VIVO X200 SERIEN

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Oceanic, 14 sept 2024.

1. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 042

MINA ENHETER

Ah,okej. Testa och gå in hos din bank och aktivera det den vägen

2. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
  3. Anis

Anis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4
    Jag kollade upp kameran igår. Huset från 2015-18 14 000 Optiken knappt 10 000 . Utvecklingen på kamerasidan har inte stått still.

4. Go4it

Go4it Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick men Vivo X200 Pro Global i fredags. Beställde mobilen från Onestop Digital - Digital Cameras and Photography Equipment och den dök upp efter ca fem dagar och jag verkar inte fått någon faktura från Skatteverket - än... De skickade - efter påtalan - även med en adapter till laddaren. Denna var dock ganska värdelös då den inte passar i jordade uttag.

Allt verkar fungera på mobilen! Wallet, BankId, Swish, Android Auto mm - har inte stött på något problem.

Det riktigt dåliga - som jag hoppas går att lösa! Kameran försöker förbättra de flesta bilderna, vilket gör att bilderna på ffa människor ser onormala ut.

Här en bild på en skulptur - de mörka strecken vid ögonen finns inte i verkligheten.

upload_2025-1-26_12-46-32.png

Ett annat exempel - hans ögon ser inte ut så här i verkligheten.

upload_2025-1-26_12-49-56.png

Å kolla in dessa ögon - ser skrämmande ut!

upload_2025-1-26_12-51-5.png

Någon som vet om / hur man stänger av all AI inblanding i fotograferandet.

Mobilen är tämligen värdelös som kamera just nu?

5. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 345
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Upplever samma problem med mi honor Magic 6 RSR och verkar som Samsung går i samma riktning... Jag tror tillverkarna sneglar mkt på Google pixel som med värdelös hårdvara lyckas få till bra bilder med AI... Jag gillar inte utvecklingen... Föredrar att dokumentera verkligheten istället för någon form av konstgjord verklighet... Set är en principsak...Nej snälla tillverkare sluta upp med AI tramset tack....

6. Mannlicherman

Mannlicherman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    807
    Stäng alla filter, både i foto och porträtt mode. Välj 50mm Natural foto lins. Ta en porträtt bild i dagsljus! Välj därefter att ta exakt samma bild i Pro Mode, och därefter en bild med 50mm Humanistic street mode. Jämför därefter dina bilder! Dom två sistnämnda fotolägena saknar helt AI filter, så då kan du direkt avgöra om det är något som felar med din programvara!

Last edited: 26 jan 2025
    pmugghc gillar detta.
  7. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    492

MINA ENHETER

Ja det är verkligen bara en marknadsmässig "skitgrej"

Uppgradera hårdvara och finlira mjukt för att få till bra kameror, de har ju en grund att utgå ifrån som de redan jobbat fram istället för att förlita sig helt på AI..

Ser ju ut som samma trend på grafikkort. Nvidia flaggar med mycket bättre prestanda fps osv. Men i regel så highlightar de DLSS fps och inte ren native 4K fps.

Kollar man där så presterar kortet ca. 25-30% bättre än 4090, förbrukar 25-30% mer effekt. Så egentligen bara trams i mina ögon då prestandan ligger linjärt med effektuttaget

Oceanic gillar detta.
  8. amaswe

amaswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
  9. amaswe

Mottagna gillanden:
    31
    Verkar tyvärr inte gå att stänga av. Inte på den kinesiska versionen iaf, har läst flera med den globala versionen som klagar på detta så troligtvis går det inte att stänga av detta, beautifilter osv trots att man stänger av det.

10. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    807
    Det stämmer att AI inte går att stänga av helt i Photo och Portrait mode! (Visual AI går dock att slå av helt!) Däremot går det ju självklart att stänga av alla filter i dessa båda fotolägen!

Det som Vivo fick kritik för när x100 Pro och x100 Ultra lanserades, var ju att det även med avstängda filter låg kvar ett visst mått av "skinsmoothing". (Kineserna verkar ju älska den typen av bilder) Hos den globala modellen var den här effekten betydligt mer nedtonad. (fast i mitt tycke fortfarande ändå något störande.) Hos x200 serien verkar Vivo ha tänkt om. Inte alls samma påtagliga filterkänsla över bilder tagna i Portrait mode! Har jämför bilder min CN lur tagna i det fotoläget, med bilder tagna i Pro Mode (som helt saknar AI) och skillnaden är försumbar i jämförelse.

Det man ska tänka på när det gäller "porträttbilder" tagna i Photo mode , är att vid zoomade bilder över 5x så börjar AI generatorn arbeta med att justera skärpan i bilden, om så behövs! Där kan man i lite sämre ljusförhållanden, och på lite längre avstånd, få bilder som ser "målade" ut när man zoomar in detaljer! (Så ett gott råd är att hålla sig till porträttläget, eller använda sig av Pro Mode, om man tar den här typen av bilder i dåligt ljus och på längre avstånd)

IMG_20241024_143358.jpg

Last edited: 27 jan 2025
  11. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    807
    Här en typiskt "målad" bild tagen på längre håll. AI generatorn klara bakgrunden helt ok, men detaljerna orkar den inte riktigt med att justera. Utan AI hade den varit dessa detaljer i bilden varit suddiga! IMG_20241203_112958.jpg

pmugghc och zztop007 gillar detta.
  12. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    807
  13. amaswe

Mottagna gillanden:
    31
    Är inte säker på att det faktiskt går. Kikar man på tester på global-modellen där de som testar säger att det stängt av allt går de ändå på ibland på vissa bilder och ibland inte. Verkar som den applicerar skin smothering oavsett om man vill eller inte, ibland. Både på 1x och tele.
    Ungefär som samsung hade förr iaf, stängde man av hdr fick man hdr iaf.

14. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    807
    Låter ju fullständigt galet:scared: Skulle min lur random börjar lämna blandade bilder, med och utan skinsmoothing, när alla filter och andra AI funktioner är avslagna, då skulle jag direkt reklamera den telefonen!!!

Last edited: 27 jan 2025
  15. amaswe

Mottagna gillanden:
    31
    Jag har frågat massa på Youtube om de haft av skinsmootheing osv. De säger att de är avstängt men går på ibland iaf. Vissa bilder klarar sig utan, börjar fundera på om den den fejkade bakgeundsoskärpan appliceras på fel ställen ibland eller om de påtvingar användare att använda precis som i Kina där det inte går att stänga av. Alla tillverkare krigar vem som kan optimera bilderna mest med i princip samma hårdvara. Mer hdr- hdrhalos och andra problem, mer detaljer på kvällen = mer brus och vise versa. Skulle inte förvåna mig om de slår på det när de anser att de gynnar bilderna då massan överlag inte tänker på sådant ovan. = fler som pratar gott om dom = mer pengar.

16. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    492

MINA ENHETER

Jag tycker skinsmoothing är ett tråkigt fenomen på nästan alla lurar från Kina, Xiaomi, Oppo, Vivo, honor. Men som ni säger uppskattas mer i Kina

17. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    319

MINA ENHETER

Mannlicherman gillar detta.
  18. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    807
    Det är bara enheter sålda i Österrike, Tyskland, och Ungern, som har det mindre batteriet. Övriga Europa och Världen, det fullstora!

Österrikiska kunder har ställt frågan om varför denna skillnad? Här det något luddiga svaret;

"The new X200 series from vivo is available in Austria, in Germany with a battery capacity of 5200 mAh (X200 Pro) or 5220 mAh (X200). The reason for this difference compared to the models available in China lies in the applicable regional regulations. At vivo, we attach great importance to offering our customers high-performance smartphones that meet European and regional standards while ensuring an optimal user experience."

Last edited: 28 jan 2025
    pmugghc och leafbranch gillar detta.
  19. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Finns en x200 pro Kina variant till salu på Blocket

zztop007 och Carl gillar detta.
  20. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    807
    Jag verkligen älskar Origin 5 OS! Hittar ju nya kul grejer hela tiden efter en uppdatering! Tråkigt nog är Vivo helt värdelösa på att skriva ut i logen ALLT man gjort och tillfört i sina uppdateringar! (Skriver mest ut nonsens, och utesluter det intressanta) Så är man inte med i dom kinesiska chat grupperna, så får vara så god att leta igenom sin lur efter nya funktioner på egenhand:ehm:

Tyvärr märker jag ju på kompisens x200 Pro med Funtouch OS, att uppdateringarna inte alls är lika innehållsrika och frekventa som hos den kinesiska programvaran. Synd!
    Screenshot_20250131_223409.jpg

zztop007 och Oceanic gillar detta.