VIVO X100/X100 PRO/X100 ULTRA

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Oceanic, 2 aug 2023.

1. Svane

Svane Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Stort tack @Mannlicherman@Mannlicherman.

Något tips om var man kan beställa skal som levereras inom rimlig tid? Finns ju mängder med alternativ på Aliexpress men jag behöver det innan 7e juni och tyvärr garanterar de inte det.

2. ruf0ns

ruf0ns Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    På Amazon finns det en del.

Svane gillar detta.
  3. Mannlicherman

Mannlicherman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    748
    Beror ju på vad du tänker dig för typ av skal? Finns ju massor att välja på! (Annars fungerar ju det som följer med i kartongen helt ok

4. Svane

Svane Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Tack för tipset. Jag såg det men även där är mycket från Kina med lång leverans.

Tänkte mig det här skalet inför resa. Definitivt inte diskret eller vackert men ser ut att ge grymt skydd:

Amazon.se

5. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Finns från samma säljare och skickas från Amazon för 125kr. Borde gå snabbare.

Svane gillar detta.
  6. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Det såg snyggt ut.
    Men jag hittar ganska många skal med bara några dagars leverans. Men det kanske är med Prime och jag antar att du inte har det då.

7. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 469
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Hade jag varit i dina skor hade jag gjort precis så.

Kina-mjukvarorna går ju alltid att använda med Googles framework men min erfarenhet är att det inte fungerar helt smärtfritt. Vivo har ju inte alls samma ROM-stöd som Xiaomi så det finns ingen riktigt bra lösning för att få bort all kinesisk mjukvara.

Snapdragon 8 Gen 3 är nog snäppet vassare än Mediatek-chippet på effektivitet (prestanda per watt) men i övrigt skulle jag säga att Pro presterar väldigt snarlikt. Jag har kollat en del testbilder mellan Pro och Ultra och jag föredrar faktiskt teleobjektivet på Pro i många situationer tack vare den den större optiska förstoringen. Hur många megapixlar de än trycker in så syns det direkt när det blir digital zoom på så relativt små sensorer, tyvärr. Jag tror absolut att kameran i Pro är tillräckligt bra och det är inte värt att offra andra saker för att få en marginellt bättre kamera - du kommer ju använda telefonen till mycket annat än att fotografera.

Svane gillar detta.
  8. Svane

Svane Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Jo jag har Prime men det hjälper ju tyvärr inte på varianterna som skickas från Kina. Fastnade för den jag skickade men får väl chansa.

9. Svane

Svane Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Tack för bra svar.

Jag la precis en beställning på x100 Pro från Wonda.

Vill verkligen tacka alla för all information i den här tråden. Det har varit ovärderligt. För en dryg månad sedan fanns det inte i min världsbild att beställa en telefon från Kina. :D

Mannlicherman gillar detta.
  10. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    748
    Väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om skillnaden mellan x100 Pro och x100 Ultra redan nu. Den här modellen är ju faktiskt inte släppt på marknaden ännu, och det är extremt få människor utanför Vivo fabriken som fått möjlighet att verkligen testa den färdiga produkten ute i verkligheten! Däremot så ser man ju vissa kinesiska YouTubers som försöker sig på en jämförelse med butiksexemplar. (Men det ger ju en rätt skev bild åt båda håll, tyvärr )

Last edited: 19 maj 2024
    ruf0ns gillar detta.
  11. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Ah okej, nej det brukar tyvärr vara så.. Dom prylarna man verkligen vill ha är alltid längst bort.

Svane gillar detta.
  12. ruf0ns

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Härligt! Tror du kommer bli supernöjd :)

Svane och Mannlicherman gillar detta.
  13. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    748
    Apropå skal. För fotonnördar som mig, så finns ju dom här skalen där man kan gänga på adapter så man kan använda externa fotolinser. Har inte haft tid eller råd att köpa en riktig macrolins av bättre märke ännu, men tanken finns där framöver... IMG_20240519_114354.jpg IMG_20240519_114403.jpg IMG_20240519_114441.jpg

Svane, pmugghc och ruf0ns gillar detta.
  14. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    748
    Vad blev det för färg!

15. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 469
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Givetvis är det lite tidigt att göra något slutgiltigt uttalande i frågan.

Oavsett så har jag svårt att tro att det kommer handla om någon natt och dag-skillnad på kameran. Det är ju trots allt ungefär samma teknik i båda telefonerna. Vivo vill gärna få det att framstå som att Ultran skulle vara något helt nytt och revolutionerande men så är det inte. Det är ungefär exakt samma kamerasystem som i Pro i praktiken. LYT-900-sensorn (som även sitter i Xiaomi 14 Ultra) presterar väldigt snarlikt IMX989 (som sitter i X100 Pro och Xiaomi 13 Ultra). Dessutom har Pro mer optisk zoom medans Ultran förlitar sig på en högupplöst sensor och digital zoom för att nå samma nivåer - något som inte alltid ger ett bättre resultat.

Jag tror att man bedrar sig själv lite om man jagar det absolut bästa på en specifik parameter och inte väger in helheten. Om jag ser till mig själv så blir jag oftast mest nöjd med telefoner som har en väldigt hög lägstanivå på alla parametrar snarare än att vara absolut bäst på en specifik egenskap. Som exempel (med totalt påhittade siffror, men för att göra ett exempel!) så kanske Ultran har en marginellt bättre kamera - 9.5/10, medans Pro är typ 9.3/10 på samma skala. Men andra parametrar som pålitliga notiser, stöd för Android Auto, kinesisk bloatware kanske drar ner helhetsupplevelsen rejält när man använder telefonen som just telefon i vardagen. Är det då värt den där marginellt bättre prestandan på kameran till ett högre pris? Det är iaf värt att ställa sig den frågan.

Jag har personligen helt slutat jaga "den bästa kameran" för att det är så galet stressande. Det kommer hela tiden nytt och man blir aldrig nöjd. Det är oftast andra saker än kameran som gör att man blir missnöjd och byter telefon i slutändan. Att väga in helheten har iaf fått mig att lugna ner mig...

Hade Ultran släppts i global utgåva och helst från svenska återförsäljare med ett bra och pålitligt servicenätverk om den behöver repareras hade det ju varit en no-brainer (förutom möjligen pris kontra prestanda då).

Ramboline, toobiiias, dannejanne och 1 annan gillar detta.
  16. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

Ser fint ut, sökte men hittade inget Code, har du nån länk?

17. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    748
    Håller med dig till 100%! Tror heller inte att dom flesta människor kommer att märka någon större skillnad i bildkvalitet mellen Ultra och Pro. Däremot kommer Ultran att innehålla betydligt mer AI funktioner! (På både gott och ont) Tror också att nya skärmen tillsammans med Snapdragon chipet kommer att betyda ännu längre batteritid än den som Pro modellen erbjuder idag? (Och den är ju verkligen sjukt bra redan nu)

pmugghc gillar detta.
  18. Svane

Svane Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Just macro ser ju Ultra ut att hantera mycket bättre än Pro om man ska tro det lilla som spridits. Av det jag har sett ser macro ut att övertyga mer än vanlig tele till och med men som vi redan konstaterat så går det ju inte heller att lita på det som sprids.

Intressant om det går att komplettera X100 Pro med en makrolins som du föreslår. Men vad är det för typ av lins som passar ett sådant skal? Ser ut som filtergänga som passar UV-filter och liknande.

19. Svane

Svane Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Svart. Den blå var för babyblå för min smak och den orangea fanns inte i lager och dessutom kommer jag definitivt ha den i ett skal med tanke på strulet om den går sönder så det fick bli lite tråkig svart. :)

Mannlicherman och pmugghc gillar detta.
  20. Droid_301

Droid_301 Guest

IMG_20240519_122119.jpg ksn sälja denna om någon vill köpa