Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 8 aug 2013.

1. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag är inte så insatt i den biten så jag vet inte. Men Plex då?
    Vad fan är covers? En låt framför av ett annat band? :) Nämen, var är det?

Jag lånar inte heller ur mobilen, men har du en 1020 och sitter vid ett bord där alla har liknande telefoner, så blir det lätt att folk hajar till nät de ser mig. Jag fick en rolig fråga nyligen; 'är det en sån där iPhone 8'? Han menade W8, då han såg att tiles påminde om hans OS hemma på burken. Händer ibland att någon vill hålla i den och de frågar varför jag har en sån, vad som är skillnaden, och då är det ju kul att de vill kolla runt (de går ju inte in bland inställningar) men det händer självklart att de vill kika på raden av appar. Och en snabbt öga kan se mycket.

Framöver läste jag att man ska kunna göra appar osynliga, om man vill. Eller att de inte är med i app-raden, utan man har väl maskerat den nån annan stans då, eller nåt.

2. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Telia har en "specialere" på Nokia Lumia 625 för 995.- Andra retailers ligger på si sådär 17-1800.- Jag har två Samsung och en LG redan, så jag behöver egentligen inte denna, men bställde den igår av ren nyfikenhet på WP8. Tror ni jag blir nöjd med den efter bara ha använt android?

3. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Bra pris! Du blir säkert nöjd, har du inte några specifika appar du "måste" ha som inte finns så kommer det inte vara några problem!

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

geobjork gillar detta.
  4. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag är nog mer fokuserad på funktionalitet, användarvänlighet och batteritid. Jag räknar med att de relativt få appar jag är ute efter finns. WP har ju ett helt annat UI än android, det är ett av mina "bekymmer, om jag tycker om det. Jag är också mycket för alla möjliga ändringer och inställningar, och det finns ju plenty av i Android.

Sen är jag lite trött på den "monkeybusinessen" som Android och tllvärkarna skapar, man är alltid på efterkälken med ett par OS versioner med mindre man har senaste flaggskepp. Sen, ett par uppdateringar och så är det slut, på en 2 års gammal lur. Också, det är rätt många buggs när android kommer med något nytt, t.ex 4.4.2 till min Note 2:a, batteriet töms ungefär som att slå ut en hink med vatten. Sen ska man gå och undras om det någon gånsg kommer en fix till en "så gammal" 6000 kronors lur som Note 2. Som den är nu är den nära på kass pga buggs med 4.4.2.

5. masa69

masa69 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Jag köpte en Lumia 520 i November bara för att testa Wp8,jag sålde min Nexus 5 i mars och köpte mig en Lumia 1020 ångrar mig inte en sekund.
    Och med 8.1 är den ännu bättre och jag saknar inget i Android,och jag har betat av många Androids i mina dar :-)
    Men nu blir det Wp ett bra tag framöver.

geobjork gillar detta.
  6. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Wow!! När du säger sådär kan jag nästan inte vänta tills på Måndag då jag tror min nya lur kommer på posten.:)

7. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

WP idag, med 8.1, men den nya Spotify, med den snart kommande stora Skype-uppdateringen, osv osv, är ett helt annat OS än vad WP än gång har varit.

Att kunna styra all sin kommunikation från Action Center, är så smidigt och grymt. Så det har verkligen förändrats. Nu fattas nog bara Swype på svenska vilket kommer senast i sen höst, lite justeringar i sms som de också utlovat, så blir det komplett. Inner Circle verkar också bra och har kommit, men är på gång hit. En mycket sofistikerad variant av block/insläpp av det du vill ha in.

Kommer Cortana hit, som jag testat men då i engelskt format, och hon finslipas lite, så blir hon en grym assistent som jag själv hade svårt att fatta vitsen med. Men hon är så effektiv och kan bidra med saker du själv aldrig kan, så där finns möjligheter att tillföra en helt magnifik finess.

Sensor Core finns redan, men lanseras väl först till övriga efter att 930s lansering är klar. Ruskigt bra.

Bara det att man kan ändra starttema varje dag (jag gör det, efter hur man mår, känner, osv) med vrålsnygga HD-bilder som gör apparna transparenta, är hur jäkla läckert som helst. Ringsignalen ändrar jag också ibland, då jag har så många bra, och anpassar det lite efter hur jag kommer tillbringa dagen. Det är ju detta som är WP, att kunna skräddarsy startskärm, signaler, storlek på appar, utseende på appar, som man själv vill, och personifiera sin telefon så att den blir som du vill och olik alla andras, det är WP är.

Min startskärm är så snygg att jag blir glad varje gång jag ser den :)

Dessutom har vi Glance, så sanslöst effektivt och smart. Till det kan du även lägga till egenkomponerad text, för att ytterligare sätta din prägel på din lur. Glance är outstanding, och att ha notiser på en avslagen skärm är WP och Nokia ensamma om. Du slipper trycka in powerknappen för att kolla klockan, du kan råka missa et samtal/mess, men som på ex iPhone då detta bara syns när luren lyser, så ser du det hela tiden. Det utgör en stressfaktor mindre, du har koll på luren trots att skärmen är avslagen. Allt viktigt inkommande placeras där, utan att du behöver göra något. Glance. Så förbaskat överlägset så det är löjligt.

WP 7, 7.5, 7.8 var ju, nu när man tittar i backspegeln, helt otroligt långt bakom där vi är idag. Men man stod väl ut för man kunde skönja något nytt, med potential, men jäklar vilken begränsad värld man befann sig i då.

Sedan kom WP8 och där skedde väl det man delvis gått och väntat på. Men i 8.1 så ser man vilket OS det har blivit, och man ser fortfarande potentialen då de enorma OS-förbättringarna till största delen är förbättringar i själva grund-OSet, och trots att man fortfarande släpar i app-utbudet, som innan var det som var den enda, men stora, svagheten gentemot de andra två, så nämns inte detta längre alls på samma sätt.

Dels för att man givetvis förbättrat Store, men som jag ser det, för att man gjort så mycket inom själva OSet som lyft det rejält, att man bara genom det (AC, Glance, Swype,), plus grymma modeller, har lyckats både visa och avancera och därmed fått ett minskat jollrande om vikten av en proppfull Store.

Klart att Store ska erbjuda alla väsentligt och populärt, men förr var det det där akilleshälen låg, men 8.1 är som ett helt annat OS mot alla versioner innan, så folk fattar väl att nu att det finns oerhörda fördelar i ett snyggt, modernt UI, med vassa funktioner, och att apparna inte är lika avgörande längre. Dessutom kommer de komma. Men mycket hellre 8.1 med mindre utbud än 7.8 med fullt utbud. Man har så sakterliga alltså insett vikten av själva OSet i sig, dessutom så är flera av de stora 'måste'-apparna mycket nymodigare på WP, kanske för att de man gör sist kan föra med sig att de lärt sig av tidigare misstag?

WP 8.1 med Cyan, eller WP9, kommer bli något IOS bara kan drömma om.

Ett OS som både har möjlighet till variation, som känns nutida, men som också har säkerheten att man kan erbjuda företagen det. Ett sådant OS finns inte idag. Så visst finns det plats för WP.

8. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Gah, rekommenderade kollegan att köpa en 1520 eftersom jag trodde den skulle passa honom perfekt. Nu har ju Whatsapp tagit bort sin app från Store, vilket gör att kollegan som värderar den högst av alla appar är väldigt besviken. Går det att skicka en app på något sätt som man kan på Android? Jag har den installerad på min 925:a... Lite retligt det här då han skickar meddelanden till släkten/kompisar i sitt hemland med just Whatsapp.

9. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Har dem tagit bort det Store globalt? Annars skulle man ju kunna byta region, men jag har för mig att det är globalt då jag läst om det, så då funkar ju inte ett regionsbyte.

En grej skulle ju vara om du lånar den och kör en hard reset, och sedan loggar in med ditt iD-då bör dina appar komma dit? Sedan raderar du ditt ID och han lägger in sitt. Det tror jag kan funka. Det bästa vore ju att ha en lur att testa på, så om du har en gammal Lumia, testa på den.

10. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    http://www.windowsphone.com/sv-se/search?q=Whatsapp

Verkar vara borta här iaf, USA hade den inte heller.

Det hade ju kunnat funka med mitt ID, men blir det inte mitt ID han handlar appar på då?

Edit:
    http://m.wpcentral.com/microsoft-working-whatsapp-notification-fix-windows-phone-8

Hoppas det löser sig snabbt... Whatsapp är ju en helt gigantisk app, den har knappast MS råd med att vara utan!

Last edited: 22 maj 2014
  11. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Du ska ju bara ha i ditt ID tills apparna är återställda, sedan tar du bort det, men då är apparna kvar, och han får lägga in ett eget ID om han ska ta ner andra appar.

12. inact_0022

inact_0022 Guest

Kommer inte fungera eftersom apparna som återställs laddas ner från WPStore. Finns ej appen i butiken kan den ju inte laddas ner.

13. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag fick min nya Lumia 625 till 995:- från Telia för ett par dagar sen. Mycket fin lur för det priset. Jag har bara använt Android förut, så för meg är det endel som är ganska annorlunda i WP8, endel av det som jag inte tycker om. Men det är en grej som gör att jag inte kommer att använda WP8 alls, Skype. Jag är ”stor” Skype användare och har två konti som jag växlar mellan. Det var jättesvårt att hitta hur man loggar inn med Skypekontot, och jag kan inte logga ut för att logga inn med det andra kontot. Jag förstår att man måsta avinstallera Skype för att logga ut. HUH! Tack och adjö WP8.

Som tur var, bara 995.- för en jättefin Nokia, så jag har en ny leksak som jag inte kommer att använda till något nyttigt.

14. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    För att logga ur ut Skype så starta det och tryck på gubben uppe i högra hörnet och sedan på de tre prickarna längst ner i högra hörnet och välja logga ut, inte svårare än så :-)

15. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ja, det va ju enkelt när man bara vet, men inte så enkelt att hitta. Många har samma problem, utan att hitta lösningen visar ett internetsök.

http://forums.wpcentral.com/windows...e-let-me-log-out-skype-windows-phone-8-a.html

Så till nästa problem, kan jag lika enkelt logga inn till mitt andra Skypekonto? Jag är ute efter en beskrivning på hur man växlar mellan två Skypekonton utan för mycket strul.

16. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Annars är ju Skype en av få, eller kanske den enda appen, som kan vara igång utan att den ligger och drar batteri. De skrev den så för WP, så vi kan ju dels gå över från ett vanligt samtal till Skype genom ett knapptryck utan att det bryts, om vi talar i luren och det ringer så funkar samtal väntar med Skype, så samtalet kommer fram men detta är endast hos WP. Perfekt för jag kör mycket Skype och det blir bara bättre och bättre.

17. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    1020 kostar 2990 kr på Elgiganten i helgen!

Får man fråga varför du använder olika konton? Ett jobb och ett privat? Ett separat för älskarinnan? ;)

Last edited: 24 maj 2014
  18. jeensa

jeensa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Finns det någon sjökorts app till WP?

mvh

19. Rissnekorset

Rissnekorset Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej! Tror tyvärr inte att det finns, förhoppningsvis är det på ingång.

20. Dingus

Dingus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252

MINA ENHETER

Måste bara tipsa om senaste uppdateringen för tapatalk! Äntligen stöd för push plus nytt UI och en massa andra nyheter