galaxy S7 edge. Där är jag van att arbeta med en hand bara.
Den är även relativt tung i jämförelse. Passar utmärkt att kolla på video och spela spel.
Batteriet. Detta är ju även det väldigt personligt men har laddat den till fullt från ca 10-15% efter 1,5-2 dygn användning med 3-5 timmar screen on time per dygn.
Funtouch OS. Har egentligen inget emot att de försöker efterlikna iOS. Tycker dock det är väldigt rörigt och är långt ifrån att lyckas vara lika enkelt som iOS.
Vad jag förstått så är Vivo snåla när det gäller källkoden så custom rom kan man nog glömma. Kör med Nova launcher så kan konfiguera lite, dock minimalt.
Kameran är okej, inte mer än så. I dagsljus upplever jag att bilderna är bra, men i mörker bör man nog förvänta sig mer av ett flaggskepp. Selfiekameran har jag knappt provat, men är nog samma där. Sen är det ju en kinesisk produkt, så beauty mode är där. Mjukvaran känns lite rörig och känns som den skulle behövas uppdateras.
Fingeravtrycksläsaren. Som väntat lite långsammare än en "vanlig", men gör vad den ska. Den fungerar tydligen med bankid vilket jag inte trodde att den skulle, så det var en positiv överraskning.
Överlag är jag nöjd med telefonen. Av någon anledning går det inte att stänga av vibrationer från swiftkey, de är medvetna om det. Har hittat en tillfällig workaround.
Telefonen känns väldigt rapp samt att inte behöva oroa sig för att batteriet ska ta slut är det viktigaste för mig.
Last edited: 2 september 2018
Jan-Bertil och Oceanic gillar detta.