ARN har ett webbformulär, som säkert går att fylla i noggrant på under en timme. Det är den stora uppgiften du har, sen sköter sig ärendet nästan självt och ARN bör sköta fortsättningen. Möjligtvis att du kan få kompletterande frågor eller ombedjas att yttra dig över vad företaget svarat, men inget jättejobb.
När ARN har båda parternas ståndpunkter, så kommer ARN som oberoende instans att fatta ett beslut, en rekommendation. Så de "pratar inte" med företaget (förutom att skriftligen begära in företagets ståndpunkt). ARN väger påståenden mot varandra och kommer fram till vem de anser har rätt. ARN drar inga företag till domstol och har inga maktmedel. Att få ARN att uttala kritik mot ett företag är ju det man vill, då har man "vunnit" och företagen BRUKAR rätta sig efter kritiken (dock inget obligatoriskt). ARN kan alltså inte tvinga företaget till något. Många företag väljer frivilligt att följa ARN:s rekommendation för att det skulle se dumt ut annars. Många företag har den policyn, "vi följer alltid ARN:s rekommendationer".
Jag tror att ARN alltid ber företaget att svara på klagomålet (till skillnad från JO som bara i vissa fall väljer att ta upp anmälan till utredning, och i övriga fall lägger ner ärendet direkt).
Du skriver:
"antar att rena hot från ARN räcker... antar ARN är främst advokater...och de på
webhallen är inte advokater så tror de är ganska enket för ARN att prata omkull dom så de bara lägger sig..."
Nja, så är det inte riktigt. Företagen är inte rädda för ARN. ARN:s rekommendationer är ju frivilliga att följa. "Rena hot från ARN", nja, ARN sysslar ju inte med "hot" och företaget ändrar sig nog inte bara för att ARN inleder granskning. I det skedet vill ju företaget veta vad ARN tycker, finns ingen anledning för företaget att göra en kovändning när tvisten redan är påbörjad. Många på ARN är jurister, men större företag har såklart egna jurister. Gör nog ingen större skillnad i sammanhanget. (Advokat är en skyddad yrkestitel och något annat, advokater jobbar inte på myndigheter).
Jag har inte drivit något ärende till ARN men vet ungefär hur det funkar. Det är viktigt att vara noggrann och skicka in all relevant information inklusive handlingar som bevisar det man påstår. ARN driver ingen egen utredning i princip utan utgår från det parterna hävdar (de skulle väl kunna ställa kompletterande frågor till dig, men de kommer inte göra någon stor ansträngning att hämta in ytterligare information utöver det parterna tillför ärendet). Så även om ärendet sköter sig självt och du inte behöver göra så mycket efter att anmälan är gjord, så ligger risken hos dig om du skulle ha gett ARN för dålig information och därför förlorar ärendet.
Click to expand...