Windows Phone 7?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av MeemSenco, 23 feb 2012.

1. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Välj testa gratis på spel så blir det med reklam precis som på android

2. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Diggler, ang din jämförelse med S2:an så gjorde jag samma upptäckt. Jag har kört WP från och till i 1 år, men inte som huvudtelefon mer än några månader nu och när jag testade Android 4 till SGS2 häromdagen så störde jag mig på hackandet. Minns inte att jag upplevde det så när jag körde Android som "primary device"... En vanesak kanske. Det roliga är ju att jag inte har en flashig Lumia som många andra här, jag sitter med det gamla vraket Optimus 7 och flytet är ändå helt sjukt.

3. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nja, era motiveringar är inte speciellt upplyftande för WP 7.

Nej, det slår INTE Android. Det är nämligen allt för begränsat för att kunna göra det. Ett låst och begränsat OS kan nämligen inte bli bättre än ett öppet, flexibelt.

Släpp det där med att det "slår Android" och titta istället på styrkorna.

När jag kallar det en "portabel Xbox" åsyftar jag att det är förkonfigurerat, låst och inte avsett för anpassning - precis som en Xbox. Förutom detta är det onekligen anpassat för konsumtion av spel och nöjen.

För att få det rätta perspektivet bör man betrakta det som en kombination av telefon/mediaspelare/spelkonsol - det ligger betydligt närmare en Xbox än en Androidlur. Medvetet drag av Microsoft.

Nytta i form av t.ex Office och dokument är inte dess starka sida, avsevärt kraftfullare Office-program finns för andra plattformar (det bästa är SoftMaker Office, det finns för WM och kommer nu för Android).

Att påstå att WP 7, med alla sina begränsningar, är "överlägset Android" är tyvärr felaktigt. Som sagt, det kan aldrig slå ett obegränsat system. Men förklara gärna konkret vad exakt i själva OSet som gör att det slår Android?

Jag kommer inte på en enda punkt.

Det blir rent ut sagt felaktigt perspektiv att försöka dra fram att det slår Android. På samma vis slår inte en Xbox 360 en dator.

Däremot, liksom Xbox 360, är det ett ypperligt system för användare som enbart vill ha en telefon/mediaspelare/konsol att ANVÄNDA utan att de har något djupare intresse för övriga saker. På samma vis som Xboxen är behändigare för spel, dock slår den inte datorn, den bara riktar sig till en annan kategori.

Precis så är det med WP 7.

Tyvärr måste jag konstatera att övriga argument för WP 7 är rejält svaga, klankar man ned på öppenhet och i största allmänhet gnäller på Android samt försöker hävda att just WP 7 är "bättre" - ja, då har man fel perspektiv och inställning.

Det är också talande att huvudargumentet består av "lagg".

Nej, Android är ett avsevärt bättre operativsystem och funktionsmässigt är detta helt uppenbart.

Windows Phone 7 bör därmed inte jämföras rakt av med Android. Det har en annan inriktning.

För den kundgrupp som struntar i funktioner o.dyl och som "bara" vill ha en kombinerad telefon/mediaspelare/konsol är WP 7 ett utmärkt val.

På samma vis är en Xbox 360 ett utmärkt val för spelintresserade som inte är intresserade av att pyssla med datorspel.

Jag har inga problem att erkänna att WP 7 har en plats på marknaden och att det även uppfyller dessa krav.

Men detta ständiga gnällande på Android är rejält irriterande. Förstår man inte finessen med Android - kör WP 7 och var glad. Men gnäll inte på Android för det eller försök motivera WP 7-valet med att det är ett "bättre operativsystem".

Det är ett underligt synsätt man finner både hos WP 7- och iOS-förespråkarna: nämligen att deras system är "bättre" vilket motiveras med en massa gnäll på Android, gnäll som antyder att de inte förstår övergripande koncept och konsekvenser, bl.a när det gäller låsningar.

För min del har jag bl.a varit mycket nöjd med Xbox 360 men jag har aldrig ens försökt hävda att den är bättre än en dator.

Android är överlägset WP 7 när det gäller funktionalitet m.m - dock är inte jämförelsen rättvis eftersom WP 7 har ett annat koncept. Därför är WP 7 mycket bra inom det segment och målgrupp det riktar sig till.

Således: Android - dator. WP 7 - Xbox.

4. Snoris

Snoris Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hur var det?
    Hade dom uppfunnit ett sätt att slå folk på näsan över internet än?

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Blev också förvånad på samma sätt som dig. Min grunduppfattning ändrades totalt.

Vill du fortsätta någon slags debatt får du nog sluta upp med att veta bäst. Varför skall man ens debattera när du uppenbarligen sitter på alla svar som dessutom är de korrekta?

Jag kan lika gärna säga "Jo, det SLÅR Android. Det är nämligen så mycket enklare att hantera. Ett krångligt och öppet OS kan inte blir bättre än ett stabilt och enkelt OS".

Vart står vi då? Ingenstans i debatten i alla fall. Tänk på att alla har olika referenser om vad som är bäst för katten.

Det ligger inte nära en XBOX. Har du ens hållt i en WP7-telefon?

Snälla människa, du har inte rätt. INGEN har rätt. INGET är bäst för alla som du verkar tro. Det är tyvärr du som är felaktig.

Stabilare, enklare att hitta i nya appar, allt går snabbare att göra och telefonen i sig är i en klass för sig?

Nej.

Säg till alla konsollspelare att en dator är bättre än ett XBOX. Blir säkert en givande diskussion. Ungefär som denna faktiskt!

Hold my horses! Här säger du rakt ut att man har fel om man inte tycker som dig! Varför är din inställning rätt och min fel?

Om du har en bil som är väldigt enkel att byta fälgar på, går att lacka om i ett kick och tonar rutorna i den grad du vill utan att du behöver göra annat än att trycka på knappar spelar detta väl kanske mindre roll för en människa som bara vill ha en bil som är skön att köra?

Nej det är det inte. Sluta.

Telefoner riktas mot konsumenter. Så länge du och jag är konsumenter är det självfallet att man måste jämföra OS:en mot varandra. Hur skall jag annars kunna ta ett bra beslut i val av telefon?

Ja, det är ett val man gör.

Detta ständiga gnällande? Vill du slå vad om 10k att det finns mer gnäll att hitta om Microsoft och Apple än Google?

När gnällde jag på Android?

Det här är verkligen ditt starka argument.

6. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det är dags för förespråkarna att lära sig tänka principiellt. Anledningen till att WP 7 inte kan slå Android är bl.a följande punkter (nu talar jag dock generellt, inte om något specifikt OS):

1. Ett öppet filsystem är effektivare än ett låst. Program som enbart kan nå sina egna filer är ett problem, framförallt om dokument m.m hanteras av mer än ett program.

2. Multitasking är bättre än singeltasking. Det finns inga fördelar i att totalt strypa multitasking och lägga program i vila istället. Däremot kan man i vissa fall, för att minska processorlasten, dela upp programmen i en "programdel" och en "tjänstedel" för att låta bakgrundstjänsterna arbeta, även om programmet vilas (detta för att t.ex tillåta ett nätradioprogram att strömma musik utan avbrott).

3. Möjlighet till minnesexpansion är bättre än ett system där detta försvårats kraftigt, t.ex genom att i praktiken hard resetta hela mobilen om användaren försöker byta ut minneskortet.

4. Möjlighet att anpassa gränsnitt och genvägar m.m är bättre än att ha allting låst till enbart en konfiguration. Att erbjuda en förinställd basversion är utmärkt, däremot finns det ingen anledning att totalt stänga ute användaren från anpassning.

5. Programdistribution från flera källor är bättre än ett monopol. Ett system som enbart tillåter programinstallation från en butik är sämre än ett som tillåter konkurrens. Konkurrens är nämligen bra och ökar dessutom programutbudet och eliminerar samtidigt problemet med program som ratas av rena policyskäl (ej p.g.a tekniska brister). Ett bra system erbjuder valmöjlighet, antingen kör man default och skaffar programmen i den förvalda butiken, vill man ha annat går detta dock att ordna via andra butiker.

Detta är fem huvudprinciper som gäller oavsett operativsystem. Att motargumentera detta går inte om man vill hålla sig på ett logiskt, rationellt plan. Försöker man hävda att öppenhet automatiskt orsakar försämringar och att valfrihet är sämre än att vara låst - ja, då är man helt enkelt ute på mycket tunn is.

Ett operativsystem som följer dessa principer är betydligt bättre än ett annat system som eliminerar allt vad flexibilitet och öppenhet heter. I det ena fallet kan användaren välja att följa tillverkaren eller gå sin egen väg. I det andra fallet "lånar" man enbart sitt system eftersom tillverkaren bestämmer allting.

Även en förgylld bur är en bur.;)

Det finns helt enkelt inga hållbara argument FÖR att total låsning av ett OS är bättre än öppenhet. Tycker man att öppenhet verkligen är en nackdel och att låsning därmed är ett bättre, mer sunt koncept är det dags att tänka igenom saken ytterligare.

Jag har använt Windows Phone 7 och ser inte att det har något att hämta mot t.ex Android om man kör det head-to-head av det enkla skälet att det bygger på osunda principer. De osunda principerna är nämligen att Microsoft bestämmer exakt hur systemet skall vara konfigurerat. De bestämmer vilka program jag skall använda. De bestämmer exakt vilken hårdvara jag skall ha. De bestämmer också vilka uppgraderingar jag skall ha. Det enda jag får göra själv är att använda systemet sålänge jag håller mig innanför ramarna.

Dessa principer är, om man lägger fanboyismen och försvarsivern åt sidan, uppenbarligen till nackdel för konsumenten - ÄVEN om systemet är inrättat på ett sympatiskt sätt (d.v.s förgylld bur).

Argument som går ut på att låsta system är bättre än öppna och att enkelhet p.g.a låsningar gör att ett sådant system blir bättre är ologiska och innebär enbart en stark försvarsiver.

Windows Phone 7 innebär helt enkelt att man lämnar över kontrollen till Microsoft. Man avsäger sig kontroll helt enkelt.

Detta passar en del, utan tvivel - vilket dock inte ändrar på faktum: låsning är sämre än öppenhet.

Det finns inget hållbart exempel på att låsta system skulle innebära fördelar som under inga förhållanden går att åstadkomma med öppna varianter. Argumenten om enkelhet o.dyl åsyftar snarare specifika konfigurationer och är inget som kan härledas till låsning. D.v.s att man, genom att låsa systemet, uppnår en konfiguration som inte hade varit möjlig i ett öppet system.

Den sunda principen är att ha ett öppet system som levereras i en acceptabel standardkonfiguration (för massmarknaden) men som även tillåtar andra konfigurationer och anpassningar - för de som vill ha det. Man är alltså inte tvingad att göra på ett visst sätt utan kan använda systemet på det sätt man SJÄLV föredrar.

Windows Phone 7 är och förblir en annan kategori system än Android och några hållbara argument som skulle kunna få det att bli "bättre" existerar helt enkelt inte.

De existerande fördelarna med WP 7 är INTE att det på något sätt slår Android. Istället handlar det om ett integrerat system avsett för renodlad smidig konsumtion, ungefär som en Xbox vs en dator.

Att WP 7 är en telefon/mediaspelare/konsol är något jag konstaterat genom att studera det och någonting som skulle "motbevisa" detta har jag inte sett. WP 7 är inte en handdator. Det är inte heller ett kraftpaket för Office/PIM.

Det är helt enkelt en telefon (kommunikation inkl e-post) som kombinerats med en mediaspelare (Zune s.a.s) med en Xbox (för spel). För att förbättra detta har det försetts med hubbar vilket är ett intressant koncept.

Genom att köpa WP 7 får man en smidig kommunikationslösning med intressanta koncept och idéer avsett för konsumtion eller ren användning.

Söker man något annat än detta, t.ex en mobil dator - då är inte WP 7 ett bra alternativ eftersom sådant ligger utanför dess kärnområden. Inte heller Office är något skäl att välja det eftersom avsevärt kraftfullare lösningar finns på annat håll.

Överlag är inte WP 7 valet om man tänkt sig pyssla mycket med dokument i mobilen.

Istället för att försöka försvara WP 7 mot Android är det dags att erkänna för sig själv det enkla faktumet:

WP 7 är inte bättre än Android, vare sig tekniskt eller funktionellt.

WP 7 riktar sig till en annan kundkategori än delar av Android-sfären.

Låsning är sämre än öppenhet.

WP 7 är det man kan välja om man söker en telefon/mediaspelare/spelkonsol i ett smidigt paket där allting är förkonfigurerat och klart rakt ur lådan.

Nu släpper jag tråden i.a.f. Däremot kan jag bara konstatera att de argument för WP 7, mot Android som förts fram i tråden snarare antyder användarfel och fel system till fel användare snarare än att WP 7 skulle vara ett bättre system. Förstår man inte varför öppenhet är sunt och bra eller ser varför låsningar är något negativt förstår jag att Microsoft har en smidigare lösning. Det gör dock inte att klagomål på ett OS relaterat till handhavandefel (t.ex genom att köra gamla systemversioner o.dyl) blir giltiga argument. Det mesta som framförs som motiveringar är ju rena FUDn mot Android - om problemen vore generella är det underligt att jag inte känner igen det. Generella systemproblem brukar nämligen drabba alla.;)

Mina egna uppfattningar är baserade på att jag dels använt WP 7, dels följt dess tillkomst eftersom jag kört WM tidigare.

För min del har jag inga svårigheter att anse att WP 7 vara utmärkt för ett antal olika kundgrupper och att det har sin plats på marknaden, utan att för den skull försöka hävda att det skulle vara bättre än Android eller bygga på sunda principer sett i ett vidare perspektiv.

Jag önskar lycka till med WP 7, dock ser jag ingen anledning att propagera mot vare sig Android eller fördelarna med öppenhet.

7. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag bytte till mig en HTC Radar några dagar efter jag gjorde den här tråden och har aldrig tittat tillbaka sen dess, önskar faktiskt att jag gjorde det tidigare, allt flyter på, allt funkar mycket enklare än android, och att säga att det inte finns appar till WP7 skulle jag säga är helt fel nu, efter Nokias släpp så har Windows fått sån sjuk fart framåt, de vanligaste appar finns och det kommer bara mer och mer.

Visst saknar jag att flasha roms till min DHD men det är för att jag aldrig var riktigt nöjd vad min DHD presterade och ville alltid hitta en bättre rom, detta behöver jag inte till min Radar eftersom det inte finns något lagg som helst och allting funkar hur bra som helst.

Jag skulle säga att WP7 är en mer social mobil med sina hubbar som integrerar facebook, mail och sms med ett knapptryck, hur smidigt som helst och hela OS:et är mycket väl genomtänkt.

För att inte prata om batteritiden, aldrig varit med om en smartphone som har så bra batteritid som min Radar, tänkte alltid på att stänga av WiFi och Bluetooth för att spara batteri när jag körde android, nu med WP7 behöver jag inte tänka på det eftersom att jag klarar mig hur bra som helst ändå.

Jag har verkligen inget emot Android, jag säger bara att WP7 är bättre :)

8. mdeletr

mdeletr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Håller med

Ångrar inte en sekund att jag sålde min sgs2 för en Lumia 800. Nu funkar allt...android är säkert bra för de som i vanliga fall gillar linux, de skall pilla o hålla på. Vi som bara vill ha en sjyyst och problemfri telefon uppskattar verkligen WP för att det verkligen funkar hele tiden. Sjukt smidig i menyer o allt annat, kunde man inte säga om min sgs2 nånsin. Ändå var det den fetaste hårdvaran som fanns. Allrid nåt skit som strulade eller massa reboots o dylikt.

Jonas

9. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Bättre är det som sagt inte, däremot anpassat för en annan kundgrupp.

Trevligt att du är nöjd med Radarn.

Enkelhet är helt klart huvudargumentet och temat för WP 7 och det passar utan tvivel just folk som prioriterar att ha något som är förinställt och avskalat.

Har man ett förhållandevis enkelt behov är WP 7 utmärkt, precis som du säger.

Överlag håller jag med om det mesta, förutom just användningen av ordet "bättre" av det enkla skälet att ett begränsat och låst OS aldrig kan bli tekniskt eller funktionellt bättre än ett öppet. Däremot kan det passa en användare bättre (på samma vis som en kombi passar specifika behov bättre utan att vara bättre som bil betraktat).

När jag provat WP 7 har jag dock konstaterat att mina behov kolliderar totalt med Microsofts filosofi.

10. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Min Note har inte startat om en enda gång. Uppenbarligen led din SGS II av något problem.

För min del har Android alltid varit fullständigt stabilt och driftsäkert överlag.

11. mdeletr

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Ångrar inte en sekund att jag sålde min sgs2 för en Lumia 800. Nu funkar allt...android är säkert bra för de som i vanliga fall gillar linux, de skall pilla o hålla på. Vi som bara vill ha en sjyyst och problemfri telefon uppskattar verkligen WP för att det verkligen funkar hele tiden. Sjukt smidig i menyer o allt annat, kunde man inte säga om min sgs2 nånsin. Ändå var det den fetaste hårdvaran som fanns. Allrid nåt skit som strulade eller massa reboots o dylikt.

Jonas

12. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Aa precis, och med din SGS2 antar jag att du kunde uppleva lite lagg då och då även när det är topprestanda medans en annan här i tråden skrev att han hade en gammal LG med WP7 som flöt på hur bra som helst, om Android kunde göra något sådant så skulle säkert kunderna varit mycket nöjdare.

13. mdeletr

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Inte ensam

Betydligt fler än jag bland mina bekanta som upplever liknande. Både med sgs2 och andra android mobiler.
    Säger bara vad jag tycker. Du får tycka vad du villl, men android var aldrig för mig. Kändes spretigt med alla olika launchers etc...

Jonas

14. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

nej android är inte bra for oss som är unixadmins.. iaf inte för mig som jobbat så många år med systemen. android drar namnet i smutsen och får väl förmodligen ännu mer folk att inte ens testa linux i framtiden om det är lika sönderknarkat som android är ;) android är bra men det kommer ALLTID vara "det fixas i nästa version" av dom mest basala grejerna.... open source i all ära jag har oxå varit en sån människa tills jag lärde mig byta underkläder själv och insåg att allt som är öppet är långt ifrån bättre än det som är stängt. det beror helt enkelt på vad du vill ha gjort.

15. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    8 967
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag har i alla fall aldrig varit så nöjd med en telefon som min WP laddade. Känner mig så där löjligt småkär. Tjejen vart frälst även hon så hon kommer också byta OS.

16. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det där är en logik jag aldrig förstått: nämligen vad problemet är med olika launchers?

Normalt kör man med EN launcher, antingen tillverkarens egen eller någon tredjepartsvariant. Någon "spretighet" har jag aldrig upplevt med vare sig HTC Sense, Launcher Pro eller GoLauncher.

För min del kan inte valfrihet bli negativt, det är inte så att man MÅSTE installera fem olika launchers utan man kör antingen stock eller med något man tycker passar.

Att klaga på att det finns valmöjligheter (som man inte använder själv) är lika ologiskt som att klaga på att det finns olika alternativ om man vill äta ute.

Det hade dock varit intressant att veta på vilket sätt en SGS II är "spretig" om vi diskuterar utifrån hur den är konfigurerad då man packar upp den ur kartongen.

Jag har inte upplevt det i någon Android-version, därför ser jag fram emot en liten motivering.

17. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    8 967
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag tycker ändå det är rätt fascinerande att många som kommer till WP tycks vara före detta ROM missbrukare. Men för egen del så gick mycket av flashandet och tweakandet ut på att få sånt flyt och snyggt OS som WP är. Därför gör det mig inget att det är så pass mer låst.

18. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

AVR4000,

Är du apple eller android fanboy? Du kör med ikoner från ios även på din android, kan det vara så att du hellre ville ha iphone?

Ser även att du har en ipad, kör du android på den då du verkar vara stark förespråkare av systemet här på forumet eller möjligtvis en av grundarna till systemet? Vilka widgets kör du på ipaden? Du som talar dig så varmt om android, vad kan din ipad som inte en android surfplatta klarar av, nyfiken då android enligt dig verkar vara guds gåva till världen.

Har själv haft en zte blade och numera en galaxy s2, tack och lov har jag sedan en vecka tillbaka en nokia lumia 800 som givetvis används som första telefon.

Så uselt android är, widgets och att ändra launcher är roligt första dagen med mobilen om man kommer från ios. Dag 2 saknar man genast ios flytet om man kommer från en iphone, dag 3 börjar man roota och flasha in roms, mycket spännande, speciellt med nattliga versioner där man en dag har en fungerande mobil nästa dag får man vara glad om det går att ringa med mobilen men nu när man kör wp så kommer jag aldrig mer köpa något som har med android att göra.

Fragmenteringen av android måste också anses som underbar, lagom till jelly bean lanseras så har du säkerligen fått ice cream sandwich officiellt av Samsung, personligen tror jag aldrig android kommer fungera vettigt vad gäller uppdateringar beroende på att alla tillverkare använder olika hårdvara och alla tillverkare ska lägga på sitt gränssnitt.

Antar att du tycker det är en funktion att android i egenskap av det unika system det är ska starta upp processor hela tiden, vad är det bra för? Undra varför man behöver program som kan döda processor i android?

Sen att viruset och annat skit förekommer som gör att man behöver ett antivirus program är väl också bra, vilket skit som helst kan ju förekomma på market.

Tack och lov fick jag sålt min Xoom igår, 5 min efter jag lagt ut annonsen, nu återstår bara min galaxy s2 sen är man fri från eländet.

Last edited: 15 mar 2012
    Dirk Diggler och mdeletr gillar detta.
  19. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    För att endast lägga ett litet argument för nackdelar mot både WP7 och iOS.

Jag har använt mycket iOS och en hel del WP7/WP7.5.

En tydlig ton i WP7/iOS ÄR att dessa system är rakt upp och ned designade enligt
    hur företag och stat i USA hanterar civilisationen.
    I Sverige har vi ett öppnare samhälle där det blir uppror om så minsta ändring
    av våra rättigheter utförs.

Android medelst dess öppenhet möjliggör för tillverkare att anpassa systemet
    för olika länder och ev. blockera funktioner för saker som inte anses rimliga i
    länderna de avses sälja (kit). Vill man byta gör man detta.

iOS och WP7 däremot är i kartong klart och anpassat efter amerikansk marknad.
    En marknad vi alla är bekanta med inte tillför mycket för konsumenten utöver att
    följa direktiven som tillverkare och företag ställer.
    Det är alltså ett företag som bestämmer och styr hur du ska använda dina produkter.
    Detta är något många där över finner sig i pga gammal vana. Här är det knappast så.
    Varför har iOS låg upplösning på Youtube? Varför kan man inte ladda ned stora
    appar ? Facetime på 3G? - detta för att Amerikanarnas nät inte klarar av
    detta så som andra länders nät gör. Och dessa produkter anpassas ENDAST efter
    USA-marknaden och resterande länder får följa dessa begränsningar.

Däremot;

Kan man leva med detta och följa Amerikanska strategier eller kanske inte bryr sig
    och tycker att det man får är gott nog - då är valet fritt.

Klarar man inte av att ett företag tar beslut över vad man får göra och kan göra..
    Då ska man titta efter annat.

Om man låter företagen besluta och bestämma och inte bryr sig gör man det väldigt
    enkelt för sig och slipper bekymra sig. Då är WP7 och iOS utmärkta val.
    Just eftersom MS och Apple styr allt med järnhand ochj inte lämnar utrymme för
    andra samt i princip bara låter dig låna (tolka det rätt) din enhet kan de bestämt
    ställa saker hur de ska uppföra sig. Detta ger ett snabbare OS pga dess begränsning. Faller många i smaken.

Ingendera är dåliga. Det är styret för min del som utesluter MS och Apple.

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Inne på andra dagen med min telefon och satan så nöjd jag är.

Den krånglar inte. Ingenting laggar. Allt fungerar EXAKT som man vill. Inga fördröjningar. Inga fula appar. Inga haxx för att få det att funka.

Är mest förbannad på att jag inte bytt tidigare.

Så länge du inte bemödar dig att 1) citera som normalt folk i en debatt och 2) försöker se utanför din bubbla spelar det ingen roll vad jag säger.

Du har ju uppenbarligen helt rätt i allt jag någonsin kan säga ändå. Du måste ju för fasen fatta att du omöjligtvis inte vet vad som är bäst och sämst. Din debatteknik är att hålla för öronen och säga "DET ÄR SÅ HÄR DET ÄR DU HAR FEL JAG HAR RÄTT ETT LÅST SYSTEM KAN ALDRIG VARA BÄTTRE ÄN ETT ÖPPET *LALALALAAALALALALALAAA*"

EDIT: Om du vill försöka förstå dig på vad jag menar så har jag rödmarkerat katastrofala saker i din text.

Last edited: 15 mar 2012