Webhallen nekar min retur på min luftrenare på öppet köp

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oceanic, 29 apr 2020.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Webhallen support öppnar imorgon.
    Så hoppas jag får svar då.

    Paketet har kommit till mitt ombud nu så antar jag har 14 dagar på mig att hämta ut det.

    Jag har bestämt mig att inte hämta ut paketet.

    Risken känns större att ärendet tas om och att en något mer begåvad person tar han om ärendet då samt att chansen att de behåller produkten och ger mig avdrag som de skulle gjort från början.

    Vi får se vad det svarar imorgon
    Vad jag hoppas är de svarar are de begått ett misstag och att jag kan skita i att hämta ut paketet och låta det gå i retur.
    Och att de gör ett avdrag på återbetalningen.

    Nu har jag ju förvisso skrivit ett mindre trevligt mail till dom där jag bland annat skrev om jag skulle skriva om ärendet på deras Facebook sida informerade även om att jag har ett prisjakt konto.

    Jag har inget Facebook konto idag men kommer skaffa ett enbart för detta syfte för att informera personer om deras öppna köp inte är annat än falsk marknadsföring. Luftrenare säljer bra nu i pollen tider och tror många med mig kommer inse orimligheten hur ärendet sköts.

    Överväger också att bjuda in dom i tråden här på forumet så de kan ge en förklaring alternativt en ursäkt.

    Som det ser ut avråder jag starkt från webhallen om du planerar att utnyttja öppet köp. Som nämnts tidigare är Netonnet och inet ett föredeömme i det avseendet.

    Vaf det gäller webhallen vet jag inte om du de har som Netonnet och inet där de säljer produkter de får in på öppet köp till nedsänkt pris? Jag webhallen kanske säljer allt som nypris även om de är tillbaka på öppet köp?
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo alltså öppet köp är inget lagstadgat däremot får de ju ju inte bryta sina egna köpvillkor vilket jag anser de gjort i det här fallet, om inte de följer deras egna köpvillkor gällande öppet köpt är det falsk marknadsföring och det sätter folk i skiten som vill köpa produkter men känner sig osäkra och vill därmed prova produkten och eventuellt skicka tillbaka om det ej motsvarade förväntningar. En produkt som används i 60 dagar kommer inte vara i nyskick så de kan inte förvänta sig det heller så jag vet ej vad de sysslar med att bara skicka tillbaka paket utan are ens inleda en dialog det är extremt dåligt beteende.

    Och att hämta ut paketet och skicka tillbaka igen är inte ett alternativ då kommer ja fått lägga 600 kr i frakt.
    Bästa för mig att bara låta den gå i retur så får de stå för frakten.
    Om de fortfarande vägrar justera fakturan med avdrag och kräver mig fortfarande på hela beloppet går jag vidare med detta till ARN. Men förhoppningen är fortfarande att de gör en pudel.. Som någon nämde tidigare i tråden gör det ofta det när de kommer upp i deras Facebook sida då det är väldigt måna om sitt rykte. Öppet köp är verkligen något som fler och fler konsumenter kräver och känns som något som man måste erbjuds i mordern distanshandel.
     
    N6290 gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det är har en fyndhörna där de säljer produkter till nedsatt pris. Jag har använt Webhallens öppet köp flera gånger (dock inte när det gäller luftrenare) och jag har inte haft något problem någon gång
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Då är det för mig en gåta vad det sysslar med...lägg den då i fyndhörnan ?
    herregud personen som har haft hand om det ärende måste vara en praktikant eller något...
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De hade en fyndhörna redan innan de började ha öppet köp i 60 dagar. Jag köpte en Intel 520 180GB SSD därifrån typ 2015 eller något sånt. Här är fyndvaror Webhallen.com
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja okej ja det är helt obegripligt vad det håller på med, det största enskilda felet är dock fortfarande deras totala avsaknad på kommunikation utan att de bara skickar tillbaka något känns lagom kul när man just brännt 300 kr på retur frakt från egen fika, när jag tror tex netonnet och inet där betalar de för returfrakten.

    Jag höll faktiskt webhallen ganska högt innan detta...
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, Netonnet står inte för returkostnader "Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten." (Köpvillkor - Privat) däremot gör Inet det
     
    Oceanic gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    aja jag kommer ej hämta ut paketet det får göra vad fan de vill med luftrenaren, skickar de fakturan betalar jag men jag kommer aldrig mera handla därifrån... rätt ska vara rätt deras köpvillkor säger klart och tydligt att de ska behålla samt göra avdrag inte skicka tillbaka utan avdrag.

    Som sagt vi får se vad de svarar imorgon.. jag hoppas det är en annan person som svarar då..
    Men jag kommer ej ge mig i detta då jag övertygad om de har gjort fel eller ett misstag.. det kan ju varit någon ny på jobbet vad fan vet jag... Men jag kommer ej lägga ner energi på att gå till ombudet och hämta ut paketet och eventuellt skicka tillbaka den ytterligare en gång denna gång utan filter så att den är i "nyskick"... jag tänker ej underkasta mig deras idioit och lägga energi på det, att bära den 650 meter som det är att bära den, eller att ta bilen som å andra sidan kostar pengar. Nej de kan helt enkelt behålla sin luftrenare jag skiter i vilket... men att jag i slutändan kommer få betala fullt pris för fakturan ställer jag mig ytterest tveksam till , och att de skulle ta emot den och slänga den känns inte rimligt heller utan de kommer förmodligen ta den tillbaka sälja den på fyndhörnan dra av ett visst belopp på min faktura precis som de skulle gjort fårn första början... men att jag ska lägga energi på att hämta och skicka tillbaka paket det kan dom bara drömma om min tid är mer värd än att jag ska krångla med detta samt beställa frakt igen och bära den tillbaka till ombudet, är dom så korkade att skickar tillbaka den utan kommunikation med mig först får de stå sitt kasst..

    Får hoppas jag får ett positivt besked på mailen inomrgon så jag slipper vara förbannad mer.. men är sjukt lack på detta krångel. Jag kommer betala fakturan de skickar pengarna känns nästan som de sekundära i det här utan det är mycket en princip sak 2700 är verkligen inte hela världen för mig men jag orkar ej med allt krångel med paket som ska skickas frammåt tillbaka jag har bättre saker att göra än att krångla med det så ja paketet kommer jag inte hämta ut sedan vad det gör med paketet är upp till dom, men om de skickar mig en faktura på fulla beloppet kan dom räkna med att jag blandar in ARN...men det är sista utvägen... jag ska även skriva om det på deras facebook sida och se om det hjälper också beroende på vad det svarar imorgon... Men om de fortfarande kommer sätta sig på tvären får vi helt enkelt ta det den hårda vägen och jag ser fram emot att bevisa att de bestrider sina egna köpvillkor.
     
  9. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Trist att det blivit såhär, jag har bara bra erfarenhet från webhallen.

    Har hänt en del strul samt reklamerat saker och det har alltid slutat bra, ibland för bra.

    En gång blev det strul med en order och då fick jag 500 tillgodo trots att det egentligen inte var deras fel.

    Hoppas du får som du vill men jag tror man kommer längst med en vänlig ton även om det kan kännas rent skit ibland!
     
    katho, Zooklubba, jnsson och 1 annan gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja allt beror ju på svaret imorgon. enda jag sagt till dom är att jag funderar på att skriva på deras facebook sida... men aja.. att de är sega att svara ger inga plus poäng heller.

    Du har rätt man kommer nog längst med vänlig ton vill ej bråka men tycker det var så svinigt gjort av dom att skicka tillbaka utan att ens meddela mig en anledning eller något...
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Ditto.
    Jag kunde få en produkt gratis, var väl något för runt 500-1000 kr som de på något sätt missat att fakturera - fick 10% för att jag poängtera det.

    Hoppas du får ett vettigt svar @Oceanic@Oceanic, märkligt att de som skött returen skött den så dåligt. Känns som om de kunde gett ett bättre skäl.
     
    katho och RuffyMan gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    förstår inte hur dom får en luftrenare till att vara en hygien produkt ?
     
  13. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Med tillräcklig god kreativitet kan man få det till hygienprodukt. Tycker det låter som en dålig ursäkt, det rimligaste och mest kundvårdande hade som sagt varit att ta tillbaka varan med ett prisavdrag.

    Ska filtret dessutom hålla i 30 månader är det lite fräckt att påstå att filtret är "väl använt" under den tiden du haft luftrenaren. Förutsatt att du inte har extremt skitig luft hemma då :)

    Osmidigt skött, minst sagt.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hur kunde de inte säga detta innan de bad mig skicka tillbaka den? Och jag brännde 300 på retur frakt.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är väl igentligen bara filtret som kan anses vara en hygien produkt utan filtret är det ju bara en fläkt?filtret är ej installerat när den kom ny utan det är två separata produkter som jag ser det.

    Från Wikipedia

     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Känns udda att de i det korta mailet hänvisar till att det är en förbrukningsvara och en hygienprodukt. Välj en plz om det är så.

    Tidigare har jag fungerat på om de skulle hävda att det är en hushållsmaskin iom de inte har öppet köp på de varorna heller. Men lite märkligt mail.
     
  17. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Filtret är en förbrukningsvara och produkten som helhet klassas som hygienprodukt, det verkar vara mer eller mindre en standardklassning som inte Webhallen är ensamma om.
     
  18. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    518
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Dåligt kommunicerat av Webhallen vad som gäller vid öppet köp vid köp av denna typ av produkt.
    På deras hemsida kan man dessutom se luftrenare som säljs under kategorin fyndvaror, kan visserligen vara garantiärenden men man blir lite fundersam.
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det kan också vara distansavtalslagen på de produkterna? Den ena bär inte spår av användning men den andra bär på lite spår?

    Tidigare i tråden lät det som på Webhallen att skon klämde på hur länge TS haft den hemma och inte på produkttypen i sig.

    Men jag håller med dig, väldigt dålig kommunikation.
     
    holyjoe gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kan det vara så att de inte ens öppnat paketet pga av corona oro?

    Kan ju vara någon policy de har just nu men som de annars kanske säljer i fyndhörnan