VIVO X100/X100 PRO/X100 ULTRA

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Oceanic, 2 aug 2023.

1. mcmuff

mcmuff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Nix!
    Men det verkar fungera nu!

Jag installerade stock klockan som jag hade avinstallerat, så nu funkar googles klockapp som vanligt. Skumt!

Mannlicherman gillar detta.
  2. mcmuff

mcmuff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Nu fick jag Origin 5 uppdateringen :D

3. Go4it

Go4it Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sitter själv och funderar på att köpa x100 ultra. Är dock inte riktigt 100 än?

Anledningen till köpet är kameran och sensorn. Vill sluta släpa med mig en stor kamera - och bara köra på denna telefon med en riktigt bra kamera.

Men, vad kan jag förvänta mig? Vad kommer inte fungera? Kommer jag bli irriterad på alla appar jag inte kan avinstallera. Batteritid vid användande av kamera? Ja, kort sagt - vilka problem och risker kommer jag ta om jag beställer denna telefon?

Vilken modell av x100 Ultra ska jag köpa?

4. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180

MINA ENHETER

Varför inte en x100 Pro?

5. Mannlicherman

Mannlicherman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    748
    ....eller varför inte Vivo x200 Pro?

6. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    180

MINA ENHETER

Kan man koppla in hörapparat på vivo x100 pro global?

7. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    463

MINA ENHETER

X100U har bättre detaljer än vad X200P har tack vare större sensor.

Hade Ultra varit global hade den varit given för mig, se jämförelser på denna video.

Jag skulle dock ha is i magen och invänta Ultra som släpps nu 2025

View: https://youtu.be/QM7_Qi0wHBU?si=itclUxnPJRZsnAkF

8. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    748
    Jag skulle nog säga att det där är en sanning med modifikation! Större sensor vinner ju inte alltid! Speciellt om den mindre sensorn är av nyare och bättre kvalitet! Skulle påstå att dom är rätt likvärdiga i det här fallet?

9. toobiiias

Mottagna gillanden:
    463

MINA ENHETER

Främst är det detaljåtergivningen om man ska börja "pixelpeepa" vilket syns tydligt i exemplet där han fotar fasaden med balkonger

10. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    748
    Man kan titta på hur många tester som helt mellan dessa två sensorer och få olika utfall i tex detaljåtergiving beroende på vem som tar bilden/bilderna. Programuppdateringar, och kamerainställningar, är ju andra saker som påverkar åt det ena eller andra hållet. Men när det är så här extremt likvärdiga sensorer, så blir det mkt ett subjektivt tyckande utifrån vad just ditt öga uppfattar. Personligen tycker jag inte att just storleken på sensorn är det som skulle väga över i mitt modell val mellan x100 Ultra och x200 Pro. (Båda har sina för och nackdelar) Nackdelen att välja en lur som enbart är avsedd för den inhemska kinesiska marknaden, är påtaglig! (Oavsett om man väljer Origin OS eller Funtouch OS) Screenshot_20250115_180711.jpg

11. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    748
    Ska oavsett bli väldigt intressant att se vad kommande Vivo x200 Ultra har att erbjuda?

12. toobiiias

Mottagna gillanden:
    463

MINA ENHETER

Kanske jag som är BIAS hans kanal men han har väldigt många olika genomgående och bra tester av telefoner så i detta fall så tar jag hans parti.

Men det finns både för och nackdelar som du säger.
    1" sensor har för vana att blurra mer än vad man vill och mindre sensorer kan få med mer saker med skärpa så ja.

Dock gillar jag helhetskänslan som man får av en kamera med 1" jämfört med mindre som i mitt fall också med Oppo X8P.

Den känns mer smartphone än DSLR som jag fick känslan av med min Xiaomi 14U t.ex

13. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Hittar inget om hörapparat i X100 Pro iallafall

14. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    180

MINA ENHETER

Tackar för hjälpen

Ramboline gillar detta.
  15. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    748
    Du kan utan problem avinstallera i princip all bloatware, förutom Vivo's egen appstore. Svenska går inte att välja som system språk. Däremot går det att fixa till svenska som app språk via t.ex SetEdit. Nästa all Google service går att få att fungera tillfredställande. Bankappar och BankID fungerar klockrent. Även Android Auto finns nu att tillgå Batteritiden är bland den bästa på marknaden. Kameran är ju worldclass, och full av olika inställnings möjligheter. (Vivo rullar ut nya funktioner via OTA med jämna mellanrum) Nackdelen som jag ser det, är att den här modellen aldrig gick global. Det betyder att om det händer någonting med luren under garantitiden, så måste den tillbaka till Kina! (Mao, välj att köpa via en firma som verkligen är behjälpliga om du behöver åberopa fabriks garantin!!!)
    Operativsystemet är ju, Origin, är avsedd för den kinesiska marknaden i första hand. Det betyder att vissa funktioner enbart fungerade där, och dessutom är skrivna på kinesiska. (I vissa fall blandade med engelska) Annars ser jag personligen inga större nackdelar med att köpa den här modellen!

Last edited: 16 jan 2025
  16. toobiiias

Mottagna gillanden:
    463

MINA ENHETER

Tror jag frågat förut men hur är Kina Vivo gällande notiser, är det delay jämfört med global telefon och vissa appar som går i sleep mode trots att de är undantagna från batterisparläge?

mcmuff gillar detta.
  17. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    748
    Det enkla svaret är, ja! Men det är enkelt att avhjälpa om man vet hur man gör! Om det finns intresse?, så kan jag lägga ut hur jag gjorde för att få det att fungera 100%igt.

zztop007 gillar detta.
  18. toobiiias

Mottagna gillanden:
    463

MINA ENHETER

Har ingen Vivo själv än, men står och velar på antingen X100U eller vänta in X200U. Dock är jag hyfsat nöjd överlag med Oppo X8P, däremot så finns alltid suget på bättre kamerahårdvara :)

19. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    748
    Jag skulle personligen invänta x200 Ultra alla dagar i veckan! Tror inte att det kommer att bli någon enorm skillnad när det gäller hårdvaran. MEN, när det kommer till mjukvaran och AI funktioner, då kommer det att hända grejer!!! Se bara vad Honor har åstadkommit med deras AI Super Zoom funktion i Magic 7 Pro modellen (Helt galet!)

toobiiias gillar detta.
  20. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Hade väntat in X200 Ultra. Här är en video mellan X100 Ultra vs X200 Pro

View: https://youtu.be/hEJ_G_uLyrk?si=YeFlpvQS9bT0Dtw9