1. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows' startad av Connecting, 8 aug 2013.

1. kirkx10

kirkx10 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Telefon:
    Moto Z

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto Z
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Nokia Lumia 930
    Läst ut boken nu till slut. Intressant läsning, vet inte om man måste komma med spoilervarning, men för säkerhets skull :)

De "friar" ju Elop från att vara en infiltratör från Microsoft. Boken skrevs för några år sedan, men har först nu översatts till Engelska (av gamla Nokia anställda på frivillig basis). Som de beskriver så var Nokia ett mycket disfunktionellt företag när Elop gick in, mycket problematisk mjukvara (Symbian), dålig stryrning, dålig rapportering etc. Sen gjorde Elop stora misstag också, varav att satsa på Windows, utan att kanske fullt förstå innebörden, troligtvis var det största. Windows Phone var ju väldigt låst i början med upplösningar, processor, knappar etc. Detta gjorde att de inte kunde göra billiga mobiler att konkurrera mot Androidmobilerna.

Men de skriver att det inte var Elop utan den dåvarande styrelseordförande som sålde mobilverksamheten till Microsoft och det var i ett läge när pengarna var på väg att ta slut.

ingfre gillar detta.
  2. Johnh3

Johnh3 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    634
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Telefon 2:
    Nokia 1
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550.
    Platta:
    iPad Mini
    Terry Myerson är utknuffad av Nadella och det blir samtidigt en stor omorganisation på Microsoft.
    Har svårt att tro att de släpper en ny mobil/platta i och med det.
    Med så få konsumentprodukter undrar jag hur länge de har egna Microsoft butiker typ Apples?
    XBox kan lika väl säljas via Amazon, BestBuy och andra kedjor.
    Företaget verkar gå i en riktning mot molnet och företag. Ett slags nytt Oracle eller IBM:
    First Ring Daily Live: The Re-Org - Thurrott.com

3. kirkx10

kirkx10 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Telefon:
    Moto Z

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto Z
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Nokia Lumia 930
  4. Ascended

Ascended Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G7

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G7
    Blir lite sugen på att köpa en refurbished Lumia 950 för ca 1000 kr på ebay :)

Microsoft Lumia 950 32GB 5.2" 20MP Camera Various Colours & Grades Unlocked Smar | eBay

Tyvärr som exempelt ovan så kommer man aldrig igen kunna använda Windows Mobile som en daily driver då "måste ha" appar försvinner...

WM var det operativsystemet som jag fastnade för mest, det låg där på gränsen mellan Android och IOS när det gällde hur öppet systemet var.

People's Hub var helt enastående, likså hela "live tile" systemet. Faktumet att operativsystemet från start var mörkt var något som jag nu i efterhand uppskattade.

Last edited: 16 sept 2018
    kirkx10 gillar detta.
  5. ruva

ruva Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    Nexus 6P
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 920
    Platta:
    Chuwi vi8 Windows 8.1
    Platta 2:
    LG Pada 8.1
    Tycker kameran håller fortfarande. Ingen Lumia 1520 hos mig längre men hittade detta gamla klipp från 2014.