Wireless Android Auto

Diskussion i 'Android Auto' startad av dimaZ, 9 feb 2023.

1. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Har nyligen bytt bil så har nu Android Auto med sladd och har nu läst om AAWireless och blev väldigt sugen på att shoppa en :)

Förstått att mobilen kommunicerar med dongeln via WiFi. Kopplar den upp sig snabbt?

Hur blir det om man startar bilen hemma vid huset och mobilen är ansluten till hemmets WiFi? kopplas mobilen ändå till dongeln utan fördröjning?

Uppskattar att lyssna på musik i bra kvalité. Märker hyfsad skillnad om jag tex. kör Spotify via bluetooth och när jag kör AA med sladd. Inte helt med på hur det funkar med tekniken i dongeln och wifi. Kan jag förvänta mig exakt samma ljudkvalité från dongeln som när jag kör med sladd? Många funderingar :P

2. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Kan inte svara för hur den beter sig med hemma-wifi i närheten då min bil står i ett garage en bit ifrån.

Ljudkvaliteten har jag inte märkt någon försämring jämfört med AA via sladd.

Uppkopplingen går väldigt fort. I min Skoda Octavia startar AAwireless när jag låser upp dörrarna (då skickas ström ut till USB-porten), sen när jag satt mig och startat bilen tar det typ 3-5 sekunder till, så sammanlagt kanske en uppstart på omkring 15-20 sekunder.

Supernöjd med min så kan varmt rekommendera den!

Edit: AA använder wifi för dataströmmen som innehåller information om vad som ska visas på skärmen, men parallellt med det upprättas en bluetooth-anslutning till bilen för att strömma musik, hantera samtal samt att styra funktioner med ratten.

Last edited: 18 jan 2024
    pobin gillar detta.
  3. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Låter bra med den korta uppkopplingstiden. Ska ta och beställa en!

Den info jag hittat är att bluetooth inte används för musiken utan den skickas via wifi. Och det skall vara digitalt med samma lossless codec trådlöst som med sladd. Så ingen skillnad i kvalité.

4. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Jag är inte 100 påläst på ämnet, men det är skillnad på wireless android auto och dongles som AAwireless. Dvs den förstnämnda är trådlös Android Auto inbyggt i infotainmentsystemet i bilen medan AAwireless+liknande produkter är en trådbunden AndroidAuto (men att dongeln i sin tur omvandlar den trådbundna anslutningen till trådlöst mellan den och telefonen). Därmed skiljer sig också funktionaliteten en aning.

9to5Google har beskrivit det ganska bra i den här artikeln: Android Auto Bluetooth: How the wireless version works, and what supports it

5. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Läste artikel och det stod ungefär samma som jag läst tidigare att bluetooth endast används till samtal och för att tala om för bilen och mobilen att det finns trådlös Android Auto och så kör den resten över wifi. Enligt artikeln du länkar till så stänger dongeln av sin bluetooth efter att anslutning är upprättad. Tror faktiskt inte att funktionaliteten skiljer sig något.

6. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Försökt beställa en AAWireless från store.aawireless.io/ men får bara "Your card was declined."

Vet någon nått mer ställe man kan köpa denna mackapär från så hojta gärna till!

7. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Du har inte funderat på varför kortet inte fungerade?
    Är det ett kort dom inte accepterar eller är det att det är spärrat för utlandsköp?

Finns annars på Amazon UK, vet dock inte om det tillkommer tull eller liknande.
    AAWireless 2023 - Wireless Android Auto Dongle -bluetooth, Connects automatically to Android Auto - Easy Plug and Play Setup - Free Companion App - Made in Europe: Amazon.co.uk: Electronics & Photo

8. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Jo det är klart jag undrar varför kortet inte fungerar :) Men tänker att det har något med butiken att göra. Det första jag gjorde när det inte gick igenom var att att gå in på mitt konto hos banken och kolla så någon inställning inte ändrat sig. Öppet för köp i alla regioner och pengar på kontot. Har haft samma bank många år och aldrig strulat tidigare. Kortet finns med över betalkort på som accepteras av AAWireless. Får kolla med banken idag. Kollade länken till Amazon men det stod Currently unavailable.

9. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Svar från banken ang. att handla från AAWireless hemsida.

"Hej Robin och tack för ditt meddelande! Anledningen till att ditt köp har blivit nekad är för att detta är en hemsida som Länsförsäkringar inte står bakom. Det kan vara så att vi har haft en del kunder som har blivit bedragna på pengar genom det företaget eller att man kanske inte fåt tillbaka sina pengar när man har gjort returer osv. Om du trots detta vill kunna handla från den hemsidan kan vi ta bort spärren men då har du ingen rätt till att göra reklamation exempelvis ifall du inte får hem dina varor eller att drar mer än vad du handlar för och då behöver du bekräfta att du har tagit del av informationen så skickar jag det vidare till kortavdelningen för att ta bort spärren. Vänligen återkom hur du vill göra.
    Allt gott!
    Med vänlig hälsning"

Känns ju sådär att handla därifrån då. Någon som gjort det och fått problem eller gått bra?

10. GunnarWik

GunnarWik Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714
    Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Motorola Moto G35 5G
    Om en bank här i Sverige har lagt in en spärr mot webbsidan så skulle i varje fall inte jag ens överväga att handla där. Om du får till svar att någon har handlat där och att det gick bra så är det ju ingen garanti för att du inte skulle råka ut för bedrägeri. Har du då dessutom skrivit ifrån dig alla möjligheter att få hjälp av banken så kan du ju inget göra om säljaren till exempel skulle dra för mycket pengar från ditt kort.
    Köp en Motorola MA1 istället. MOTOROLA MA1 ANDROID AUTO TRÅDLÖS ADAPTER - Power.se

11. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Håller med, onödigt att riskera något. Tänkte att företaget/webshoppen är så stor med tusentals positiva omdömen och att jag godkänner ju transaktionen och ser summan som skall dras men kanske kan bli högre belopp ändå?
    Aja, får kolla upp Motorolan istället.

12. nibor

nibor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Jag beställde därifrån i somras. Hade samma problem som dig med Länsförsäkringar men valde att betala med ett annat kort i stället. Efter det funkade allt helt problemfritt. Fick bekräftelse direkt och produkten skickades dagen efter. Minns dock ej hur lång leveranstiden blev, men inte mer än en vecka.

pobin gillar detta.
  13. donadoni41

donadoni41 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Beställde också därifrån i höstas. Inga problem och den kom på ca. en vecka har jag för mig.

pobin gillar detta.
  14. JohnnyMann

JohnnyMann Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Den där vart jag lite nyfiken på, är lite orolig för att beställa från Kina dock, hur snabbt kom den och hur vart det med tullen?

15. IRONMIKE

IRONMIKE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Platta:
    Mi pad 5
    Hej!
    Min morsas sambo har en BMW som har ett infotainment system,men ingen android auto av nån anledning
    Nån som vet ifall en sån där AA dongle fungerar och isåfall vilken?
    Mvh/Micke

16. GunnarWik

GunnarWik Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714
    Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Motorola Moto G35 5G
    Bilen måste ha fungerande Android Auto med kabel för att det skall fungera trådlöst med en "dongle". Denna ersätter bara kabeln.

IRONMIKE gillar detta.
  17. IRONMIKE

Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Platta:
    Mi pad 5
    Ok. Men vad kan jag köpa då för att få det att funka?
    Mvh/Micke

18. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 291

MINA ENHETER

Du behöver köpa en ny bilstereo

19. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Beror nog på ålder och modell på bilen. Nu har jag Mazda och de kunde installera något, liten dator tror jag så jag fick tillgång när jag köpte min begagnade bil.

Edit: men inte trådlöst

20. IRONMIKE

Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Platta:
    Mi pad 5
    Ok. Men det här är en BMW från 2019 med ett eget infotainment system, men utan android auto installerad så vet inte om han är intresserad av att sätta in en bilstereo eller dator där bredvid
    Mvh/Micke