Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 8 aug 2013.

1. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

"Microsoft today revealed its abysmally low Lumia device sales, coming to a total of just under 6 million devices sold. While we can now say for certain that Microsoft HAS passed 100 million Lumia devices sold, we can also acknowledge that Microsoft most likely doesn’t care about that number."

"This distinction, while small, is everything in terms of mindshare and marketshare. A person who buys a Lumia 520 or a BlackBerry Curve is a person who will easily buy a Samsung Galaxy Ace next year."

"A person who buys a Lumia 930 however, those are useful in terms of engagement and evangelism. They paid for the devices, they chose the devices, they want the device and if they like it, they will show it to their friends. Those are the customers that any company wants, and Microsoft’s restructuring is taking that into account."

http://wmpoweruser.com/microsofts-new-strategy-requires-windows-phone-become-blackberry/

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 253
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det blir nog ingen 950 för mig nu då jag är rätt så nöjd med iOS i dagsläget och kommer nog stanna kvar där då jag nyligen uppgraderade till en 6S+. Men jag funderar på att köpa mig en Lumia 1520 att ha för att köra Windows Mobile 10 på då jag fortfarande är intresserad utav det. Så det blir ett litet billigare alternativ för mig att få smaka på WM10.

Det som gör en sugen på en 950XL är ju hårdvaran samt att den verkar ha en grym kamera:

Känns som de har gjort ett stort kliv framåt i och med 950 och många verkar ha fått upp intresset för den, inklusive en utav mina kompisar som är en inbiten Androidanvändare. Men verkar som han ska köpa en 950XL när den kommer han vill bara se lite tester först. Den fick ju rätt bra mottagande i artikeln här på Swedroid om den telefonen. Så jag tror de kommer få ett litet uppsving med den luren i alla fall.

I dagsläget är jag inte intresserad just utav att "hacka" en WM lur utan jag är bara nyfiken på hur mjukvaran kommer att bli för jag har ju alltid tyckt om den i grund och botten. Har dock varit trött på den dåliga batteritiden jag alltid haft med WP lurar men 1520 ska ju vara rätt bra på den fronten och ligger helt OK till i pris för att bara kunna ha som en liten sekundär telefon. Android har jag helt gett upp idag det är inget för mig längre. Det är iOS eller Windows Mobile som intresserar mig idag huvudsakligen. Skönare användarupplevelse med dem.

Så det blir nog att trycka på beställningsknappen för en vit Lumia 1520 innan dagen är över med stor sannolikhet!

3. Louba

Louba Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone X
    @dannejanne@dannejanne
    Var hittar man en billig 1520?

Är imponerad med senaste wm builden så jag säljer min edge nu och behåller min 930.
    Men sugen på att byta 930 mot 1520

4. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 253
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Hittade ny på ebay.co.uk för 3700kr från Hong Kong. Internationell version dock 16gb.

Kollat på Tradera och de senaste begagnade har gått för 2600kr så kände det var värt med en ny istället för att sitta och vänta på nästa auktion. Svårt att få tag på en begagnad i Sverige.

5. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Du ville verkligen ha en 1520! [emoji2] 3700 kr låter brutalt dyrt i mina öron!

6. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Kommer köpa 950, en Surface 4, eller det blir nog en Surface Book, för på S2 Pro och S3 Pro så har det tunna tangentbordet stört mig, det blir för klent till slut, Surface Book, bllir lika bra (som jag tolkat det) men med ett riktigt tangentbord. Och en platta, så det känns som att det är det man velat haft hela tiden. tangentborden har givit vika i båda mina Surface innan, så nu räcker det.

Blir kul, 950, en Surface Book, en ny större data skärm med 10 Pro, nu har jag Home, har 27 tum men vill ha en 34 eller nåt.

Kul men nya saker, som dessutom är väldigt mycket bättre än det man har idag. 950 XL känns för stor, jag vill helst inte gå över 5", men 1 tum till emot den jag har nu ska funka.

7. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 253
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    När begagnade går för 2600 köper jag hellre en ny för en tusing extra typ :)

8. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Har 1520 en hårdvara som klarar hela 10 när den är RTM? Är den såpass bra alltså? För den har ju faktiskt funnits ett tag. Tror man får en ganska så mycket bättre upplevelse med en hårdvara anpassad till M10, men det säger dock inte att den inte blir bra nog ändå med en 1520.

Det verkar finns en hel del att putsa på, men att det blir stilrent och elegant, den saken är klar.

Det verkar finnas en möjlighet på en hyggligt trevlig överraskning i när MS och Cyanogen har skapat sin grej, för de verkar vara ute efter något ganska rejält, som ett sk alternativ till den ordinarie M10, om jag fattat det rätt. Det verkar iallafall som att det blir det som man hoppades på, inte det öppna, och ganska meningslösa Android, om man inte bara vill leka, dvs. Och inte lika stelt och Kontrollerat som IOS, utan man tar den platsen som finns, och man verkar göra det genom att vara såpas smarta så man också inser att där mitt emellan så erbjuder man en variant av ett öppet men ändå kontrollerat OS. Inte lika vidöppet, och inte lika Stasi-kontrollerat. Utan perfekt avvägt enligt mig. För enligt mig är Android och IOS varandras motsatser, så ett skönt mellanting med de bästa från de båda, det vore klockrent.

Och iom att Continuum finns så bör man nog jobba mot en så PC-lik upplevelse som möjligt, en enhetlig upplevelse oavsett enhet. Och då blir det något åt det hållet jag antydde ovan.

Allt handlar väl vilka behov man har, egentligen.

9. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 253
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Kollar man på videos på WM10 på 1520 så verkar den klara det bra. Sen nämner de för varje ny build att performance blir bättre och bättre ju närmare RTM de kommer. Så det tror jag den kommer att göra. Den har ju i alla fall Snapdragon 800.

10. Droid55

Droid55 Guest

11. Droid55

Droid55 Guest

Själv ska jag köpa Lumia 550 och Surface Pro 4.

Ska du importera Surface Book från USA? För som det ser ut nu kommer den inte till Sverige tyvärr.

12. Spode

Spode Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Ifall den dyker upp i en Microsoft store i något EU land så kan du köpa den via Microsoft i Sverige (de säljer andra länders lagervaror) men endast via telefon.

Jag köpte min Lumia 640XL LTE Dual-Sim den vägen och den skickades fråm Frankrike i detta fall.

13. Droid55

Droid55 Guest

Jo, det vet jag. Kommer den till Tyskland och/eller Frankrike så fungerar även laddaren här. Dock blir det utländskt tangentbord men det kanske spelar mindre roll för vissa. Man slipper oavsett moms, tull och andra avgifter när man beställer från ett annat EU-land. Att importera från USA blir dyrt.

14. Droid55

Droid55 Guest

15. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Importera eller be någon ta sig med en, eller så kör man det via ett annat Eu-land, för till Europa kommer den. Allt annat skulle förvåna mig.

16. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kommer du orka med att ha en dator utan åäö?

17. Droid55

Droid55 Guest

Jag har beslutångest mellan Surface Pro 4 och Surface Book. De är olika men ändå lika.

18. Droid55

Droid55 Guest

Tyskt tangentbord är rätt likt svenskt tangentbord. Bara Å som saknas (det är Ü istället).

19. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Mer väsentliga olikheter till Bookens fördel, enligt mig.

Det kan väl inte bli bättre än att de är båda avtagbara med fördel tekniskt för Booken, och ett mer gediget tangentbord. Hur ska det kunna bli en nackdel? Vad är S pro 4 bättre/fördelaktigare nånstans?

Min erfarenhet av Surface 2 och 3 Pro är att just tangentbordet och dess tunnhet blir dess tunnhet blir dess svaghet till slut. Använder den betydligt mer som laptop än som platta.

Så jag ser bara fördelar med Booken, men kan ha missat något?
    Det står man ju ut med.

20. Droid55

Droid55 Guest

Vet flera som sagt att de föredrar Surface Pro 4 framför Surface Book. Fast allt handlar ju om vad man söker. Söker man först och främst en surfplatta så är valet Surface Pro 4. Söker man först och främst en laptop så är valet Surface Book. Behöver man maxad prestanda dvs. diskret GPU så finns det bara i Surface Book.

Fördelen med Surface Pro 4 är batteritid (för de som främst vill använda den som surfplatta), kick-stand och vikt/storlek. Fördelen med Surface Book är tangentbordet, möjlighet till högre prestanda och längre batteritid med tangentbordet.

Nya Type Cover har fått mycket beröm och speciellt pekplattan till både Surface Pro 4 och Surface Book verkar lika bra (i klass med MacBook) med enda skillnaden att pekplattan är större på Surface Book. Vissa klagar på att bokstäverna är otydliga på Surface Book pga. ljusa tangenter. Andra noterar att Type Cover till Surface Pro 4 vibrerar något likt föregångaren.

Jag velar eftersom jag inte riktigt vet om jag först prioriterar surfplatta eller laptop. Jag var inne på Elgiganten idag för testa tangentbordet till Surface Pro 3. Mest fokuserat på skärmen och pennan tidigare. Faktiskt imponerad av tangentbordet. Känns stabilt med tanke på hur tunt det är. Om man skriver på tangentbordet när det är upphöjt så kan man känna av vibrationer när man skriver. Ingen stor grej men det märks. Sänker man tangentbordet så det ligger platt så märker jag inte av några vibrationer.

Absolut. Värre med franskt dock.