Det är dags för förespråkarna att lära sig tänka principiellt. Anledningen till att
WP 7 inte kan slå Android är bl.a följande punkter (nu talar jag dock generellt, inte om något specifikt OS):
1.
Ett öppet filsystem är effektivare än ett låst. Program som enbart kan nå sina egna filer är ett problem, framförallt om dokument m.m hanteras av mer än ett program.
2.
Multitasking är bättre än singeltasking. Det finns inga fördelar i att totalt strypa multitasking och lägga program i vila istället. Däremot kan man i vissa fall, för att minska processorlasten, dela upp programmen i en "programdel" och en "tjänstedel" för att låta bakgrundstjänsterna arbeta, även om programmet vilas (detta för att t.ex tillåta ett nätradioprogram att strömma musik utan avbrott).
3.
Möjlighet till minnesexpansion är bättre än ett system där detta försvårats kraftigt, t.ex genom att i praktiken hard resetta hela mobilen om användaren försöker byta ut minneskortet.
4.
Möjlighet att anpassa gränsnitt och genvägar m.m är bättre än att ha allting låst till enbart en konfiguration. Att erbjuda en förinställd basversion är utmärkt, däremot finns det ingen anledning att totalt stänga ute användaren från anpassning.
5. Programdistribution från flera källor är bättre än ett monopol. Ett system som enbart tillåter programinstallation från en butik är sämre än ett som tillåter konkurrens. Konkurrens är nämligen bra och ökar dessutom programutbudet och eliminerar samtidigt problemet med program som ratas av rena policyskäl (ej p.g.a tekniska brister). Ett bra system erbjuder valmöjlighet, antingen kör man default och skaffar programmen i den förvalda butiken, vill man ha annat går detta dock att ordna via andra butiker.
Detta är fem huvudprinciper som gäller oavsett operativsystem. Att motargumentera detta går inte om man vill hålla sig på ett logiskt, rationellt plan. Försöker man hävda att öppenhet automatiskt orsakar försämringar och att valfrihet är sämre än att vara låst -
ja, då är man helt enkelt ute på mycket tunn is.
Ett operativsystem som följer dessa principer är betydligt bättre än ett annat system som eliminerar allt vad flexibilitet och öppenhet heter. I det ena fallet kan användaren välja att följa tillverkaren eller gå sin egen väg. I det andra fallet "lånar" man enbart sitt system eftersom tillverkaren bestämmer allting.
Även en förgylld bur är en bur.
Det finns helt enkelt inga hållbara argument FÖR att total låsning av ett OS är bättre än öppenhet. Tycker man att öppenhet verkligen är en nackdel och att låsning därmed är ett bättre, mer sunt koncept är det dags att tänka igenom saken ytterligare.
Jag har använt Windows Phone 7 och ser inte att det har något att hämta mot t.ex Android om man kör det head-to-head av det enkla skälet att det bygger på osunda principer.
De osunda principerna är nämligen att Microsoft bestämmer exakt hur systemet skall vara konfigurerat. De bestämmer vilka program jag skall använda. De bestämmer exakt vilken hårdvara jag skall ha. De bestämmer också vilka uppgraderingar jag skall ha. Det enda jag får göra själv är att använda systemet sålänge jag håller mig innanför ramarna.[/COLOR]
Dessa principer är, om man lägger fanboyismen och försvarsivern åt sidan,
uppenbarligen till nackdel för konsumenten - ÄVEN om systemet är inrättat på ett sympatiskt sätt (d.v.s förgylld bur).
Argument som går ut på att låsta system är bättre än öppna och att enkelhet p.g.a låsningar gör att ett sådant system blir bättre är ologiska och innebär enbart en stark försvarsiver.
Windows Phone 7 innebär helt enkelt att man lämnar över kontrollen till Microsoft. Man avsäger sig kontroll helt enkelt.
Detta passar en del, utan tvivel - vilket dock inte ändrar på faktum:
låsning är sämre än öppenhet.
Det finns inget hållbart exempel på att låsta system skulle innebära fördelar som under inga förhållanden går att åstadkomma med öppna varianter. Argumenten om enkelhet o.dyl åsyftar snarare specifika konfigurationer och är inget som kan härledas till låsning.
D.v.s att man, genom att låsa systemet, uppnår en konfiguration som inte hade varit möjlig i ett öppet system.
Den sunda principen är att ha ett öppet system som levereras i en acceptabel standardkonfiguration (för massmarknaden) men som även tillåtar andra konfigurationer och anpassningar - för de som vill ha det. Man är alltså inte tvingad att göra på ett visst sätt utan kan använda systemet på det sätt man SJÄLV föredrar.
Windows Phone 7 är och förblir en annan kategori system än Android och några hållbara argument som skulle kunna få det att bli "bättre" existerar helt enkelt inte.
De existerande fördelarna med WP 7 är INTE att det på något sätt slår Android. Istället handlar det om ett integrerat system avsett för renodlad smidig konsumtion, ungefär som en Xbox vs en dator.
Att WP 7 är en telefon/mediaspelare/konsol är något jag konstaterat genom att studera det och någonting som skulle "motbevisa" detta har jag inte sett. WP 7 är inte en handdator. Det är inte heller ett kraftpaket för Office/PIM.
Det är helt enkelt en telefon (kommunikation inkl e-post) som kombinerats med en mediaspelare (Zune s.a.s) med en Xbox (för spel). För att förbättra detta har det försetts med hubbar vilket är ett intressant koncept.
Genom att köpa WP 7 får man en smidig kommunikationslösning med intressanta koncept och idéer avsett för konsumtion eller ren användning.
Söker man något annat än detta, t.ex en mobil dator - då är inte WP 7 ett bra alternativ eftersom sådant ligger utanför dess kärnområden. Inte heller Office är något skäl att välja det eftersom avsevärt kraftfullare lösningar finns på annat håll.
Överlag är inte WP 7 valet om man tänkt sig pyssla mycket med dokument i mobilen.
Istället för att försöka försvara WP 7 mot Android är det dags att erkänna för sig själv det enkla faktumet:
WP 7 är inte bättre än Android, vare sig tekniskt eller funktionellt.
WP 7 riktar sig till en annan kundkategori än delar av Android-sfären.
Låsning är sämre än öppenhet.
WP 7 är det man kan välja om man söker en telefon/mediaspelare/spelkonsol i ett smidigt paket där allting är förkonfigurerat och klart rakt ur lådan.
Nu släpper jag tråden i.a.f.
Däremot kan jag bara konstatera att de argument för WP 7, mot Android som förts fram i tråden snarare antyder användarfel och fel system till fel användare snarare än att WP 7 skulle vara ett bättre system. Förstår man inte varför öppenhet är sunt och bra eller ser varför låsningar är något negativt förstår jag att Microsoft har en smidigare lösning. Det gör dock inte att klagomål på ett OS relaterat till handhavandefel (t.ex genom att köra gamla systemversioner o.dyl) blir giltiga argument. Det mesta som framförs som motiveringar är ju rena FUDn mot Android - om problemen vore generella är det underligt att jag inte känner igen det. Generella systemproblem brukar nämligen drabba alla.
Mina egna uppfattningar är baserade på att jag dels använt WP 7, dels följt dess tillkomst eftersom jag kört WM tidigare.
För min del har jag inga svårigheter att anse att WP 7 vara utmärkt för ett antal olika kundgrupper och att det har sin plats på marknaden, utan att för den skull försöka hävda att det skulle vara bättre än Android eller bygga på sunda principer sett i ett vidare perspektiv.
Jag önskar lycka till med WP 7, dock ser jag ingen anledning att propagera mot vare sig Android eller fördelarna med öppenhet.
Click to expand...