Här kommer lite djupare (och mer strukturerade) intryck. Utelämnar kameran från detta och täcker det i den separata tråden jag skapat istället.
Skärm
Det positiva med skärmen är att den har en hög PWM-frekvens och är behaglig att titta på längre stunder. Färgåtergivningen däremot kan inte riktigt mäta sig med de bästa på marknaden - iPhone 16 Pro Max och Samsung S25 Ultra. Det är något som känns off vilket gör att jag inte riktigt litar på vad jag ser i t.ex. Lightroom Mobile eller bildgalleriet. Ibland ser färgerna i fotografier konstiga ut men när jag kollar på min kalibrerade datorskärm hemma eller i iPhonen ser de helt normala ut.
Jag har testat olika färgprofiler i inställningarna men standard är den mest korrekta.
Är inte heller ett fan av de rundade hörnen. Hade önskat att de valt en helt platt panel som Oppo Find X8 Ultra, S25 Ultra eller iPhone. Problemet är att skärmskyddet skrapar lite mot fingret när man sveper i skärmens kanter pga rundningen.
Betyg: 7/10
Skärmbetyg på andra telefoner:
iPhone 16 Pro Max: 10/10
Samsung S25 Ultra: 10/10
Xiaomi 15 Ultra: 8/10
Pixel 9 Pro: 8/10
Högtalare
Tyvärr måste man köpa en gamingtelefon om man vill ha riktigt bra högtalare i en Android-telefon. Alla jag har testat låter tunt och skränigt när jag jämför med iPhone 16 Pro Max och X200 Ultra är inget undantag. Ljudet är fortfarande klart godkänt men tillräckligt mycket sämre för att jag alltid plockar upp iPhone om jag ska kolla ett videoklipp eller något annat med ljud.
Betyg: 6/10
Högtalarbetyg på andra telefoner:
iPhone 16 Pro Max: 10/10
Samsung S25 Ultra: 8/10
Xiaomi 15 Ultra: 7/10
Pixel 9 Pro: 6/10
Samtalsljud
Godkänt. Pratar man väldigt mycket i telefon och värdesätter samtalsljudet som en av de viktigaste egenskaperna på en telefon så finns det betydligt bättre alternativ men den gör sitt jobb.
Batteritid + värme
Vid vanligt användande som surf och sociala media funkar batteriet hur bra som helst. Helt klart topp-prestanda. Pressar man inte telefonen hårt klarar man nog utan problem två dagar på en laddning.
Problemen börjar när man fotograferar mycket. Då blir telefonen snabbt ljummen och efter en längre session blir den varm och batteriet rasar ganska snabbt. Tog en snabb fotopromenad igår och började på 84%. 30 minuter senare var jag nere på 60%.
Förhoppningsvis är det här något som kommer optimeras i framtida uppdateringar.
Prestanda + input lag
Telefonen är otroligt smooth och snappy. Jag märker inte av några problem med touchskärmen överhuvudtaget och ibland känns den faktiskt snabbare än min iPhone till och med.
Appar som är bra optimerade för Android smider på hur bra som helst. Spel körs i maximal framerate och laggar/throttlar inte på ett besvärande sätt.
Lightroom är en app som tyvärr verkar vara mycket bättre optimerad för iOS och här är fortfarande iPhone mycket snabbare på vissa operationer. Det handlar nog mer om optimering än ren prestanda dock.
Ergonomi
Den gigantiska kamerabumpen är inte helt optimal ur ergonomisk synvinkel. Det går inte att komma ifrån att den inkräktar på det utrymme man normalt skulle vilja vila sina fingrar på. Jag upplever det dock som mindre besvärande än på Xiaomi 15 Ultra. Viktfördelningen blir också lite lidande då kameramodulen gör telefonen baktung.
Glasbaksidan är riktigt trevlig med en frostad textur men ganska hal.
Rekommenderar att använda skal med denna telefon.
Kinesisk mjukvara
Måste säga att jag är mycket positivt överraskad över hur bra den kinesiska mjukvaran (OriginOS) funkar. Som jag skrev tidigare är jag inget direkt fan av hur det ser ut. Designen känns rätt "billig" om man jämför med konkurrenterna. Avstånd mellan olika element, fonter, ikoner... Nja, här finns det en hel del att jobba på om de vill få samma kvalitetskänsla i mjukvaran som de redan uppnått på hårdvaran.
Rent funktionsmässigt är det faktiskt helt klockrent. Notiser funkar problemfritt och visas till och med på Always On Display. I princip all bloatware kan avinstalleras direkt i telefonen utan att behöva använda ADB eller andra verktyg. Mottagningen är klockren (använder just nu ett
Comviq Kontantkort). Det märks att de anpassat OriginOS så att det ska fungera bra även på den globala marknaden.
Installera Google Play Store var barnsligt enkelt. Bara att gå in i Vivos egen store och söka på Play så dök den upp. Vid installation frågar telefonen om den ska aktivera Google Play Framework - klicka ja sen är det klart. Otroligt smidigt.
Jag har installerat en annan launcher - Lawnchair. Det krävs fortfarande ett Vivokonto för att kunna aktivera funktionen att ersätta default-launchern men när det väl är gjort funkar allt klockrent, även med gesture-navigation. Det behövs inget kinesiskt telefonnummer för att göra Vivo-kontot utan det går utmärkt att välja Sverige som land. Otroligt glädjande att detta funkar helt problemfritt - inte ens Xiaomi global tillåter andra launchers. Stort plus.
Efter bloatrensning och ny launcher så finns det ingenting kvar som skvallrar om att det är en kinesisk mjukvara i grunden. Inga kinesiska notiser, inget kinesiskt språk nånstans. Känns som precis vilken vanlig telefon som helst. Kanon!
Visa bifogad bild 193369
Click to expand...