Windows Phone 7?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av MeemSenco, 23 feb 2012.

1. Galaxy44

Galaxy44 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Värför allt hatande mot WP7?

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är inget hat. Han vet bäst. Han har rätt. Alla andra har fel. :)

3. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    8 967
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

MINA ENHETER

Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kan också ha något att göra med vilken sida vi hänger på just nu :teeth:

4. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Som sagt, ett låst system kan aldrig bli bättre än ett öppet av det enkla skälet att låsningar medför nackdelar ur konkurrenssynvinkel - dessutom understödjer det mobil kollektivism - nämligen att alla användare skall använda samma konfiguration och följa en standardmall.

Detta är några punkter som gör att ett låst system baseras på en osund princip jämfört med ett öppet.

Försök gärna, med logiska argument, förklara följande:

1. På vilket sätt det är en fördel att alla system har samma konfiguration.

2. På vilket sätt det går att fastställa att en konfiguration passar alla användare.

3. På vilket sätt öppenhet försämrar systemet och därmed gör det till ett sämre koncept än låsning.

Windows Phone 7 kommer att förbli en telefon/mediaspelare/Xbox sålänge systemet är utformat som det är.

Även om Dirk Diggler verkar anse att det minsann ÄR någon sorts handdatorsystem och alltså lämpar sig för alla möjliga användningsområden utanför dessa ramar ändras inte faktumet. WP 7 är nischat mot telefon (samtal, meddelanden, e-post, sociala nätverk), mediaspelare (för musik, video, bilder) och Xbox (spel och nöjen). Att det ligger något kallat Office är mer en bonus.

Märk väl att jag inte påstår att det är fel i att ett system har den inriktningen. Dock är det ett faktum att detta skiljer sig mot t.ex Android som inte är nischat på samma vis.

Windows Phone 7 är inget handdatorsystem och inte heller lämpligt för användningsområden som t.ex innebär dokumenthantering o.dyl. Även om det finns en mycket basal Office-programvara inlagt ändras inte detta faktum. Vill man hantera dokument o.dyl är Android avsevärt effektivare, dels genom att programvarorna är mer funktionsrika (t.ex SoftMaker Office) samtidigt som det öppna filsystemet gör det betydligt enklare och smidigare att bara dra över befintliga mappar från datorn och köra på som vanligt, även mobilt.

Förövrigt går det alldeles utmärkt att dra slutsatser baserade på funktionalitet huruvida ett system är bra eller ej. Ett system som t.ex låser filsystemet lider av en objektivt sätt stor nackdel jämfört med ett annat system som har ett åtkomligt filsystem och filhantering.

Förstår man inte varför ett låst system är underlägset ett öppet och vad låsningar innebär för konkurrens och utveckling, ja då är det inte speciellt meningsfullt att diskutera.

Nackdelarna med låsta system borde stå klart för varje tänkande användare.

Microsoft har låst WP 7 och det innebär inte att systemet plötsligt, p.g.a detta, är mycket bättre än andra system. Tvärtom medför det grava nackdelar sett i ett vidare perspektiv.

Eftersom jag har använt WP 7 vet jag var gränserna går och att försöka utmana detta genom att bortförklara betydelsen av dessa ändrar ingenting, jag litar nämligen på mitt eget omdöme baserat på bred erfarenhet av olika smartphone-plattformar snarare än en WP 7-fanboy som verkar ha för sig att systemet allt slår andra system (t.ex genom att det finns Office eller att det flyter fint).

Tråden har i.a.f förstärkt min uppfattning om WP 7 - den har inte på något vis ändrat den, tvärtom.

Slutsatsen att WP 7 är ett system inriktat mot telefoni/mediaspelare/Xbox och inte ett handdatorsystem står kvar, oförändrat.

Upprördheten hos fansen är dock rent underhållande.

Jag påstår inte någonstans att WP 7 är uselt och oanvändbart. Däremot att det, till skillnad från vad fansen tror, inte slår Android (p.g.a att det är alldeles för begränsat och låst) samt att det har en mycket bestämd inriktning - alltså inte ett system som lämpar sig för alla användningsområden.

Varför inte bara acceptera att WP 7 har sin plats på marknaden och att det uppfyller behoven för ett antal användare men att det inte är en universallösning rakt av som "slår Android"?

Det vore rent ut sagt att lura kunderna om man står och påstår att WP 7 passar för allting, i synnerhet traditionella handdatorområden och att man, genom att välja det, får ett exceptionellt funktionsrikt och kraftfullt verktyg för t.ex dokument och e-post o.dyl - något som ingen annan plattform kan matcha.

Min näsa hade blivit mycket lång om jag skulle rekommendera någon att satsa på WP 7 med sådana argument när jag är väl medveten om att det finns kraftfullare lösningar på annat håll.

Om kunden däremot söker en telefon med nöjesinriktning och vill ha något enkelt och smidigt, då kan jag absolut rekommendera WP 7 eller iOS.

Säger kunden däremot "Office" t.ex är det SoftMaker Office som gäller, framförallt. I andra hand blir det t.ex Documents To Go. Likaså om kunden börjar tala om PDF och hantering av dessa. Då vore det rent av dumt att föreslå WP 7.

Vill kunden ha rejält med lagringsutrymme och föra filer utan behov av pyssel med särskilda program, ja då faller WP 7 bort.

Man får nämligen kolla upp vad olika plattformar klarar av och rekommendera rätt plattform till rätt kund.

På samma vis påstår jag inte att Android passar alla användare heller.

5. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag hatar inte WP 7.

Däremot reagerar jag av och till på hur det skönmålas och utropas som någon sorts fantastisk lösning som slår allt annat, något som gärna fylls på med en massa gnäll på hur dåligt och meningslöst det är med öppenhet och anpassningsbarhet följt av avfärdande av all funktionalitet som INTE finns i WP 7.

Inser man systemets begränsningar och släpper tanken på att det är "bäst" på allt samt det ologiska bortförklarandet av funktionalitet - då finns det ingen anledning att invända på något vis.

Last edited: 15 mar 2012
  6. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det är onekligen en fördel om man har bättre argument än "WP 7 är enklast, låsningarna är bara bra för användarna har alltid en förkonfigurerad miljö och den passar i praktiken alla, det är meningslöst med utökad funktionalitet och öppenhet, Android är så krångligt och svåranvänt, det är spretigt och allt" som motiveringar till varför WP 7 är "bättre".

Den sortens argument är nämligen felaktiga på samma vis som Jorden INTE är platt, oavsett om man för fram den åsikten eller ej.

Har man inga andra argument för WP 7 än dessa (samt att det flyter så fint och därför slår allt) - ja, då står man på en mycket lös grund och borde tänka igenom saken igen.

Jag blir för min del enbart övertygad om konkret funktionalitet och tekniska fördelar. Enkelhet och lagg-nivån på argumenten faller helt enkelt bort.;)

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du är för söt @AVR4000 :)

Det är inte vi som är upprörda. Det är du som är upprörd. Det kan inte vara enkelt att vara dig. Du förstår verkligen vad jag menar va?

Försök att svara direkt på den fråga. Alltså den frågan ovan. Fasen, jag stryker under frågan så du förstår ordentligt.

Jag skall föregå med gott exempel så kan du försöka att svara på samma sätt nästa gång du vill skriva din C-uppsatts! Titta här så enkelt det blir för dig att svara! För mig är det lika svårt varje gång att ta mig igenom, strukturera upp och försöka få fram några som helst svar till dig. Jag börjar faktiskt på allvar tro att du trollar.

Där har du fel. Självklart kan ett stängt system vinna över ett öppet. Exempel? Linux mot Windows eller IOS. Går det bra på datormarknaden tycker du?

1.
    Ifall en tillverkare släpper en och samma konfiguration, som du kallar det, blir det betydligt enklare för andra tillverkare att bygga hårdvara runt systemet som således resulterar i en stabilare upplevelse och mobiltelefon.

2.
    När påstod jag det?

3.
    Se punkt ett.

Haha, säger vem? Hur kopplar du? SNÄLLA svara på det för jag är SÅ nyfiken!

Vad kan du göra med din Android, dokumentmässigt, som jag inte kan med min WP7? Jag har haft Android-telefoner i flera år och inte än hittat något jag känner mig begränsad av. Upplys mig!

Detta är ju självklara smaksaker. Det är ingen fakta.

Jag sitter faktiskt och skrattar IRL när jag läser detta :)

NEJ det går inte att säga att det är bättre. Ifall du skall säga att det är bättre måste det vara bättre för ALLA. Menar du, ärligt talat nu (trolla inte), att Android är bättre ur ALLAS syn?

Haha, varför inte? Så snart du inte kan argumentera säger du alltså att det inte är något idé att diskutera.

Nu fnissar jag igen :) Går inte att hålla sig.

Är du seriös? Tycker du verkligen allt detta?

Om du inte trollar, vilket jag tvivlar på, undrar jag vem du är att bestämma allt det du bestämt i ditt huvud. Är du alltså den som sätter definitionerna på ordet "bäst" när det gäller mobila OS?

Ifall du svarade ja på den frågan, varför är alla vi andra så mycket dummare? Eller varför är du så otroligt mycket bättre?

Hihi, det är inte vi som är upprörda. Jag sitter och ler när jag svarar. Jag tycker bara att det är så kul hur du skriver, hur du tänker och att du är så övertygad om din sak.

För att det ur min synvinkel är bättre än Android?

Ja ingenting passar för allt. Vill du ha en telefon som aldrig strular är t.ex. Android fel val. Jag älskar Android men nog fan strular det. Det gör det däremot inte bättre, eller sämre, än något annat! Bara annorlunda.

För att vi andra skall förstå (jag är 1000% säker på att jag inte är ensam i att inte förstå dig) kan du väl förklara för mig följande. Vem är kunden för:
    En WP7-enhet
    En Android-enhet
    En IOS-enhet

Hm. Märkligt. När jag la in min ljudbok på min Lumia igår drog jag bara över dem via filhanteraren i Windows. Är jag en magiker!? o_O

Jag har 16 GB internt i min Lumia. Jag hade extremt lite i min Ray.

Kan du göra ett försök nu och faktiskt SVARA på det jag frågar om? Gör du inte det så blir det inga fler försök ifrån mitt håll och du får en definitiv trollstämpel i pannan av mig :)

8. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Haters gonna hate

Sent from my Nexus S using Tapatalk

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det var inte vi som började gnälla. Det är du som gnäller. Förstår du inte det? Du säger att det är sämre än Android. Jag säger bara att jag är nöjd och att det finns olika krav på system ifrån användare.

Du måste trolla.

Ja, du trollar :) Helt 100 på det.

10. bävern

bävern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Provar genom att citera då du undvek att svara på mitt inlägg

AVR4000,

Är du apple eller android fanboy? Du kör med ikoner från ios även på din android, kan det vara så att du hellre ville ha iphone?

Ser även att du har en ipad, kör du android på den då du verkar vara stark förespråkare av systemet här på forumet eller möjligtvis en av grundarna till systemet? Vilka widgets kör du på ipaden? Du som talar dig så varmt om android, vad kan din ipad som inte en android surfplatta klarar av, nyfiken då android enligt dig verkar vara guds gåva till världen. Vilken launcher kör du på din ipad?

Har själv haft en zte blade och numera en galaxy s2, tack och lov har jag sedan en vecka tillbaka en nokia lumia 800 som givetvis används som första telefon.

Så uselt android är, widgets och att ändra launcher är roligt första dagen med mobilen om man kommer från ios. Dag 2 saknar man genast ios flytet om man kommer från en iphone, dag 3 börjar man roota och flasha in roms, mycket spännande, speciellt med nattliga versioner där man en dag har en fungerande mobil nästa dag får man vara glad om det går att ringa med mobilen men nu när man kör wp så kommer jag aldrig mer köpa något som har med android att göra.

Fragmenteringen av android måste också anses som underbar, lagom till jelly bean lanseras så har du säkerligen fått ice cream sandwich officiellt av Samsung, personligen tror jag aldrig android kommer fungera vettigt vad gäller uppdateringar beroende på att alla tillverkare använder olika hårdvara och alla tillverkare ska lägga på sitt gränssnitt.

Antar att du tycker det är en funktion att android i egenskap av det unika system det är ska starta upp processor hela tiden, vad är det bra för? Undra varför man behöver program som kan döda processor i android?

Sen att viruset och annat skit förekommer som gör att man behöver ett antivirus program är väl också bra, vilket skit som helst kan ju förekomma på market, det medför inga risker med att det är så öppet va utan det är enbart positivt enligt dig, tänk om tänk rätt.

Tack och lov fick jag sålt min Xoom igår, 5 min efter jag lagt ut annonsen, nu återstår bara min galaxy s2 sen är man fri från eländet.

Vem tror du att du är egentligen? Är ditt ord någon form av lag, vet du alltid bäst, måste alla ha samma åsikt som dig annars är de fel ute? Dina paralleller är också sjuka, mår du som du ska eller? Det finns säkert hjälp att få någonstans, ge inte upp, är det bara mindervärdeskomplex du lider av som gör att du måste hävda dig på internet som någon form av frälsare.

11. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Dina argument är minst sagt obildade för att inte säga patetiska men du skall få ETT svar, sedan kan du ha ditt WP 7 ifred.

1. Ikonerna kommer från Icon Factory och ser du inte skillnad mellan iOS rundade ikoner och mina datorikoner rekommenderar jag att du tittar igen. Jag använder Mac och mina ikoner är huvudsakligen Mac-inspirerade.

2. Jag kör iOS 5.1 på min iPad och det fungerar utmärkt för det jag använder den till, vilket huvudsakligen är att surfa, använda Air Video för streamad video och läsa dokument i iBooks (redigera o.dyl sköter jag i Noten). För det jag använder den till är iPaden en utmärkt produkt. Jag har dock inget intresse i att påstå att den slår allt annat utan mitt val av den baseras huvudsakligen på integrationen med mitt Apple-system. Jag har inget emot t.ex Galaxy Tab-serien.

Om du hade någon form av kunskap hade du förövrigt vetat om att launcher o.dyl inte är relevanta saker hos iOS eftersom det är låst. Fast du kanske trodde att Launcher Pro finns till iOS?;)

3. Att custom ROMs inte fungerar är en nyhet för mig. Jag har kört custom i tre år nu och det har fungerat utmärkt i både Android och Windows Mobile. Att telefonen inte fungerat, att SMS inte skickats iväg o.dyl är ingenting jag varit med om.

Nattliga versioner har jag aldrig brytt mig om. Är man så dum att man lägger in sådana i tron att det skall fungera, ja då får man allt lära sig mer.

Är man så inkompetent att man inte klarar av att läsa på om ROMen och hålla sig till stabila versioner eller struntar i instruktionerna (t.ex genom att dirty flasha allting) med problem som följd, ja då får man skylla sig själv.

För min del ser jag ingen anledning att ens tro att officiella versioner till något system kan slå det som duktiga tredjepartsutvecklare kan prestera. Tvärtom ger XDA användaren full frihet att lägga in det system som passar det egna behovet bäst.

4. Att installera en annan launcher är utmärkt eftersom det ger användaren möjlighet att skräddarsy mobilen enligt EGET HUVUD. Dessutom ger en annan launcher utökad funktionalitet som kan vara bra att ha. Jag använder LauncherPro för närvarande eftersom den ger mig exakt vad jag vill ha, inkl möjlighet att ställa in så jag kan få plats med den information jag vill ha på hemskärmen.

5. Att tillverkarna kan lägga in egna gränsitt ser jag inget fel i. Det kallas differentiering. Den enda synpunkten jag har är att dessa gränsnitt bör installeras via scriptade apk-filer vilket gör det möjligt att först släppa ut en vanilla-ROM och senare en anpassad sak. Användarna kan, i det senare fallet, dock välja att få ren vanilla eller tillverkarens skal installerat.

För min del är det ingen idealvärld att ha ett system som är så nedlåst att alla tillverkare är tvingade att leverera exakt samma sak. Det skadar utvecklingen och gör dessa tillverkare till rena "boxflyttare". Genom att medge anpassning går det att bygga sitt eget koncept och differentiera sig.

Kollektivism är inte min grej och jag ser inget gott komma ur det. Att standardisera systemet i grunden är inte detsamma som att låsa det. Tvärtom bör man tillåtas anpassa det sålänge man inte gör grundläggande ändringar som bryter programkompatibiliteten.

6. Förklara vad det är för processor som startas hela tiden?

Om du menar processer så kan jag bara meddela att samtliga operativsystem kör bakgrundsprocesser när de är startade och det av skäl som är så uppenbara att jag inte ens tänker bemöda mig med att förklara det. Förstår man inte detta med processer - ja, då får man leva i okunskap eller skaffa sig kunskap.

7. Task managers är ett utmärkt verktyg, dels för att växla mellan program, dels avsluta program som inte fungerar. Ett program kan strejka av olika skäl och då är det logiskt att kunna lösa problemet genom att döda det. Det finns inga logiska argument MOT task managers. Tvärtom avslöjar man sin grava och djupa okunskap och ignorans genom att lyfta fram existensen av task managers som en nackdel för ett system.

Det är aldrig operativsystemets fel att ett program hänger sig. Det är programmets fel.

Ett OS som helt saknar task manager och där användaren inte har någon som helst kontroll över sina program är ett allt för begränsat OS.

8. Virus? Jag kör inget antivirusprogram i mina lurar och ser inte ens behovet. Å andra sidan har jag koll på vad jag laddar ner. Att installera och köra helt okända program är inget jag gör. Innan jag ens funderar på att skaffa ett program kollar jag upp det, nämligen. Något som logiska, rationella personer gör.

Android är inte Windows där man i praktiken behöver pyssla med antivirusprogram och brandväggar.

Enda gången antivirusprogram hade varit ett någotsånär giltigt argument hade varit om systemet går att smitta ner utan aktiva användaråtgärder. Windows XP är ett sådant system som går att infektera utan att användaren gör något aktivt.

Slutsats: Inga av de listade argumenten äger någon som helst giltighet utan bygger på okunskap, ignorans samt kollektivism parat med idén att användaren behöver skyddas från allt ont, tur då att mamma Microsoft finns med sitt WP 7 som ser till att allting är säkert och fint.;)

Det är uppenbart att användare som inte förstår vad task managers är eller varför de finns, att bakgrundsprocesser är en del av ett operativsystem eller att iPad kör iOS som inte har några tredjepartslaunchers är de användare som bör hålla sig till Windows Phone 7.

Det är ju helt klart anpassat till deras profil.:)

Det är också uppenbart att en del tror att allting handlar om "åsikter" - d.v.s att det inte finns någon absolut sanning utan man kan tycka precis vad som helst om allting och att det p.g.a detta inte går att påpeka felaktigheter.

Nu är det bara så att mobiltelefoner är elektroniska apparater som styrs av både naturlagar och teknisk utveckling och teknologiska principer. Dessa ändras inte oavsett vad man tycker.

Det gör också att det således finns såväl rätt som fel. Även om en person "tycker" att en Nokia Lumia 800 är bättre än en Galaxy S II ändras inte det faktum att den sistnämnda är en avsevärt bättre produkt ur teknisk och funktionsmässig synvinkel. Förstår man inte detta utan klagar på task managers, nightly builds o.dyl till S IIan - ja, då kanske det är bättre med en Lumia då. Bättre i så mening att den passar användarprofilen bättre.

För min del går jag efter teknisk prestanda, funktionalitet o.dyl istället för subjektiva känslomässiga värderingar såsom "laggfri", "enkel" eller "snygg". Det är irrelevant för elektronik. Elektroniska apparater värderar man lämpligen på ett tekniskt och funktionsmässigt plan. Sedan kan man väva in vissa subjektiva värderingar i det hela - när övriga parametrar är uppfyllda. Subjektiva värderingar som går före tekniska? No way, i.a.f inte om man vill påstå sig vara i positionen att avgöra huruvida A är en bättre produkt än B.

Det är också dags att lära sig att en produkt kan passa en användare bättre än en annan utan att vara bättre ur teknisk eller funktionell synvinkel. Klarar man inte av att se detta utan tror att subjektiva värderingar är det som styr "braheten" - ja, då får man allt se över sina känslor och lära sig vad rationellt tänkande innebär.

De operativsystem jag föredrar är Android, Symbian S80, UIQ och Windows Mobile på mobilsidan, som läget är idag och Amiga OS, Mac OS och Linux på datorsidan.

Kommer det något bättre än Android byter jag naturligtvis. Men ett sådant system finns inte än, således blir det till att behålla Googles produkt.

Att gå bakåt ifråga om funktionalitet genom att t.ex köpa en Nokia Lumia 800 som är en försämring t.o.m mot min gamla N95 eller E90 är fullständigt uteslutet.

12. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    http://www.iconarchive.com/

För de som tror att dessa ikoner är avsedda för iOS, tänk om.

Det är härifrån jag hämtar mina ikoner och de är uppenbarligen avsedda för datorer.

Men ser man inte skillnaden mellan en datorikon och en iOS-ikon är detta kanske inte helt uppenbart, dock.

13. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Förvrigt är det uppenbart att Dirk Diggler inte har en susning om mobil Office-hantering om han på fullaste allvar tror att det är en "smaksak" att SoftMaker Office är det överlägset bästa programmet för detta.

Kolla upp det är mitt tips och återkom sedan.

Dirk Diggler kan också gärna förklara på vilket sätt Windows Phone 7 INTE är inriktat mot telefon/mediaspelare/Xbox?

Om det nu INTE är inriktat mot detta vill jag gärna veta vad det är riktat mot. Vilka andra områden betjänas bäst av WP 7?

16 GB lagringsutrymme i Lumian? Fullständigt uselt, jag har 64 GB i både Noten och iPaden. I båda enheterna har jag ett antal dokument, ett stort antal filmer, ett rejält musikbibliotek m.m. I Noten har jag dessutom kartor och de tar upp några GB.

Jag hade inte klarat mig på 16 GB.

Det är också uppenbart, av denna tråd, att WP 7-fansen verkligen saknar argument. Jag har listat ett antal konkreta brister hos systemet och motiverat varför det inte håller att påstå att det slår Android.

Fansen har inget annat att komma med än:

Lumia 800 är snygg. WP 7 är snyggt. WP 7 laggar inte. Android bara krånglar. Android laggar. Nightly builds är instabila. Jag skrattar. Jag ler. Du trollar. Jag tycker att WP 7 slår Android och det är ju helt rätt för jag tycker det. Åsikter är inte felaktiga.

Bra så. Då har jag i.a.f lärt mig en del om WP 7 och hur det motiveras - tur att jag inte någonsin funderat på att skaffa det. Frånvaron av bra argument indikerar att det helt enkelt inte finns sådana.

Ingen av fansen har ju lyckats presentera någon riktigt bra förklaring, enbart ytliga argument om WP 7 och varför Android är sämre, genom diverse ytliga motiveringar som antingen antyder okunskap om hur OS fungerar eller så är det "enbart" ignorans.

Jag vet nu vad jag vill veta om WP 7. Tyvärr lärde jag mig inget direkt nytt, men tack för debatten.;)

Den är mycket snarlik komiken som uppstod då en användare vaknade upp och började lovsjunga Windows Phone 7 på My-Symbians forum. Hans argument var mycket snarlika de som WP 7-fansen presenterat i denna tråd. Riktigt underhållande var det.

Det är också roligt att se försöken att bortförklara öppna filsystem och annat.

Last edited: 15 mar 2012
  14. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Kundgrupper för olika system:

Android. Systemet passar både enkla användare samt avancerade användare.
    iOS. Systemet är anpassat för enkla användare.
    WP 7. Systemet är anpassat för enkla användare.

Enkla användare som enbart prioriterar ytliga egenskaper och alltså fokuserar på lagg, snyggt och enkelt har utmärkta produkter i både iOS och WP 7.

Enkla användare som är intresserade av att lära sig mer och utvecklas (inte stanna kvar i nybörjarstadiet hela tiden) har en utmärkt produkt i Android.

Skillnaden är att Android inte sätter begränsningar utan kan expanderas i takt med att användaren utvecklas.

iOS och WP 7 är fasta lösningar - man kan enbart göra det man tillåts göra av Apple och Microsoft. Har man andra önskemål är dessa helt enkelt inte tillåtna.

Söker man kollektivism och tycker att det är en bra lösning är det iOS och WP 7 som gäller. Föredrar man individualism är det Android som gäller.

Jag har inte någonsin sett att kollektivism är något bra, ens på datormarknaden där Windows traditionellt agerat som en enda stor bromskloss för utvecklingen.

15. Galaxy44

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Min personliga åsikt är att android är lite för "pilligt" man liksom känner sig tvingad att ändra saker hela tiden. WP7 känns så "helt" typ mer densitet.... :D

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag är nu helt övertygad om att du är ett troll.

Om det är så att du faktiskt är seriös så kan du inte ha det enkelt i samhället. Men det är du inte. Du trollar. Helt garanterat. Tack för "debatten"!

17. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Håller med, jag orkar inte ens läsa grabbens poster. Alldeles för långa och innehåller bara en massa fel och dryga påståenden.

Jag är faktiskt själv sugen på att skaffa Lumian men jag har läst så blandade recensioner om kameran plus att många har problem med batteritiden.

Jag älskar Android men jag börjar bli trött på att flasha nya ROM's hela tiden. Vill lägga min tid på annat när jag kommer hem från jobbet och jag är i behov av en driftsäker telefon. Visst, man kan skita i att flasha custom ROM's men jag är faktiskt inte helt nöjd med telefonen (SGS2) med stock ROM.

Förresten, Nokia Drive - kan man synka något konto med den appen? Som man kan göra med Google Maps, där lägger jag in stjärnor på adresser som jag behöver köra till och sen kör jag navigation därigenom. Går det lösa i Nokia Drive eller måste jag manuellt pilla in adresserna direkt på telefonen?

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det var rätt många kameror som sög när de skickades ut innan release! Det verkar som om det var 50/50 att man fick ett måndagsex då. Nu känns den helt ok. Finns lite bilder jag tagit i Offtopic-tråden "Varför Windows Phone 7?" om du vill kika :)

Hmm... Vet faktiskt inte om man kan synka det. Hittar ingenting direkt nu när jag kikar på det.

19. Galaxy44

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Finns tp??

Sent from my Desire HD using Tapatalk

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER