x10an seg?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av mr_spiff, 10 apr 2010.

1. mr_spiff

mr_spiff Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Säkert ett ämne som tagits upp tusen gånger redan men jag tänkte kolla lite här bland er som har köpt en x10 om den verkligen är så seg som vissa tester säger?

jag har bara känt på telefonen i ca 10 minuter åt gången och då har jag inte upplevt den som särskilt slö eller seg, så varför skriver då t.ex m3 att den är så seg? jag fattar ingenting!

2. Ted

Ted Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Seg?

Detta undrar jag också. Har själv bara provat X10 en kort stund men upplevde ingen seghet. Ska köpa en inom ett par veckor och vill helst veta så mycket som möjligt innan dess.

3. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Börja med att kolla lite här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=8457

Som sagt, huruvida X10 är seg eller inte har varit på tapeten jag vet inte hur många ggr nu och imo så bör man fått en bra bild över hur den om man har läst "det mesta".

Jag hämtade ut min igår och tycker den är suverän. Nu har jag haft min förra mobil i 2½ år och mycket hinner hända så på vissa sätt kan vilken ny mobil som helst varit underbar men jag gillar verkligen den här. Uppfattar ingen SEGHET eller problem egentligen alls. Vissa barnsjukdomar finns ju eller så har jag bara inte hittat nån inställning för det ännu :)

4. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

5. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad M3-nissen har missat är ju att timescape uppdateras samtidigt som han försöker göra nåt. Då bör ju vilken person helst förstå att det kan bli segt, det blir det även på dagens snabbaste datorer (för personbruk) så man kan inte ställa högre krav på de mobilen som ligger bland de snabbaste heller.

Vad gäller tangentbordet så är det fastställt att det är rätt småkasst och det blir bättre med ett annat tangentbord om man har det som krav. Någon seghet vad gäller när man trycker runt i mobilen har inte jag upptäckt iaf, vid normalt bruk.

6. mr_spiff

mr_spiff Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känns genomgående att alla som har en x10 är nöjda och inte alls håller med testen..
    Jag är iaf sjukt sugen på att köpa en...

7. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns bra många tester och användaromdöman där ute som ställer sig bakom X10 och gillar den men visst finns det även motsatsen men där ska man vara källkritisk och se varför blir den dissad? Bra omdömen är sällan det intressant enligt mig utan det är vad de dåliga säger och uppvisar som man ska intressera sig för. Varför får den ett dåligt omdöme och finns det nån mer som håller?

Man bör också fundera på vad ev dåliga omdömen säger för dig. Är det nåt de klagar på som inte betyder skit för dig så har du inget att tänka på. Alla telefoner kommer komma med för och nackdelar, det gäller att sortera ut dessa och se vilken telefon som passar dig. Väldigt många är nöjda med X10 trots enstaka dåliga omdömen, recensioner. Jag och flera vänner är nöjda med sin X10a iaf :P

8. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hur man uppfattar segheten beror nog till stor del på vad man har använt för typ av mobil, eller har haft för skärmtyp tidigare. Och om man gämför med andra Androidtelefoner som besitter en kapasitiv skärm så har X10an en sämre skärm med lägre uppdateringsfrekvens.

Men som sagt. Om man personligen inte ser något hinder i detta så spelar det ingen roll.

9. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag är rätt kräsen och jag upplever inte mobilen som seg; inte i jämförelse mot en iPhone iaf. Nu har jag också använt den i en vecka. M3s video är gjord då mobilen samtidigt tankar hem minst två grejer (vilket syns uppe i vänstra hörnet). Recensenten har alltså (medvetet?) slöat ner mobilen för att få den att se segare ut.
    Om det spelar någon roll att skärmen bara uppdateras i 29hz vet jag inte. Allt över 24 hz borde vara osynligt för ögat, så länge uppdateringen synkas mot skärmen. Allt därutöver leder endast till mer batteriförbrukning. Jag är också osäker på om mätverktyget, som jag provat själv, är något att hänga i julgranen. Ju snabbare man rör fingret ju högre blir uppdateringsfrekvensen och det är enkelt att få upp den i över två miljoner hz.

10. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

11. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har haft X10 några dagar nu och den är INTE seg.
    Den är faktiskt riktigt snabb i menyerna och när jag jämfört med en Iphone och en X10 i vardera hand så är X10:an snabbare på att öppna program, menyer och även när man ändrar skärmen från vertikalt till horisontellt läge och vice versa.
    Däremot är svepen som man låser upp knapplåset med(eller skärmlås blir det ju :) ) lite seg och oskön, Iphone är grymt mycket skönare att svepa upp skärmlåset på. Jag vettefan vad det beror på men så är det.

Hur snubbarna på M3 lyckats med sin bedrift får stå för dem, men så är de helt ensamma om att ge den dåligt betyg.

X10:an på den här filmen går precis som min.
    http://www.mobil.se/webb-tv/Webb-tv-Nya-X10-snabb-eller-seg-1.339456.html

12. jorgeng

jorgeng Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har råkat ut för seghet efter två dagars användande.

Timescape är bedrövligt seg, när jag surfar i webbläsaren och scrollar uppåt så tar inte skärmen scrollningen med fingret uppåt, man gör tre svepningar med fingret uppåt, inget händer, jädra skittelefon hinner man tänka, när 4 sekunder gått tar skärmen empt scrollningen igen.

Igår la jag in en analog klocka på vänster startskärm, då slutar den digitala klockan fungera i mitten startskärmen, dvs tiden stannade på kl.13.20 hela dagen, enda sättet var att dra widgeten till papperskorgen, lägga upp den igen, då fungerade klockan. Detsamma hände med timescape, det står att jag tagit kort med digitalkameran för 1 timma sedan när det i verkligheten var för 8 timmar sedan.
    :ehm:

13. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Jag har mycket begränsad erfarenhet ac X10. Jag provade Ledend och X10 på Siba i kanske en kvart. X10 kändes inte seg men den kändes klart mindre responsiv än Legend. X10an kändes som om den hela tiden var lite efter själva fingerrörelsen och det hände oftare att den inte registrerade vad jag försökte göra.

14. coderWinAmper

coderWinAmper Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag stör mig på kass synkning, vilket på sin höjd behöver en app, eller på att webbradio tömmer batteriet på några få timmar (men det gör det på i princip alla telefoner av den här typen), eller på att mikro-usb-kontakten sitter uppe till höger i stället för mitten längst ned, men ... SEG är den fan INTE, inte ens nästan.

Min X10a känns snabb och slipad, precis så vass som man kan förvänta sig av en av de bästa processorerna i någon mobil på den här planeten för tillfället. ALLA som klämt och pillat på min X10a har blivit imponerade. INGEN har tyckt den vara seg. Slump? Inte på något sätt, den är ett flaggskepp, varken mer eller mindre.

15. Smoother

Smoother Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det ända jag inte gillar med telefonen är att uppdaterings frekvensen för skärm är lite låg (jämfört med Nexus, Legend och iPhone), ingen multi-touch (då jag då och då gillar att spela spel och skriva ordentligt många sms/mail) och 1.6. Har provat polarens en del och den kändes snabb, förutom i dom 2 (halvdana) appsen Mediascape och Timescape. Tycker att Idén bakom timescape var smart fast det är väldigt dåligt gjort. Det du också får tänka på är att recentener använder en version utan ha bytt ut något, som tagentbord, taskill och allt vad man nu kan ladda ner för att förbättra telefonen.

http://www.konsumentguiden.se/telef...0-p-4a76157c-3508-ecb1-0a2d-1780f89a9770.html
    Genomsnittet på 34 recensioner..

Det är Timescape som uppdateras

Last edited: 12 apr 2010
  16. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har haft min X10 i 4 dagar och tycker inte alls att den är seg, en kanon lur.... Klar den bästa ute på marknaden :)

17. King Cannon

King Cannon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bästa telefonen jag nånsin haft utan tvivel och som många redan konstaterat, X10 är inte det minsta seg.
    Den lilla fördröjning som blir då Timescape uppdaterar är inte värre än någon hemma-PC som jag testat, man kan som sagt inte ha högre krav på en mobiltelefon än vad man har på en vanlig dator.
    Sedan har ju segheten som upplevs av Timescape att göra med vilken hastighet man har i sitt mobila nätverk, ju snabbare desto...snabbare liksom.