VIVO X200 SERIEN

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Oceanic, 14 sept 2024.

1. Mannlicherman

Mannlicherman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    783
    Får min "röda" nu på onsdag!:P

toobiiias, Pärra och Ramboline gillar detta.
  2. Pärra

Pärra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
  3. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    314

MINA ENHETER

Var faktiskt också i samma tankar som du. Och hur det går med tull via dom?

4. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    783
    Inga problem! Dom ägs av Gizmochina och har funnits med i en massa år. En av få HK/CN handlare som lämnar två års garanti!<3

Pärra gillar detta.
  5. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Spännande

6. htiawe

htiawe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    På vilket sätt fungerar det med IPhone? Vad synkar den?

7. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    783
    Som jag förstått saken, så har det varit svårt/omöjligt att delar filer, bilder, kontakter, osv, mellan Vivo med Origin OS och iPhone utanför Kinas gränser! (Kanske även inom Kina?) Dom har helt enkelt inte varit kompatibla rent system mässigt! Vad Vivo har gjort rent konkret, får man väl utröna när man väl fått luren i sin hand? Men man säger man ju från Vivo, att allt som tidigare krånglat, nu ska gå att dela via en enda knapptryck. )Får väl se om det stämmer, eller inte?)

Nu har ju inte jag någon iPhone kvar i familjen, så jag kan inte testa fullt ut Men jag märkte ganska snart när jag använde Origin OS, att jag missade samtal, sms, och annan information skickade till min dåvarande Vivo x200 Pro CN. (Lika mkt strul åt andra hållet!) Det här problemet gällde dock enbart när jag använde Vivo's egna system appar för telefon, sms, och messenger. Laddade man ner alternativa, så fungerade det klockrent även gentemot iPhone. Nu frågar sig säker folk vare man inte bara raderar Vivo's egna appar, och kör med något annat som finns att ladda ner? Det kan man absolut göra, men problemet är att man då missar en hel del inbyggda AI funktioner, t.ex automatiskt röstinspelning, översättning i realtid vid samtal, osv. Viktig för vissa, och helt ointressanta för andra! (Men för mig personligen var blev dom viktiga när man väl vant sig att med att använda dom i vardagen)

8. steppodude

steppodude Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

9. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    783
    Känns som om Vivo's Ultra modellen blir en svårslagen kamera telefon i år? (Såvida nu inte
    Huawei Pura 80 Ultra kommer med något nytt och spektakulärt här i slutet av maj?)

Last edited: 27 apr 2025
  10. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Blir det samma kamera i vivo x300 pro global

11. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    783
    Helt omöjligt att veta redan nu. Men om det följer tidigare mönster från Vivo, så lär det i alla fall inte bli till det sämmre. Vad det gäller kommande Vivo x300 serien, så tror jag att nya Funtouch 16 OS kommer blir den stora behållningen för dom globala användarna.

12. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 256
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Inte en chans. Jag har ju en Pura 70 Ultra och att den ligger rankad 1'a på DXO är ju ett jävla skämt. Visst är kameran reko men lååångt ifrån den bästa jag haft.

Mannlicherman gillar detta.
  13. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 594
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    En medlem i en GCamgrupp fick sin X200 Ultra igår och här är lite bilder som han skickade i chatten. De är dock tagna med stockkameran och ej GCam.

Vivo X200 Ultra (Stock camera, 3.8x, 0.25s, f/2.4, ISO 800, 12.42MP)

Vivo X200 Ultra (Stock camera, 0.4x, 0.25s, f/2, ISO 720, 12.47MP)

Vivo X200 Ultra (Stock camera, 3.8x, f/2.4, ISO 50, 12.42MP)

Vivo X200 Ultra (Stock camera, 1x, f/1.53, ISO 71, 12.47MP)

Vivo X200 Ultra (Stock camera, 1x, f/1.53, ISO 71, 12.47MP)

Last edited: 27 apr 2025
    Kabe 780 gillar detta.
  14. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 594
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Som med allt annat så beror det ju på vad man är ute efter. En mobilkamera blir inte bäst bara för att den har den bästa hårdvaran utan det beror på en rad faktorer.

Hårdvarumässigt är X200 Ultra lite udda med 35mm huvudobjektiv. För visst typ av fotografi är det nog bättre än standardbrännvidden på ~23mm (porträtt, street, produktfoto). För andra typer av fotografi kan det bli en nedgradering, framförallt landskapsfoto där 35mm ofta är för mycket förstoring och 14mm ger för mycket optisk förvrängning. Det spännande har varit att kolla på kvaliteten på 14mm-objektivet (som är ansvarig för området runt 23mm med digital zoom). Kort sagt kan man väl säga att digital zoom fortfarande är digital zoom även på X200 Ultra. Man ser ganska snabbt tydlig kvalitetsförlust precis som på alla andra kameror. Lyckligvis är ultrawide av extremt hög kvalitet vilket gör att resultatet ändå blir helt okej runt 23mm men det kommer inte vara några problem för ett modernare flaggskepp med optisk 23mm att ta bättre bilder i detta område än X200 Ultra.

Dock ska Vivo ha credit för ett mycket väl uttänkt kamerasystem med hårdvara som har en extremt hög lägstanivå på alla tre objektiven. I princip samma sensorkvalitet och optisk prestanda. Tittar man på t.ex. iPhone 16 Pro Max så är det mer spretigt bland objektiven. Main (1x) och Tele (5x) håller hög klass medans ultrawide känns som en 5 år äldre kameraprestanda. Vivo tänker helt rätt här.

Det är också helt rätt tänk att försöka samla de optiska brännvidderna med ungefär samma "hopp" mellan varje. 3.8x optiskt är ju inte jätteimponerande på pappret men funkar rätt bra i praktiken tack vare HP9-sensorn. X200U har en väldigt bra kvalitet i ett stort område mellan 14mm och cirka 150mm. Hatten av för detta koncept. Hoppas Apple tar efter.

Om vi ska prata om "bäst" eller "svårslagen" måste vi också titta på mjukvaran och bildbehandlingen. Fotar man i RAW-format är man ju ganska safe då man själv styr över hur slutbilden ser ut. Föredrar man point and shoot så har Vivo fenomenalt bra justeringsmöjligheter för att påverka slutresultatet. Men det verkar inte vara så enkelt att få till samma dramatiska och kontrastlika utseende som t.ex. Xiaomi har sin Leica-kamera. Gillar man lite mer punch i bilderna vid point and shoot så är nog Xiaomi 15 Ultra ett bättre val. Vivos stil out of the box liknar mer de senare Pixeltelefonerna med ganska kraftig boost av skuggor som ger ett litet plattare utseende i bilderna än Xiaomi.

Apple verkar fortfarande vara på tronen om man gillar de mest naturliga RAW-filerna utan remosaicking. Helt klart de RAW-filer jag stött på som mest liknar de från min Canon DSLR och har extremt stor redigeringspotential. Här ligger både Vivo och Xiaomi efter enligt mig.

Sen ska vi inte glömma att oavsett vad som står på specifikationsbladet så är det bilderna som avgör vad som är bäst i slutändan. Det är mycket sannolikt att Vivo X200 Ultra är topp 3 bästa kameramobiler 2025. Hur sen dessa tre mobiler raknas är nog individuellt för olika fotografer.

JML, galaxy81, htiawe och 2 andra gillar detta.
  15. Anis

Anis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4
    Har slutat titta på Dxomark. Det efter att dom testade Vivo X200 pro i Kina och den kunde följaktigen inte placeras i testningen. Det särskilda flare-testet av Iphone och Vivo X 200 Pro m.fl var inte någon höjdare. Finns frågetecken i bilderna.

16. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 256
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag har nog aldrig lagt vikt vid dem egentligen. Inte därför jag köpte en Huawei. Men deras tillvägagångssätt är flawed och märkligt upplagt.

17. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    783
  18. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    783
    Leker lite med min gamla Vivo x100 Pro och den här funktionen. Inte helt säker på vad jag tycker om 35mm primär brännvidd egentligen? Blir helt klart en skillnad, och något att förhålla sig till,nu när ultra modellen snart trillar ner i brevlådan!
    IMG_20250428_121906.jpg
    IMG_20250428_121740.jpg
    IMG_20250428_121119.jpg
    IMG_20250428_121304.jpg

19. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    783
  20. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

När får ni andra eran mobil som beställt ultran???