- Vivo är snäppet mer välbyggd (källa: youtubers som klämt på båda)
- Oppo har fyra kameror dvs fler optiska brännvidder (15mm, 23mm, 70mm och 135mm). Bra för de flesta fotografer
- Vivo har tre brännvidder/kameror: 14mm, 35mm och 85mm. Bra spridning/täckning men området som många förknippar med 1x/normalbild dvs 23mm kommer vara digital zoom från ultrawide (troligtvis dåligt för landskapsfotografer men bra för street/porträtt)
- Vivo har bättre och större bildsensorer överlag men Oppo har 1"-sensor på 23mm vilket ger mycket bra ljusstyrka och bokeh
Kort sammanfattat kan man säga att Vivo har bäst kamerahårdvara men valet av brännvidder gör att den lämpar sig bäst för de som fotograferar mycket porträtt. Oppo är mer all-around och har en extra kamera för att ge fler zoomnivåer med optisk prestanda istället för digital zoom.
Oppo har varierande kvalitet på de olika kamerorna medans Vivo har tre kameror med samma kvalitetsnivå.
Hade jag tvingats välja hade jag nog tagit Vivo. HP9-sensorn som de använder i 85mm-kameran är makalöst bra. Dock svårt val då Oppos brännvidder med optisk kvalitet tilltalar min typ av fotografi bättre.
Är nästan glad att Vivo valde 35mm för main/1x för det gör att jag tappar intresset tillräckligt mycket för att inte orka beställa en.

Click to expand...