[Wifog] Diskussionstråden

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av 6150, 4 dec 2013.

Taggar:
  1. Wafflez

Wafflez Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    OT, enda operatören som fungerar bra inne på jobbet är Telia. Har man Tre så måste man gå ut ur lokalerna. Och jobbar inte i Norrland utan 10 mil norr om Göteborg :O

From my HTC One

2. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Jag har haft telia i många år innan jag bytte till tre o har inga planer på att byta tillbaka. Tycker det funkar kanon o är sällan i större städer.

Jag bor på "landet". Tre är det enda nät som funkar ok där jag bor. Ett par mil ovanför toppen på vättern.

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 305
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter

Och jag upplever precis tvärt emot. Där jag är väldigt ofta har tre 1/5 om ens täckning. Dem som har bäst täckning där har Tele2/Telenor med sitt 2G och 4G nät.

Skickat från min iPad 2. Stavfel kan förekomma tack vare auto-correct

4. EtherMan

EtherMan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En sak som folk oftast missar när de jämför Tre med någon annan operatör... Tre har inget 2G nät alls... Vad det innebär är ju att jämföra deras 3G med en annan operatörs 2G, blir ju något konstig jämförelse då 2G har just fördel i räckvidd redan... Tre har i i alla tester bäst 3G täckning, men kombinerat har de ju fortfarande sämst...

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det stämmer mycket bra att 3 inte har något 2G-nät. Det spelar dock ingen roll, det går att jämföra ändå. I dagsläget bygger 3 ut 3G på 900MHz med ungefär två nya master varje dag, detta är samma frekvens som de andra operatörerna använder för sina 2G-nät. Tack vare detta får 3 motsvarande 3G-täckning de andra operatörernas 2G-täckning på de platser där det är utbyggt.

Som det är idag har 3 Sveriges största 3G-nät. Deras samtalstäckning är faktiskt också jämförbar upp till Dalälven med de andra operatörernas. I takt med att nätet byggs ut så blir deras samtalstäckning mer och mer jämförbar över hela Sverige. Med start vid årsskiftet 14/15 kommer 3 även satsa på att bygga mycket ny täckning på ställen där de inte har täckning idag. Under året kommer man bygga ut sitt 3G 900-nät för att förbättra täckningen ytterligare.

Sen är täckning alltid en personlig fråga, det går inte att säga att en operatör har bäst eller sämst täckning och att det är så. I Mobils senaste täckningstest kom Telia först sett till samtalstäckningen, ganska tätt därefter kom 3 trots att de inte har ett 2G-nät.

Det här med vilken operatör som har bäst täckning är personligt. Bara för att någon upplever det som att exempelvis Telia har dålig täckning i hemmet, betyder det inte att personen i huset på andra sidan gatan har samma upplevelse.

Sweden2 och dragontrumpetare gillar detta.
  6. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Sådär är det för mig också, Tre har kass täckning men Telia, Tele2 o Telenor har superb täckning på exakt samma ställe.

Sent from my Xperia C using Tapatalk

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 305
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Mm. Jag kör ju Fogg (i min iPad samt en Galaxy Nexus) som går under 3s nät. Och själv kör jag Comviq (i min Nexus 4) har vänner som har både Telia (vilket har fantastiskt dålig täckning där, sämre än 3 där) 3 och Telenor på platsen och man märker vilka operatörer som har bättre täckning där

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Last edited: 21 feb 2014
  8. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Som sagt, beror ju på vart man befinner sig. Telia har bra täckning i den staden där jag bor, men det är ju olika beroende på var man bor.

Sent from my Xperia C using Tapatalk

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 305
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jo, det vet jag. Telia är bra i den staden också dock så ligger det ca 8 km utanför staden och just i detta hus har Telia fantastiskt dålig täckning (0 eller 1/4 på både 2G och 4G nätet. 3G finns inte i huset med Telia/Tele2)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

10. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag har kört Fogg på min Note 2’a sen det kom ut. Det har funkat jättebra för mina behov, men Fogg har två nackdelar för meg, den funkar inte med DualSim adapter och det har inga ringa/sms funktion. Fick hem mitt Wifog SIM kort för et par dagar sen, och nu är min Note 2’a komplett. Wifog i SIM 1’an i adaptern, och Telia kontantkort, med et par hundringar på för SMS/Samtal utomlands eller om 2 timmarn på Wifog tar slut, i SIM 2’an. Perfekt för meg. Slut med att ha två lurar med seg på stan.

Wifog funkar 100, även om dom har några småproblem med påfyllning som man lätt kan stå ut med tills dom får det fixat. I mitt fall är det 2 timmars gränsen som innträffar först, så 100 Mb mellan reklampauserna är inget problem.

Jag hoppas Wifog lyckas med sitt koncept, det är på et vis banbrytande, typ Skype och Spotify. Så var det med Fogg också, men som användarne vet så är Fogg i färd med att reducera sina fördelar. Skulle tro att inntjäningspotensialet inte är tillräckligt pr. idag.

Mitt Fogg SIM sitter nu i en äldre Samsung Mini, det har på ett vis "semäster".

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 305
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag skulle vara lite försiktig med att säga att dem kommer reducera sina fördelar.

Källa: IDG

12. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Då Fogg blev introucerat, var den STORA fördelen för de allra flesta Svenska användare 1GB gratis surf pr mnd. Detta framgick också av många foruminnlägg. Man spekulerade i hur länge detta kunde vara, några var till och med lite misstänksam till ett så bra ärbjudande. När man då går ner från 1GB till 250Mb så är detta en klar reduktion av fördelen med att ha Fogg. Man behöver inte vara ett matamatisk geni för att förstå det. Att ha en lur var man enbart kan surfa 250 MB i månaden, inte ringa eller skicka SMS, är inte någon jättegrej för de flsta.

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 305
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, men läste du vad jag citerade?

Skickat från min Nexus 4. Stavfel kan förekomma! Deal with it

14. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Javisst läste jag det! Punkt för punkt. Så här:

Citat:
    Skillnaden i gratiserbjudandet är dock stor. Där Fogg bjöd på 1 gigabyte data per månad och simkortet fungerade i en rad länder, har HP Datapass ett maxtak på 250 MB per månad - och fungerar bara i Sverige.

Kommentar:
    Detta är väl en klar reduktion av Foggs erbjudande, eller?

Citat:
    Enligt företagets vd Carl-Magnus Stenberg kommer det dock inte att vara en försämring för kunderna.

Kommentar:
    Hmmm. Lite märkligt påstående.

Citat:
    – Det är kanske lite konstigt att vi kommunicerar de negativa nyheterna nu utan att kunna prata om det positiva. Men det kommer att bli ett bredare erbjudande även om jag inte kan säga var och hur, säger han.

Kommentar:
    Jag kommuniserar inte något negativt om Fogg, jag kommuniserar vad som passar mina behov bäst, i mitt fall Wifog. However, som jag skrev använder jag fortfarande Fogg, med det största nöje, i en annan lur. Jag har inte en enda negativ ting att säga om Fogg. Det är en fantastisk och unik tjänst.

Citat:
    Klart är i alla fall att HP-erbjudandet kommer att gälla i fler länder än vad Fogg Mobile har på sin karta i dag. Om det kommer att finnas ett liknande gratiserbjudande med fri roaming som i dag kan Carl-Magnus Stenberg inte kommentera.

Kommentar:
    Jag är och blir i Sverige. Av den grund är Wifog mera hänsiktsmässigt för meg.

Citat:
    – Den lansering vi gjorde i december gällde bara kunder i Sverige. Det vi gör med HP är ett globalt samarbete och det är svårt för oss att hantera de svenska erbjudande separat, säger Carl-Magnus Stenberg.

Kommentar:
    Samma som ovan.

15. M3Johan

M3Johan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 8 pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Ja jag pensionerade mitt. Orkar inte med den där buggiga appen längre.

16. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Ligger ju en annan Wifogapp här i tråden!

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

17. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Men det är väl inte appen som är buggig, Wifog har hatt endel tekniska problem på nätet i uppstarten och kapasitetsproblem, det mästa fixad nu, eller? Jag har inte hatt några problem på två dagar.

18. M3Johan

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 8 pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Vet inte vad det är som är buggigt. Appen säger att jag måste fylla på stup i kvarten trots att jag inte använt telefonen. Datat pendlar mellan 0/14/20/100 utan att jag gör något så det känns som om appen buggar.

19. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag vet inte om jag uppfattar deg rätt, men så här går det till:

Telefonen, 2 timmars samtal och 200 SMS, fylls på automatiskt en gång i månaden.Det kan man inte ändra eller göra något åt.

Datamängd måste fyllas på manuellt, antingen efter 2 timmar, vara seg du surfar eller inte, eller efter att du har förbrukat 100 Mb på nätet.
    När du fyller på, efter att du tittat på 3 reklamsnuttar så kommer det upp en knapp som säger "Jag har tittat klart.Ta mig ut på Internet!". Klicka på den och använd så tillbakaknappen på telefonen till att navigera deg ut av Wifog appen. Om du då klickar på "Fyll på nu!" knappen, så måste du titta på alla tre reklamsnuttarna om igjen för att fylla på med 100 Mb/ 2 timmar. Om du inte tittar på alla tre filmerna så får du inte fullt påfyll.

Systemet till Wifogg har varit båda trögt och något ostabilt, något som Wifog har uppmärksammat användarna på, men appen funkar bra, men det är lite förvirrande efter att man har tittat på tre reklamfilmer och skall tilbaks till nätet.

I dag har påfyllningen varit lite problematisk hos meg. Det har varit svårt att ladda ner reklamsnuttarna, men det beror inte på appen men på Wifogg’s nätkapasitet. När jag har fyllt på med WiFi så har det funkat Jag tror vi användare måste vara "snälla" med Wifog tills dom får sorterad ut problemen nu i början. När det funkar så har det funkat jättebra. Good Luck!

20. M3Johan

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 8 pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Jo allt det där vet jag. Men min fyll på-notifiering dyker upp ca fem minuter efter att jag fyllt på. Dessutom visar appen helt olika varje gång och visar allt mellan noll och 100. Än så länge är det inget för mig. På tok för instabilt för att vara acceptabelt. Tyvärr.