Har jag sketet i det blå skåpet??
Jag har en lastgammal laptop från
HP som jag tänkte försöka sätta sprätt på med hjälp av Windows 8. Den används sporadiskt i jobbet och fyller sin funktion men är förbannat seg på att starta med win XP.
Jag tankade hem uppdateringen för 279 spänn och allt verkade rulla på fint. Efter ett tag startade datorn om sig och det var då det gick åt skogen. Efter sedvanlig info om BIOS så kommer jag till en sida där det står:
Jag testade att trycka F11 för att få en
komplett återställning så som datorn var vid inköpet vilket också verkade fungera. Dock blir det exakt samma meddelande efter första omstarten...
Ok tänkte jag, det har kanske blivit något knasigt med den partitionen som återställningen ligger på. Jag tankade hem (host) en ny version av XP eftersom jag har en produktnyckel. Då börjar installationen (som ligger på en CD) men efter några minuter (när det är dags att börja skriva till hårddisken gissar jag) får jag ett meddelande:
Så jag slängde in en SSD som jag hade liggande. Dock verkar datorn inte ens fatta att den är installerad eftersom jag inte kunde köra Disksanering i BIOS. Aha! tänkte jag, det är något knas med kontakten till hårddisken! För att kolla det slängde jag in den gamla hårddisken igen men i detta nu så snurra den som vanligt (och dioden för hårddisken lyser) när jag kör Disksanering via BIOS.
Så vad tusan gör jag nu? Visserligen behöver jag ett extra sänke till min krabbtina men innan jag gör något sånt kanske det finns något annat att testa?
Click to expand...