Diskussion: Voi - uthyrning av elscooter / elsparkcykel nu i Sverige

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av DrT, 25 aug 2018.

  1. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Last edited: 12 okt 2018
  2. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  3. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

  4. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

  5. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 743
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore suveränt om Trafikverket faktiskt testade fordonen och såg till att de lever upp till samma krav som ställs på elcyklar vad gäller tex bromsverkan, innan de ger grönt ljus. Det finns inte ens en mikroskopisk chans att ES2 skulle passera något sådant test, så Voi inte utökar flottan i onödan med fordon som bara måste kasseras sedan.

    Har någon sett något om hur Voi tänker göra i vinter egentligen? Business as usual? En allvarligare olycka till följd av brister i fordonet kommer nog leda till ett omedelbart stopp för tjänsten/alla liknande tjänster, och med tanke på hur osäkra de är på halt väglag handlar det inte om huruvida det kommer att ske eller ej, utan hur snart det kommer att ske. Det vore fruktansvärt oansvarigt att fortsätta med uthyrningen så snart isen & snön kommer - i alla fall utan dubb på hjulen. Merparten vet inte hur dessa fordon beter sig på halt väglag och vad avsaknaden av lämpligt mönsterdjup i kombination med så breda däck innebär (...ovanpå den dåliga bromsverkan). Lägg sedan på att nästan ingen kör med hjälm.

    Ingen kan i alla fall i efterhand påstå att man inget visste om riskerna. Vi har påtalat hur olämpliga fordonen är sedan starten på tråden, och det vet naturligtvis även Voi.


    Är det förresten inte lite märkligt hur nästan varenda artikel som rör Voi tycks frånse säkerhetsaspekten? Jag har nog inte läst en artikel så här långt där man lägger någon större fokus på denna punkt i alla fall. Hade varit intressant att höra hur man resonerar, vilka tester man genomfört och vad för åtgärder man vidtagit för att så gott det går garantera säker färd för sina användare. (Kan själv inte identifiera en enda åtgärd som ökar säkerheten för färd på halt väglag.)
     
    Last edited: 19 okt 2018
  7. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Idag lanserar VOI sin tjänst i Göteborg! De finns just nu att plocka upp på Lindholmen men det kommer såklart växa geografiskt och i antal scootrar under veckorna som kommer :) Det kommer vara ES4or allihopa, så gott om räckvidd! [emoji1632]
     
    Last edited: 19 nov 2018
    japs gillar detta.
  8. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Nice!

    Hur fungerar det med el scooterna, när jag tar en, vart lämnar man den sedan och hur långt tid får jag använda den?
     
  9. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Fick inga krediter verkar det som :( ?

    Bjöd in två stycken eller måste dom åka först? Använde även en inbjudningslänk.
     
  10. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Mellan 7 på morgonen till 8 på kvällen finns de tillgängliga. Man kan åka vart man vill med de, det finns inga specifika platser där de ska lämnas av (men ställ de så de inte är ivägen). Avslutar gör du genom att scanna QR-koden med appen. Så länge man inte behåller de över natten är det ingen tidsbegränsning :)
     
    bernard gillar detta.
  11. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Ja tror att de måste åka sin första resa först samt att du måste ha ett kort kopplat i appen.
    Sedan borde du kunna se dina krediter i appen.
     
    Last edited: 20 nov 2018
    bernard gillar detta.
  12. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Hmm, kan vara så. Bjöd också in en vän som registrerade sig, men han har inte åkt någon resa ännu, så vi får se om det dyker upp några credits efter det. Har 0kr credits än så länge.

    Också lite osäker på hur stor credit man får. Står fortfarande 45kr i appen men har hört att det är ändrat till 25kr.

    Testade för övrigt för första gången idag. Helt sjukt kul att åka runt på de alltså, gillar idén skarpt. Synd bara att vintern är på ingång [emoji14] Men står valet mellan VOI och spårvagn kommer det hädanefter för mig vara ett lätt val [emoji1]
     
    japs gillar detta.
  13. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Jag mailade kundtjänst som där sade att personen måste regga sig och sedan köra för att få 25kr eller 45 kr. Tror jag fick endast 5 kr i krediter när de reggade kortet per person! Ska nog köra idag :)
     
    MaLund13 gillar detta.
  14. Agneesalicante

    Agneesalicante Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!
    Vän av ordning...är i Spanien och ser på TV om dessa "patinetes technicos". Folk är irri på dom då nyligen en 92 årig tant blev påkörd...dom åker tydligen på trottoarerna. Málaga tex har sagt nej till dessa sparkisar...Barcelona är arga på gatorna...ja det dåg läskigt ut med den framfarten...
    En annan grej... i mitt hyreshus hemma i Sverige bor en kille som tar hem så där 20 åt ggn och laddar. Vad kan det ta i tid (ni som har lite bakom pannbenet) att ladda en? och han använder tvätts tugan på nätterna. Antar att värden får fin elfaktura...vad har ni för åsikt om det?
     
  15. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    De laddas på mellan 3 och 5 timmar ungefär. ES4-orna (de med extrabatteriet) har ett batteripack på 374 Wh, säg att de inkl. laddningsförluster förbrukar 500 Wh för att helt ladda upp det, då kostar det alltså ca 0.5 kr i el per fulladdad scooter. De utan extrabatteriet har ungefär halva batterikapaciteten.
     
    Agneesalicante och bernard gillar detta.
  16. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Oavsett så tycker jag att sunt förnuft är att om man arbetar som laddare så skall man inte låta någon annan betala för ström och utrymme.
     
    Agneesalicante, Nitroxx och bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 743
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    I Paris har man också tagits på sängen då det tydligen är lagligt att framföra dem på trottoar, och det är klart att det uppstår konflikter med fotgängare om folk far fram i 25km/h-30km/h i folktäta städer på trottoarerna:


    View: https://www.bbc.com/news/av/world-europe-46349747/the-electric-scooter-scheme-taking-over-paris

    Men det största problemet är nog utan tvekan att de ställs huller om buller utan hänsyn. Tyvärr är GPS inte så exakt, men man skulle behöva införa ett avgiftssystem, så att de som inte begriper bättre också får betala för det.

    De borde tex kartlägga cykelparkeringar och göra dem till gröna zoner, och allt annat till röda zoner. Ställer man den i en röd zon kan avgiften ligga på en femtiolapp eller dylikt. Det är så det fungerar i vissa delar i bland annat Los Angeles.


    Men detta är nog ett övergångsproblem. I takt med att de blir så billiga att producera, och så bra, så kommer det bli rätt meningslöst att hyra en. De är ju så smidiga att ta med sig också, så det blir väl främst ett transportmedel för turister och besökande.

    Kostar en sparkis med M365-prestanda runt 1990:-, och som har några designförbättringar för att bättre hantera ur och skur, så är det rimligtvis få som kommer vara så intresserade av att hyra en. En sparkis man själv äger ställer man inte heller hur som helst.
     
    Last edited: 30 nov 2018
    Bmik, Agneesalicante och japs gillar detta.
  18. Agneesalicante

    Agneesalicante Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    TACK!!
    Ja om han laddar 20 om dagen så blir det 300:-i mån mer på elfakturan fattar jag...Jaja värden som är 88 år märker väl inget... :-) Det värsta är forslandet i en liten hiss med dragspel...
     
    bernard gillar detta.
  19. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Vi kanske kan kan ändra rubriken på denna tråd lite och lägga till Göteborg?
     
  20. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.