VIVO X200 SERIEN

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Oceanic, 14 sept 2024.

1. Anis

Anis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4
    Instämmer Wonda eller Tradinghshenzen. Tittar man på någon annan : kolla på Trustpilot om nöjfa kunder och sök på Reddit där man kan se om det finns nedslående köpupplevelser.

2. Mannlicherman

Mannlicherman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    705
    Lite sugen på att testa Averaged Dad borta i UK. Men jag har hört lite blandade saker om honom. Tycker dessutom att han inte riktigt orkar matchar prisbilden som många av dom större HK handlarna erbjuder. Dock ett plus att man numera kan betala via Klarna:)

Average Dad Tech

Last edited: 18 apr 2025
  3. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 216
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Ja jag tror de flesta vill ha allt i mobilen. Motorola försökte med div, tillbehör också Moto Mods.
    De har nu slutat med det.

4. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Läst någonstans att inte håller vad han lovar. Lovar tull fritt och skulle ersätta om det inte blev tull fritt, men han nekade. Detta var länge sedan så han har kanske bättrat sig.

5. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    705
    Ja, jag har hört det samma. Men det är också många som är avundsjuka, och inte ser med helt blida ögon på hans framgångar. Så allt som skrivs i negativ ordalag, ska man nog ta med en stor nypa salt? (Börjar man tumma på moms och tull-fria frakter, så ligger man snart pyrt till inom den här branschen!)

6. silverfang

silverfang Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    417

MINA ENHETER

Skulle inte rekommendera ad. Av en polare som haft med honom o göra. Otrevlig oxå mobilen kom fram men jävlig otrevlig o hota med blocka honom osv.

7. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455

MINA ENHETER

Har han något kundservice team eller sköter han all sån kommunikation?
    Om det är som det låter att han verkar vara en ganska så bedrövlig/ej serviceminded person så känns det riktigt dumt att köpa via honom.

8. Anis

Anis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4
    Average Dad Tech. Skulle aldrig ha något med honom att göra. Läser man på Trustpilot och Reddit förstår man. Jag har gjort det. Har därför inte köpt något av honom.

9. Droid_309

Droid_309 Guest

Ogillar kina rom lurar starkt men denna x200 ultra kanske är den som får mig att tänka om.
    Sjukt synd att dom.ej släpper en global version.
    X200 peo var redan imponerande och denna verkar ta det ett steg till. Fotograferar mycket dock har jag system kamera med både R3 och R6 men hade varit roligt med en riktigt vass mobil kamera.
    Men måste fundera om jag vill ge mig på en Kina rom har inga problem med att köra engelska men i flera fall så är översättningen riktigt dålig och blandat med kinesiska på vissa saker. Samt ev bloatware och malware usch.

Dock lite kul iaf att den svarta med röda ringen påminner om min absoluta favorit glas från Canon
    Eye of sauron 200/1.8 dock kanske mitt favorit glas är sigma 105/1.4 älskar det glaset. Gillar att skjuta porträtt från 85mm och uppåt.
    35mm blir street men funkar till porträtt med.
    Ska nog vänta tills någon köpt den och se hur mycket man måste tinkra innan allt är ok. Blir det för mycket så hoppar jag den.
    To old so tinker

Last edited by a moderator: 19 apr 2025
  10. Droid_309

Droid_309 Guest

Såg att AD ser till att Google play services osv finns klart från start.
    Dock inget jätte jobb. Skönt iaf att kinesiska verkar stödja nästan alla band vi har.

https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-vivo-x200-ultra

Men är sinnessjukt sugen på en röd men vill se om det kommer en global...
    Då klipper jag en direkt förmodligen, kikar på reviews på x200 peo kinesisk och global och rätt mycket som skiljer dom åt i mjukvara och settings. Kinesiska verkar ha betydligt mer och global mer nerskalad.
    Samt flera skriver att smartwatches kan strula med.
    Någon som vet när wonda får in sina?
    PS älskar att glaset är slight curved med ligger skönare i handen då.

Vart har ni andra tänkt beställa ifrån?

11. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    705
    Om du har tid att vänta, så kommer ju väldigt mkt av det du får hos Vivo x200 Ultra, även att finnas i kommande Vivo x300 Pro. Den globala varianten av den här modellen lär också innehålla nya Funtouch OS 16, som enligt Vivo ska bli betydligt mer likt Origin OS än tidigare! Man ska också veta att Vivo och Zeiss nyligen har startat ett gemensamt utvecklings/forsknings-center, där tanken b.la är att utveckla egna kamera sensorer! (Vilket kommer att behövas framöver om man ska kunna utveckla hårdvaran vidare i kommande modeller) Så har man svårt att tänka sig en lur med Vivo's kinesiska programvara, OriginOS (Som jag personligen älskar!) så kommer det ju mkt kul och intressant redan i höst/vinter.

12. Droid_309

Droid_309 Guest

Ja är ingen fantast av funtouch där verkar origin OS vara betydligt bättre.
    Rent design mässigt så är den röda precis vad jag skulle vilja ha. Sedan skadar det inte att den har en röd ring = canon älskare :P
    Men från vad jag läst redan nu så känns den helt rätt.
    Kamera bumpen stör inte mig alls.
    Det som såg lite sådär ut var att dom har en kapacitiv knapp som Apple 16 pro serien avskyr den knappen på Apple. Samt en egen version av dynamic island :cool:
    Viktigaste för mig är att man kan få bort majoriteten av bloatware och alla appar funkar som dom ska.
    Samt givetvis att kamera mm är ok.
    Nej ska vänta in ultran då chansen finns att den släpps i en global annars kanske det blir en kinesisk.
    Vilken färg har du beställt?
    Samt posta gärna lite info då du fått den.

13. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 236
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Jag skulle nog ändå avråda dig från att köpa en Kina-telefon baserat på vad jag läser i dina inlägg.

Det kommer inte gå att rensa bort all kinesisk mjukvara och det kommer vara saker som strular - t.ex. att se notiser från andra appar än Vivos egna på Always On Display osv.

Kinatelefoner är ett grymt sätt att få tillgång till spännande hårdvara till ett väldigt bra pris men det kräver att man har ganska mycket tålamod och tycker att det är kul att hitta lösningar på olika problem som dyker upp. Det är absolut ingen Apple-upplevelse där du vet precis hur det kommer att funka.

En rekommendation om du fortfarande är sugen att ge det en chans är att försöka få tag på en Vivo med kina-rom på begagnatmarknaden så att du kan testa innan du beställer X200 Ultra. Å andra sidan lär en X200 Ultra vara ganska lättsåld här på forumet om du inte blir nöjd.

Men det vore vilseledande att påstå att det är en 100% smidig upplevelse att köra kinesisk mjukvara.

14. Droid_309

Droid_309 Guest

Nej det har jag listat ut att vissa saker kommer ej direkt bara en Apple upplevelse.
    Jag ställer mig frågan om.det är värt att tinkra några timmar och sedan eventuellt ha en riktigt vass kamera Mobil.
    Men pallar ej om allt ej flyter på hyfsat bra.

15. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    705
    Du behöver inte vara orolig! Efter ett år med Origin OS, så kan jag bara konstatera att det här inte går att jämföra med andra kinesiska OS jag provat. Du kan få i princip allt att fungera och lira 100% om du vet hur du gör. Men man måste ju vara lite intresserad och våga prova!!! Allt bloatware går utan problem att avinstallera, förutom Vivo's egen Appstore. Det mesta av Google funktioner fungerar som det ska, inkl bank appar och bank id. Nää, lär man sig bara hur Origin fungerar, så finns det en hel del kul och nyttiga grejer som man får nytta av i vardagligt bruk.

16. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 236
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Du har dock redan en väldigt vass kameramobil. Om du förväntar dig att X200 Ultra ska vara natt och dag mot din 16 Pro Max så har du för höga förväntningar. Jag kommer precis från Xiaomi 15 Ultra som har samma telesensor som X200 Ultra (HP9) och en ännu större huvudsensor än X200 Ultra. Kameramässigt är 16 Pro Max bättre på vissa saker och Xiaomin var bättre på andra saker - det går att ta fantastiska fotografier med båda telefonerna. Men det är fortfarande telefoner med alla begränsningar som det innebär i optik och sensorstorlek.

Vill man ha en avgörande skillnad så måste man upp till en riktig kamera, typ Canon R6 som du själv använder.

Om du dock vill bort från Apple och testa nåt helt nytt så är nog X200 Ultra det mest spännande på marknaden just nu. Förutsatt att du kan leva med 35mm main då. Men glöm inte att en telefon är mycket mer än en kamera...

17. Droid_309

Droid_309 Guest

IMG_0872.jpeg IMG_0869.jpeg IMG_0868.jpeg IMG_0877.jpeg
    Jodå fullt medveten att Apple har vettiga kameror men tror ändå ultran slår apple på dom flesta punkterna.
    Mest ute efter bra porträtt runt 85mm och visst hade kanske föredragit 50mm som main men 35mm e kul det med för lite typ creative bilder.
    Dessa är tagna med 35mm sigma glas.
    Men är lite less på Apple och i väntan på deras fold så känns denna som ett alternativ.

Last edited by a moderator: 19 apr 2025
  18. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 236
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Läckra bilder!

Jag tycker absolut att du ska ge X200 Ultra en chans om du känner att du kan offra lite av den bekvämlighet du har med Apple. Det kommer med all säkerhet att vara en annorlunda upplevelse (både telefonen i sig och kameran).

Lycka till :)

19. Droid_309

Droid_309 Guest

Tack ibland faller lite simplare creative bilder in mellan porträtt. Kul att experimentera skjutit creative med 70-200 vilket funkar det med.
    Zoom e roligt om man vet hur man ska använda den.
    Ja känns som man ska prova faktiskt.

Mannlicherman gillar detta.
  20. Carl

Carl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Jag är i samma "sits"..
    Står mellan oppo find x8 ultra o kanske vänta på vivo x200 ultra, eller så bara köra på ngn av de globala versionerna som finns (x200 global eller find x8pro). Men virrig vad att välja i så fall.. det jag läst så verkar det som Kina versionerna borde funka hyfsat på andra marknader om man bortser från massa bloatware (som i alla fall verkar kunna tas bort på oppo) men vore kanon om det fanns ngn review som visade lite vilka utmaningar man kan ställas för om man väljer en Kina version. Jag letar efter en skarp fotomobil som funkar i det vardagliga livet (mail, bankid, bankapp o de andra "vanliga " apparna. Eller räcker det med andra rensa de bloatware som finns och sedan funkar det?Sen annan fråga är väl integritet men det är ju ett val man göra..