Problem: Wear OS update - nu är allt SKIT

Diskussion i 'Huawei' startad av TigerSoul, 5 maj 2018.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Wear OS blev uppdaterat med en rad funktioner på min huawei klocka som de borde ha stoppat in för länge sedan. Nu fungerar t.ex. IFTTT applets och genvägar och man kan "talk to autovoice" med mera.

    Det är ju trevligt, men klockan kan plötsligt också förstå halva jordens språk. Resultatet att jag inte bara kan säga "skicka sms till x" som är en trevlig kombination på "send text to", men även att det blir enorma problem: det är tekniskt omöjligt att få klockan att höra "set ringer to 4". Det blir "sätt ringer 24" och alla möjliga, konstiga kombinationer av engelska och svenska. Det är nu möjligt att säga vansinnigheter som "this is a test för att se om två språk samtidigt is possible" och den klarar det, ibland, men mer ofta så blir resultatet helt åt helvete.

    Jag kan nu därför inte längre använda större delen av mina genvägar och specialare jag gjort genom autovoice. Även autowears voice prompt hör nu alla möjliga jävla språk samtidigt och det blir helt hopplöst att använda den. Har någon hittat något sätt att komma runt den här dyngan? Jag tar hellre ett språk som fungerar än att den ska sitta och gissa mellan 14 språk och aldrig få något rätt öht.
     
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det har ju inget med uppdateringen i sig själv och göra beror på 2 olika faktorer.

    1. Google har inget officiellt Google Assistans på svenska för klockor, svenska assistans finns bara på Telefon/Tablets/Högtalare officiellt.

    Men liksom TV, SmartKlockor etc de förstår grund funktioner som är gemensam och inte enhets specifika funktioner.
    Google Assistent – Google just för dig - Svenska
    Google Assistant is now available on Android and iPhone mobiles - Engelska U.S

    Så kan du se vilka enheter som har stöd för svenska, även om den klarar hantera svenska på vissa saker betyder de inte att den är stöd för den.

    2. De kan också bero på mikrofonen som sitter i klockan de är precis som alla andra produkter vissa sämre vissa bättre på hantera förståelsen i olika omständigheter.

    Sedan tycker jag är märkligt att man kallar operativsystemet i sig själv för skit, för att man försöker använda funktioner som faktiskt inte finns i Sverige, så länge Google inte har utlovad stöd för Google Assistans på Smart Klockor i Sverige, så har de ingen skyldighet se till så att det fungerar korrekt heller.

    Du får helt enkelt avvakta tills Google släpper Google Assistans i Sverige på
    Smart Klockor, liksom övriga typer av produkter, den dagen Google har meddela det har de antaligen jobbat och fixa till språket mer perfekt.
     
    JohnnyMann gillar detta.