Windows 8 tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 1 mars 2012.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Windows 8 presterar mycket bättre på min speldator är vad Windows 7 gjorde. Vissa spel har t o m fått en performance boost efter W8.

2. HEiK

HEiK Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag kastade in w8 i förrgår, Tyckte att 259:- (tror jag) var billigt.
    Systemet känns kviciare men kan ju vara inbillning :)

3. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Aha där ser man! Tack för infon

4. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Allt verkar ju däremot vara segare med Win8 compared to 7an om man jämför fps'er osv. :/

<iframe width="640" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/7jVgM_0AO4U" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

5. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Jag tycker RetroUI passer mig fint så trivs med windows 8 nu :)
    http://www.retroui.com/default.asp#header_wrapper

6. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om det däremot är fps som är viktigt är kanske detta intressant.

Med andra ord släpper Windows endast nästa version av DirectX till Windows 8. Som tidigare svar på denna linje har bl.a. Notch och Gabe Newell strejkat. Gaben har bl.a. prioriterat en portning av både Steam och Source Engine till Linux, och uppmuntrat utvecklare till att göra detsamma.

7. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Det är old news, och inkorrekt. :/

http://blogs.msdn.com/b/chuckw/archive/2012/11/14/directx-11-1-and-windows-7.aspx

Enda som skiljer är att Win8 får WDDM 1.2 (Windows Display Driver Model) istället för 1.1 hos Win7. Finner det svårt att köpa uppdateringen då allt pekar mot sämre prestanda i allt.

8. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det enda som får mig att vilja uppgradera är det att W8 sägs vara SSD-optimerat och bootar mycket fortare.

9. Erknlssn

Erknlssn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Min burk är surfklar på under 40 sekunder med w8
    Ingen större skillnad mot w7 (låg där i krokarna också, men upplever det som att det blivit snabbare sedan uppgraderingen). Bortsett från att w7 ofta tog 30-60 sekunder på sig att identifiera mitt nätverk efter att dem startat (vilket förstörde anledningen till att jag skaffade ssd, snabbt ut på nätet :-P

[Tapatalk]

10. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

De testar jag sett, i bla youtube-länken ovan så bootar win7 snabbare än dagens version av win8.

11. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

12. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Min burk bootar sjukt mycket fortare med W8 än med 7:an. Alltså vi pratar 8 sekunder i stället för 40 innan den är "surfklar".

Jag passade på att skaffa en ny hårddisk i samband med att jag la in W8, en sån där Kingston SSD nånting, kan det ha påverkat?

Skämt åsido, jag kan inte göra någon vettig jämförelse du jag så att säga ändrade lite på förutsättningarna, men vill minnas att jag läst att W8 ska boota fortare och att det är en av utvecklingspunkterna MS har haft.

13. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

En clean boot/restart tar precis 30 sekunder för mig i windows 8. Setat och fipplat med det idag och finner det riktigt skönt flytet är bäst, över förväntan. Att det dels drar mindre RAM och SSD'n fungerar snabbare nu gör ju saken inte sämre.

Testade retroui men tyckte det var väldigt buggigt/laggigt så det fick bli avinstallerat. Nu när jag är med van med Windows 8 så är standrad skönast.

Last edited: 29 november 2012
  14. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Enda "negativa" (dock ganska logiskt) är att när något i fungerar som det ska, tex att bf3 inte vet vad den ska göra när man startar spelet via origin, eller att det inte händer något när man klickar på länkar i skype, så är det bara att installera om programmet/programmen. Skitirriterande när man gått en hel dag och försökt fixa något ;'D Men man lär sig.

Antar att det sker för man tagit bort windows.old-mappen. Min var ca 22gb, icke bra när jag har SSD.

15. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag fullkomligt hatar windows 8... metro ui suger om man inte har en pekskärm. Fick med erbjudande om att köpa win 8 för 120:- tror jag det var när jag köpte ny dator. Så jag slog till, så klart! Har nu kört win8 sen det släpptes och blir aldrig bekväm med det... så näe, nu blir det in med win7 igen!

Nån som vill ha min skiva?? ;) nä skojar, ska behålla den... men vette faen om jag kommer installera win8 igen.... möjligtvis om startmenyn kommer tillbaka och att man kan starta direkt till skrivbordet utan en massa andra och tredjeparts program... och kanske om jag i framtiden skaffar en pekskärm :)

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men det finns fördelar med W8 för det är klart snabbare iaf med min SSD-disk.

Sen tål jag liksom du inte Metro :P men Classic Shell funkar utmärkt :teeth:

Så jag låter det vara kvar mha tredje-part.....

----
    Jag har en skum bugg och det är USB-drivarna för diverse USB-pryttlar att en USB-uppkoppling crashar och efter en kort stund startar om... men det fixas nog med nyare drivare.

17. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Exempelvis Start8 ger dig startmenyn tillbaka, likaså kan den se till att datorn startar till skrivbordet också :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

18. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jo, men jag har ingen SSD disk ;) Jag kör Classic shell, och visst fungerar det... även så att skrivbordet öppnar direkt vid start. Men näe, hjälper inte... kan inte förmå mig att gilla det, hehe.

Sen blev det ju inte bättre när usb portarna började strula och jag måste då inaktivera och sedan aktivera dom igen. Förmodligen en bugg, men den borde i så fall bli fixad omedelbums.

Men men, jag behåller skivan och sen får vi se i framtiden om jag kör in det igen. Just nu längtar jag iaf tillbaka till win7 :)

Läs ovan ;)

19. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Ok.. du kan hämta en W7-iso hos mydigitallife (nästan warez så jag kan inte länka) om burken sedan har sin MS-skylt med kod så är det bara att installera och köra inkl allt Windows-updatepyssel som tillkommer....:P

20. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Tackar! :) Men jag har en backup på win7... som dessutom är helt legal :)