[Wifog] Diskussionstråden

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av 6150, 4 dec 2013.

Taggar:
  1. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Smidigt! Men du får gärna byta namn på appen, för "unoficcial" stavas "unofficial" :)
     
  2. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Japp, tiden ska jag ändra någon gång. Fyll på knapp finns ju, och fungerar exakt som i wifogs app.
    http://i.imgur.com/CYaeS9q.jpg


    Hmpf, det har redan påpekats av en kompis, men tydligen missade jag att ändra på det. :ehm:
    Tack!
     
    Last edited: 10 jan 2014
  3. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Hehe, såg inte det :D

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har fortfarande inte fått mitt Wifog-kort så jag kunnat testa, men det kanske är bra det eftersom det verkar vara omständigt. Lättare att köra med Fogg och mina betalsim verkar det som :)


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  5. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Wifog är oerhört smidigt tycker jag.

    Ringer sällan, smsar inte mer än 200 sms per månad och har wifi hemma. Kollar på 2 reklamer ~ 30 sekunder så har jag 100mb internet i 2 timmar när jag ska ut. Skulle tiden ta slut, kollar jag på 2 till så får jag 100mb till. Använder inte ens 100mb på en månad så detta är kanon för mig!

    Gratis är gott.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  6. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Nja.. efter att skummat igenom användaravtalet som de dessutom förbehåller sig rätten att efter eget gottfinnande göra tillägg, ändringar eller strykningar i utan att informera om så kan jag med glädje betala några kr per månad.
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Men vad säjer användaravtalet som du med glädje betalar några kr per månad för? Wifog är det bara att ta ur SIM kortet och glömma allt om det om du inte är nöjd med det, ingen bindingstid, ingen räkning, ingen risk att någon ackumulerar stora kostnader på din lur, vad är det att oroa seg för?
     
    Last edited: 8 feb 2014
  8. EtherMan

    EtherMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De kan förvisso skriva en sådan sak i avtalet med sådana klausuler är ogiltiga i lag... Endast mellan företag skulle en sådan klausul vara giltig men jämte en privatperson, så faller detta på orimlighetsprincipen och har testats flera gånger i domstol med samma resultat varenda gång... Företag FÅR inte ändra befintliga avtal utan samtycke... Därför du kan få operatörer som erbjuder rätt mycket för att få dig att byta abbonemang om de inte vill ha kvar den abbonemanget längre, så som Telia som ville bli av med sin abbonemangsform där mobil och hemtelefon delade nummer... När de gick upp till gratis iphone (utan bindningstid alltså) och halverad månadskostnad på valfritt annat abb under ett års tid... Ja då kunde jag väl tänka mig att återgå till olika nummer igen :) Men som sagt, försöker wifog införa ändringar, så kan du anmäla dem för det... De måste ha ditt samtycke för ändringar i avtalet...
     
  9. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Ja inte vet jag?
    Jag betalar ju inget. Jag har inget abbonemang. Jag använder kortet om jag vill eller inte. Så om jag vill vara säker på att inte få några överraskningar så bör jag läsa igenom avtalet igen på deras sida innan jag kopplar upp mig, vilket de också i princip skrivit?

    http://wifog.com/avtalsinformation/
     
    Last edited: 11 feb 2014
  10. EtherMan

    EtherMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Spelar ingen roll om du betalar något eller inte eller huruvida det är ett abbonemang eller inte... Vidare kan också påpekas att du inte heller skriver under ett avtal enbart genom att använda en tjänst... Du gör enbart en implicit acceptans av det som faktiskt krävs för att använda tjänsten, så som att du accepterar att de handhar ditt nummer. Men jag har inte fått mitt kort än så vet inte om de också skickar ett riktigt avtal som du måste skriva på eller om man måste lämna riktig digital signatur när man aktiverar eller hur de löst det, men bara som de skriver att man accepterar avtalet genom att beställa, är alltså även det ogiltigt... De skulle ju dock juridiskt kunna göra som så att du måste acceptera avtalet på nytt var annan timme när du "fyller på". Det skulle dock fortfarande kräva att de informerar om att avtalet ändrats... Så fortfarande skulle de alltså inte kunna göra ändringar utan att informera.
     
  11. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Fick mitt kort veckan efter release. Det är bara villkoren när man beställer som ska bockas i. Inga papper eller något.

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  12. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Så om de lägger till att de ska sälja min samtalshistorik till kalle i indien i avtalet som jag ska läsa o där jag också avsäger mig rätten att dra dem inför domstol (i klartext) så kan jag ändå hävda min rätt mot dem om de ändrat i avtalet o jag inte läst det?
     
  13. EtherMan

    EtherMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Korrekt. Kan också påpekas att du som privatperson ALDRIG kan avsäga dig rätten att dra ett företag till domstol... Skiljerätt är något som ENBART gäller mellan företag... ALDRIG privatpersoner... Kan dock påpekas att de kan ändra och du kan ändå ha accepterat, men du kan inte ha accepterat något du inte blivit informerad om att det ska ha ändrats... Men Sweden2 påpekas så får du aldrig något avtal att skriva på ändå, vilket innebär att du enbart gör en implicit acceptans, vilket innebär att du i princip bara accepterar det i avtalet som är rimligt att avtal av den typen normalt innehåller. Dvs sådant som du rimligen borde förstått att du accepterar genom tjänsten... Avtalet som sådant, har alltså inget juridiskt värde då du aldrig skriver på det.
     
  14. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Då låter det ju som ett väldigt oseriöst företag. Vad innebär det när de använder 3s nät? Alltså kan de plocka vilken info de vill av min dataförbindelse?

    De verkar ju inte sticka under stolen med att du inte endast betalar med reklamen du får titta på.
     
  15. EtherMan

    EtherMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Mja. Inte mer oseriöst än t.ex. facebook eller google... Eftersom du ger ett implicit godkännande av de villkor du rimligen kan förvänta dig av tjänsten, så godkänner du ju i princip att de samlar information om dig i reklamsyfte... Eventuellt skulle det också kunna bedömas som rimligt att du kunnat förvänta dig att de delar med sig av den informationen till tredje part... Det skulle däremot inte vara rimligt att de plötsligt börjar ta betalt eller något sådant :)
     
  16. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Alla får ju göra sitt eget val men jag tycker inte wifogs alternativ är prisvärt med krånglet med reklam varannan timme samt friheterna de tar med min data, när ett fullt fungerande abb inte kostar mer.

    Att jag läste om det beror bara på ren nyfikenhet när de använder ordet gratis.
     
  17. EtherMan

    EtherMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Använder de gratis nu? När jag signade mig använde de utan kostnad... Gratis får de nämligen inte lov att använda... Gratis betyder utan motprestation, och då du måste titta på reklam, är det inte utan motprestation och därmed inte gratis... Reklamkanaler på TV får kalla sig gratis endast för att du inte är tvingad att kolla på reklamen, dvs du får byta kanal när de kör om du vill det...

    och hrm... Kollade precis sidan, och visst står där nu gratis... Känns inte riktigt som de har någon riktig koll på lagarna runt marknadsföring :) Det är dock inte speciellt intressant för min del... De är inte precis ensamma om att få påpekanden angående sin användning av gratis så. Ser det inte heller som något problem att se reklam varannan timme. Däremot ser jag det som problem att de tagit snart 2 månader på sig att skicka mitt kort :)

    Vad menar du dock med att de tar sig friheter med din data? De får inte övervaka din datatrafik direkt (förbjudet i lag så spelar ingen roll vad något avtal säger). Det enda de får övervaka är vilka annonser du går vidare på i deras klipp om de ens stödjer sådant. De får dock inte övervaka om du går in på facebook eller något sådant om det är det du är rädd för... De kan naturligtvis, och det loggas att du gör en anslutning dit pga datalagringsdirektivet, men den information får ISPn sedan inte använda sig utav...
     
  18. EtherMan

    EtherMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Att inte ha koll på reglerna för marknadsföring är en sak... Jag har iaf inte hittils sett något som tyder på att de inte har koll på det tekniska. Har svårt att se att Tre skulle släppa in dem i sitt nät om de inte hade hyffsat koll på det iaf :)

    Tja. Push borde ju fungera som andra etablerade anslutningar... Hur det sedan fungerar skulle vara intressant att veta. Kopplas dessa bort när de 100megen/2h tar slut, eller fortsätter de etablerade anslutningarna och endast nya blockeras... Skulle vara mycket intressant vetande som jag dock idag inte vet. Vilket som funkar egentligen för mig eftersom jag inte kör med bakgrundsdata på mina mobila enheter, men ändå intressant att veta :)
     
  19. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Allt dör helt och hållet när datan är slut, förutom sms och telefoni då.

    Koll på det tekniska är väl en annan fråga. Det mesta verkar vara utlejt till underleverantörer, bland annat leisner data. Men de tekniska problem jag har sett hittills verkar mer bero på att det har släppts för tidigt utan ordentlig debugging, och för att spara pengar, och inte i första hand på dålig kunskap.
     
  20. EtherMan

    EtherMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är ju rätt illa... Då med 32Mbit som de hävdar hastigheten går upp till, är 4meg i sekunden... Det betyder att datan tar slut på 25 sekunder, medans det skulle ta betydligt längre tid att fylla på nya 100meg. Dvs det blir omöjligt att få hem en fil som är över 100meg stor om man inte kan återuppta... Nu har jag förvisso inga illusioner om att faktiskt få några 32Mbit men jag menar det är ju inte precis välgenomtänkt gräns i det läget...