VIVO X200 SERIEN

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Oceanic, 14 sept 2024.

1. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 294

MINA ENHETER

Hur känns kameraknappen? Funkar den som på en digitalkamera med lätt tryck för fokus och hårt tryck för fota?

2. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 587
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Enklast är nog att ladda upp till Youtube först. Du kan köra unlisted så dyker den inte upp nån annanstans än där du delar den.

Min conf funkar inte på dessa men GCam generellt funkar bra på alla Vivotelefoner. Till skillnad från t.ex. Samsung så är Vivo väldigt developer friendly.

GCam handlar tyvärr väldigt mycket om att pilla med konfigurationen och det blir specifikt för en viss modell (eller alla modeller med samma kamerahårdvara).

3. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 587
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Nej, den har inte ett mellanläge för fokus utan kan bara användas för att ta bilden.

Jag tycker att den fungerar helt okej, ungefär lika bra (eller dåligt) som den på iPhone. Tycker placeringen är lite bättre på Vivo (enklare att komma åt). Men helt klart en gimmick i mina ögon då telefonen blir så instabil/vinglig när man trycker på knappen för att ta bilden.

4. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 294

MINA ENHETER

Hmm, den här videon nämner half press för locking focus:

View: https://m.youtube.com/watch?v=wzULtyGDwvA

Bifogade filer:

Mannlicherman gillar detta.
  5. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 587
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Här kommer lite djupare (och mer strukturerade) intryck. Utelämnar kameran från detta och täcker det i den separata tråden jag skapat istället.

Skärm

Det positiva med skärmen är att den har en hög PWM-frekvens och är behaglig att titta på längre stunder. Färgåtergivningen däremot kan inte riktigt mäta sig med de bästa på marknaden - iPhone 16 Pro Max och Samsung S25 Ultra. Det är något som känns off vilket gör att jag inte riktigt litar på vad jag ser i t.ex. Lightroom Mobile eller bildgalleriet. Ibland ser färgerna i fotografier konstiga ut men när jag kollar på min kalibrerade datorskärm hemma eller i iPhonen ser de helt normala ut.

Jag har testat olika färgprofiler i inställningarna men standard är den mest korrekta.

Är inte heller ett fan av de rundade hörnen. Hade önskat att de valt en helt platt panel som Oppo Find X8 Ultra, S25 Ultra eller iPhone. Problemet är att skärmskyddet skrapar lite mot fingret när man sveper i skärmens kanter pga rundningen.

Betyg: 7/10

Skärmbetyg på andra telefoner:

iPhone 16 Pro Max: 10/10
    Samsung S25 Ultra: 10/10
    Xiaomi 15 Ultra: 8/10
    Pixel 9 Pro: 8/10

Högtalare

Tyvärr måste man köpa en gamingtelefon om man vill ha riktigt bra högtalare i en Android-telefon. Alla jag har testat låter tunt och skränigt när jag jämför med iPhone 16 Pro Max och X200 Ultra är inget undantag. Ljudet är fortfarande klart godkänt men tillräckligt mycket sämre för att jag alltid plockar upp iPhone om jag ska kolla ett videoklipp eller något annat med ljud.

Betyg: 6/10

Högtalarbetyg på andra telefoner:

iPhone 16 Pro Max: 10/10
    Samsung S25 Ultra: 8/10
    Xiaomi 15 Ultra: 7/10
    Pixel 9 Pro: 6/10

Samtalsljud

Godkänt. Pratar man väldigt mycket i telefon och värdesätter samtalsljudet som en av de viktigaste egenskaperna på en telefon så finns det betydligt bättre alternativ men den gör sitt jobb.

Batteritid + värme

Vid vanligt användande som surf och sociala media funkar batteriet hur bra som helst. Helt klart topp-prestanda. Pressar man inte telefonen hårt klarar man nog utan problem två dagar på en laddning.

Problemen börjar när man fotograferar mycket. Då blir telefonen snabbt ljummen och efter en längre session blir den varm och batteriet rasar ganska snabbt. Tog en snabb fotopromenad igår och började på 84%. 30 minuter senare var jag nere på 60%.

Förhoppningsvis är det här något som kommer optimeras i framtida uppdateringar.

Prestanda + input lag

Telefonen är otroligt smooth och snappy. Jag märker inte av några problem med touchskärmen överhuvudtaget och ibland känns den faktiskt snabbare än min iPhone till och med.

Appar som är bra optimerade för Android smider på hur bra som helst. Spel körs i maximal framerate och laggar/throttlar inte på ett besvärande sätt.

Lightroom är en app som tyvärr verkar vara mycket bättre optimerad för iOS och här är fortfarande iPhone mycket snabbare på vissa operationer. Det handlar nog mer om optimering än ren prestanda dock.

Ergonomi

Den gigantiska kamerabumpen är inte helt optimal ur ergonomisk synvinkel. Det går inte att komma ifrån att den inkräktar på det utrymme man normalt skulle vilja vila sina fingrar på. Jag upplever det dock som mindre besvärande än på Xiaomi 15 Ultra. Viktfördelningen blir också lite lidande då kameramodulen gör telefonen baktung.

Glasbaksidan är riktigt trevlig med en frostad textur men ganska hal.

Rekommenderar att använda skal med denna telefon.

Kinesisk mjukvara

Måste säga att jag är mycket positivt överraskad över hur bra den kinesiska mjukvaran (OriginOS) funkar. Som jag skrev tidigare är jag inget direkt fan av hur det ser ut. Designen känns rätt "billig" om man jämför med konkurrenterna. Avstånd mellan olika element, fonter, ikoner... Nja, här finns det en hel del att jobba på om de vill få samma kvalitetskänsla i mjukvaran som de redan uppnått på hårdvaran.

Rent funktionsmässigt är det faktiskt helt klockrent. Notiser funkar problemfritt och visas till och med på Always On Display. I princip all bloatware kan avinstalleras direkt i telefonen utan att behöva använda ADB eller andra verktyg. Mottagningen är klockren (använder just nu ett Comviq Kontantkort). Det märks att de anpassat OriginOS så att det ska fungera bra även på den globala marknaden.

Installera Google Play Store var barnsligt enkelt. Bara att gå in i Vivos egen store och söka på Play så dök den upp. Vid installation frågar telefonen om den ska aktivera Google Play Framework - klicka ja sen är det klart. Otroligt smidigt.

Jag har installerat en annan launcher - Lawnchair. Det krävs fortfarande ett Vivokonto för att kunna aktivera funktionen att ersätta default-launchern men när det väl är gjort funkar allt klockrent, även med gesture-navigation. Det behövs inget kinesiskt telefonnummer för att göra Vivo-kontot utan det går utmärkt att välja Sverige som land. Otroligt glädjande att detta funkar helt problemfritt - inte ens Xiaomi global tillåter andra launchers. Stort plus.

Efter bloatrensning och ny launcher så finns det ingenting kvar som skvallrar om att det är en kinesisk mjukvara i grunden. Inga kinesiska notiser, inget kinesiskt språk nånstans. Känns som precis vilken vanlig telefon som helst. Kanon!

Screenshot_20250510_120508.jpg

jimmyle, Mannlicherman, pobin och 3 andra gillar detta.
  6. htiawe

htiawe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Jag beställde också från geekwills och fick precis samma problematik med utebliven leverans och tracking

7. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 587
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    De är dock legit och kommer skicka paketet. Dock är de väldigt långsamma och framförallt usla på att kommunicera. De säger att paketet är skickat när det inte är det osv. Men du behöver inte vara orolig att det inte kommer.

8. steppodude

steppodude Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

Så om man inte räknar med kameran så är Xiaomi 15ultra bättre? Är sugen byta till x200ultra men verkar som den förutom kameran inte är bättre.

Har själv haft s25ultra o nu Xiaomi 15ultra.
    Saknar mycket från Samsung som platt skärm och bättre skärm. Skärmen speciellt då den spöar Xiaomin.

9. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 587
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det är kameran som verkligen sticker ut (bokstavligt talat) som den starkaste egenskapen på X200 Ultra. Jag skulle inte rekommendera den till någon som inte värdesätter kameran som nummer ett. Vill man ha en telefon som har hög lägstanivå på alla egenskaper och kan leva med att inte ha den bästa kameran så är S25 Ultra svårslagen på Android-sidan.

X200 Ultras kamera i en S25 Ultra eller iPhone 16 Pro Max hade blivit en TOTAL killer.

Dock uppskattar jag byggkvaliteten på X200 Ultra. Den känns mer exklusiv i handen än t.ex. S25 Ultra och mycket bättre än Xiaomi 15 Ultra som i mitt tycke känns lite billig. X200U är mycket telefon för pengarna...

10. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 352
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Skulle säga att OPPO X8 Ultra är en bra blandning, kompromiss av vad du beskriver. Inte den bästa kameran men uppe bland de bästa. Platt skärm, smidig och bra byggkvalitet.

Last edited: 10 maj 2025
    Snusious gillar detta.
  11. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nu har jag inte x200 Ultra. Än! Men förhoppningsvis nästa vecka.
    Tycker det finns andra fördelar mot Xiaomi 15 Ultra som var bättre redan på x200 Pro. Kameran är ju som skrivet redan där, sen är batteritiden och batteriet på 6000 mhA bättre på x200 Ultra.
    En annan sak är friheten på Vivon, att man kan köra en alternativ launcher, tex Nova. Men därmed inte sagt att 15 Ultra än en dålig telefon för det är det inte med en riktigt bra kamera.

12. Anis

Anis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4
    Om man går till GSMArenas objektiva tester så ligger ljusstyrkan vid auto mode på

Oppo Find X8 Ultra 1157

Oppo Find X 8 Pro 1333

Vivo X100 Ultra 1801

Vivo X200 Pro 1881

Google Pixel 9 Pro XL 2365

I manuellt mode sjunker ljusstyrkan till omkring hälften för alla och Vivo X200 ULTRA klarar sig
    lite bättre.

Ljudmässigt när det gäller loudness score är X8 Pro klart bättre.

13. steppodude

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

Jo har kollat fler klipp på Youtube om x200ultra och har bestämt att jag beställer den idag:cool:

Är inte helt nöjd med Xiaomi som var ett impulsköp egentligen.

14. steppodude

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

Ja jag vill ha bästa kameran på marknaden och x200ultra verkar ha de just nu. Och lär ha de en tid framöver tills x300pro kommer ut.

Beställer den idag. Ändå relativt bra pris

15. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 352
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Har själv haft X8 Ultra och den är så ljusstark att den bländar. Vad det står i deras mätningar har inget med hur den uppfattas IRL

16. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Ja och det är väl inga tillverkare som släpper nått intressant nu snart och eller under sommaren.

17. Snusious

Snusious Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Vivo X90 Pro+

MINA ENHETER

Telefon:
    Vivo X90 Pro+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Just 35 mm är det som drar in mig. Jag rockar fortfarande "gamla" X90Pro+ och mitt största problem är jag oftast vill ha något just mellan 23 mm och 50 mm linserna (används nu 60/40 fördel 50 mm).

18. Mannlicherman

Mannlicherman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    782
  19. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Goda nyheter på såhär på morgonkvisten! Min telefon har skickats från Wonda! :)

20. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon: