X10 synkar google 1 timme fel!

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Gleenquagmire, 26 jun 2010.

1. Garfield67

Garfield67 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du behöver bara ställa om till GMT +1 när sommartiden är slut, tiden ställs då om till rätt tid. Korrekt tid nu ÄR GMT +2.
    Men jag håller med om att justera automatiskt för sommartid borde finnas.

2. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Inställningen för "GMT +2 centraleuropa sommartid" ändrar den inte automatiskt till vintertid, som borde bli -1 timma då?

Om den inte ändrar auto, så är det antingen att ha kvar GMT +2 och ändra klockan, eller att göra som du säger ovan.

Hur man än vänder och vrider på det så är fel tidszon satt, eftersom jag inte är i GMT +2. Sedan så verkar inte zonernas GMT stämma med exempelvis andra icke android telefoner och zoner i windows

Intressant är hur detta påverkar andra program som använder tidstaggning och där inte sync mot en källa med rätt GMT är inblandat

aj aj, förvirrande :D

3. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det är inte fel tidszon insatt.
    Sålänge vi har sommartid i Sverige ligger vi två timmar från UTC. Därför UTC +2.
    Sen ligger vi egentligen i UTC+1 men det är landet SVERIGE som har fel tid bestämd. Inte SE som gjort fel.

4. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

GMT +1 och sommartid är det samma som +2 från GMT 0. Det är SE och ingen annan som virrar till det. Varför har inte GMT +1 sommartid då?`

Så om SE har gjort rätt, då är det fel i alla operativsystem, och bra många andra saker som använder sig av tidszon indelningen.

Hur svårt kan det vara att ha "justera för sommartid" som ett aktivt val, nu finns inte det och då blir det så här "fel"

5. bezk

bezk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Skillnad mellan GMT och UTC

Intressant tråd, men tror att allt borde bli lättare att förstå om alla "pratar" samma språk dvs förstår skillnaden mellan GMT och UTC...

Greenwich Mean Time, Greenwich Mean Solar Time, GMT, avser ursprungligen medelsoltiden vid observatoriet i Greenwich i England. Numera används beteckningen GMT ofta som synonym för koordinerad universell tid (UTC) då man avser den normaltid som används i tidszonen som omfattar England. Detta trots att UTC och GMT kan avvika flera tiondels sekunder från varandra på grund av jordens oregelbundna rotationshastighet.

GMT, egentligen UTC, är idag den tidszon som används på vintern i Storbritannien, Irland, Kanarieöarna och Portugal samt året om på Island och i Elfenbenskusten, Ghana, Liberia, Marocko, Mauretanien, Senegal och några fler länder.

Ofta används GMT slarvigt som beteckning på lokal tid i Storbritannien, Portugal med flera länder, vilket inte stämmer på sommaren, då sommartid används med en hel timmes avvikelse från GMT.

och

Koordinerad universell tid (UTC, kompromissförkortning mellan engelska Coordinated Universal Time och franska temps universel coordonné) är referens för exakta tidsangivelser världen över. UTC-tiden baserar sig på den internationella atomtiden TAI som hålls med hjälp av atomur med hög precision av tidslaboratorier runt om i världen. UTC avviker från TAI med ett visst antal hela sekunder på ett sådant sätt att skillnaden mellan UTC och nollmeridianens medelsoltid Greenwich Mean Time (GMT) alltid är högst en sekund. Sammanställningen av TAI på basen av de olika atomuren administreras av Internationella byrån för mått och vikt (BIPM). En annan internationell organisation, IERS, fastställer när skottsekunder skall fogas till UTC för att skillnaden mellan UTC och GMT, som framskrider oregelbundet på grund av oregelbundenheter i jordens rotation, skall hållas under den fastställda gränsen.

UTC ersätter den tidigare använda Greenwich Mean Time, GMT, från vilken UTC skiljer sig mindre än en sekund. Man bör märka att GMT ibland, speciellt i engelskspråkiga länder, används som synonym för UTC trots att GMT strikt taget avser medelsoltiden vid nollmeridianen, som går genom Greenwich utanför London.

6. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Alla länder använder sig inte av sommartid, det är en avvikelse.

7. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag lånar tråden lite för ett liknande problem...

Jag använder tidzon Centraleuropa, GMT +2 sommartid. För någon veckasedan sa min flickvän att det alltid står fel tid (2 timmar efter) när jag skickar sms. Jag tänkte inte så mycket mer på det då jag visste att jag har rätt tidzon inställd. Igår när jag var hos min syster så kom det på tal igen varpå hon kollade ett sms hon fått av mig under natten när hennes mobil var avstängd, men det visade rätt tid. Jag skickade då ett nytt sms och det visade 2 timmar fel. Gjorde ytterligare ett försök efter att ha ändrat tidzon till GMT +1, men det visade fortfarande 2h fel. Jag ställde tillbaka till GMT +2, medan hon stängde av sin mobil, och jag skickade ett nytt sms medan hennes mobil var avstängd. Denna gången visades rätt tid av någon konstig anledning. Jag sände då, utan att göra några ändringar, ett nytt sms när mobilen var påslagen...2 timmar fel igen!

Vad beror detta på? Det hjälpte varken att ändra tidzon eller tid. Alltid 2 timmar efter, utom när mottagarens mobil var avstängd. Jag förstår ingenting, det ska väl inte göra någon skillnad om mobilen är på eller avstängd?

8. pswheels

pswheels Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Är det rätt tid i den andra mobilen?

9. Dadde

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jo det är rätt. Jag reflekterade inte över det förrän samma sak inträffat på två olika mobiler.

10. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

oavsett om man pratar UTC/GMT, om sverige eller inte ligger i fel tidszon eller om sommartid är en avvikelse, så kan SE avhjälpa detta problem genom att lägga till "justera sommartid automatiskt"

Att inte kunna justera för sommatid automatiskt där det behövs är i mina ögon rena rama stenåldern.

Så visst är det SE som gör fel indirekt genom att inte tillhandahålla detta.

11. bezk

bezk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Känner igen problemet från tidigare, då var det min flickväns mobil som det blev fel tid ifrån, dvs det stog fel tid hos mig. Har för mig att det är operatörsbundet, dvs operatörens sms-central som har fel tid eller nåt sånt. Rätt mig gärna om jag har fel.

12. Dadde

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Det kan nog stämma då det inte gör någon skillnad om jag ändrar min tidzon. Får väl ringa upp telenor och kolla då. Tack för svaret.