XBMC net-top set-top box (alternativt Boxee)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av doktorn, 22 jan 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Nervsjuk

Nervsjuk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tyder det precis som du.
    Enkelt jailbreak med Seasonpass, sen får du köra terminal och installera XBMC.

2. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Wohoo! Det är igång!
    Tyvärr funkar inte SVT Play riktigt än... Den som ligger i både stable och experimental builds är gamla 0.3 som inte är gjord av nilzen. Det går att plocka nya zippar och lägga in precis som vanligt i xbmc, men den verkar inte alls vilja spela högupplösta programmen. Vanliga funkar... Likaså verkar den inte riktigt ge mig 5.1 ljud, tror jag... Jag lyckades tvinga in AC3 och DTS, men när filmen startade såg det ut som att det stod 2.1 på förstärkaren... Har inte kollat ordentligt om det är riktig 5.1 ut, men det hörs ur alla högtalare iallafall med de här inställningarna.
    Det känns som att det händer en hel del i versionerna, så man får ha is i magen.. Stable är rätt slö i gränssnittet, men experimental är snabbare. En del grejer funkar inte än, men överlag går det finfint!

Fick däremot skitproblem när jag skulle sätta maskinen i serviceläge DFU. Min ATV2 vägrar att ta ström från USB porten. Med lite meck och "helvete har jag pajat usb-porten nu..." så fick jag det att funka genom att låta strömkabeln sitta kvar i, trots att instruktionerna tydligt säger annat "en massa sätt i å dra ur elen".
    La först den i DFU-läge och kickade sen igång Seas0nPass och lät den göra sitt. Det visade sig att den inte kunde få iTunes att skicka in nya mjukvaran, så jag körde in patchade versionen direkt från iTunes genom att hålla in alt och välja den patchade mjukvaran.
    Fortsatte sedan med tethered boot från Seas0nPass och följde instruktionerna. Plockade aldrig ut strömmen någon gång.
    Efter att ha ssh:at mig in och följde instruktionerna för att lägga in xbmc gick inte sista steget in, dvs den fick fel från xbmc-appen. apt-get upgrade löste problemet, då det visade sig att det fanns nya versioner av bla cydia som verkade krävas först.
    Pang tjoff bang så sparkade det igång!

Kan vara bra för andra att veta också om det skiter sig. Så slipper de gissa vad de ska göra...

Som en säkerhetsåtgärd förresten så avinstallerade jag xbmc först via apt-get remove xbmc<tab>, körde sedan apt-get clean och apt-get autoclean för att vara säker på att den skulle plocka en ny och försöka installera.

Resten borde vilken nybörjarterminalhackare som helst klara av :)

3. Vinddraken

Vinddraken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur lång tid tog allt det här meckande? Jag som har en sambo skulle inte ha tålamod för att jag skulle köra allt det här ;-)

Du måste skicka bilder på hur allting ser ut när det är igång, har du gömt ATV2 någonstans eller ligger den framme? Blinkar den för mycket och har sig eller är den diskret även när alla lampor är släkta?

4. doktorn

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Haha! Ett tips är att göra sånt här när hon har gått och lagt sig. :)

Det tog väl en och en halv timme med allt meckande. Men skulle jag vara tvungen att göra det igen skulle det gå på högst en kvart.

Jag har gömt den i min tevebänk.
    Jag la en kort tändsticka ovanpå den bara för att ni ska begripa hur liten den är. Det är fånigt hur liten den är. Det är mobiltelefonstorlek.

Det finns en liten liten vit LED som ligger bakom den svarta panelen. Det är knappast någonting man någonsin kan störa sig på. Den lyser med fast sken när maskinen är på och släcks en kort stund för varje knapptryckning på fjärrkontrollen.

Oavsett hur snygg fjärrkontrollen är så föredrar jag wifi-kontrollen via mobiltelefonen. Lyssnar jag på musik behöver inte ens teven vara igång och jag har full kontroll över hela arkivet direkt från fickan.

Bifogade filer:

5. Vinddraken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det där är ju sjukt! Men som sagt, jag tar och väntar tills dom har iaf tagit bort lite barnsjukdomar plus att det finns tillgängligt för PC.

Den där vasen med kvistarna i, hur länge håller dom? btw...

Sen så tycker jag att du borde hänha upp din tv på väggen :P

Jag gjorde det och det blev sjukt snyggt!

6. doktorn

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Ja veeeeet...
    Borde skaffa gardiner först. Storhandlade möbler igår. Man får ta en sak i taget. :-)
    Det är många grejer som prioriteras före, men nån gång kommer den eller en större (när damen slutar protestera) upp på väggen.

Plastväxter från hemtex är kanoners! Påskblomster året om :-)

7. Vinddraken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tro mig, min dam protesterade och tyckte det var helt poänglöst tills den satt där på väggen och jag gömde alla kablar, helt plöstsligt hade hon en ny yta att lägga en massa krimskrams på och som sagt, snyggt blev det.

Om du skulle göra det, lämna vasen kvar, sätt dioder bakom som lyser upp, mysigt och inte så ansträngande för ögonen.

Brevid tv:n antingen till höger eller vänster om den så hänger du 3 små tavlor diagonalt ungefär så brett ifrån varandra så att översta är parallelt med tv:n och understa är parallelt med nedre delen. Och den sista sitter ju naturligtvis mellan dom två. Bilder eller motiv får du bestämma själv, men gärna svarta fotoramar, jag har fått höra av en hel del att det är det snyggaste dom sett av någon anledning.

Om du inte måste vinkla tv:n eller byta kablar hela tiden så kan du köpa ett fäste på IKEA och sen skruvar för din vägg någonstans. Fästet håller för min 46" LCD och den går att tilta lite så att man kan koppla in kablar men det är lite pilligt ändå. Får fixa bild ;-)

8. Vinddraken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så här såg det ut hemma hos mig i morse innan jag gick iväg till jobbet. Tog en snabb bild med min mobil, så det blir inte så bra, men man ser iaf tv:n och tavlorna :)

Jag har höjt tavlorna lite eftersom jag tänkte sätta en hylla ovanför tv:n när jag hinner :)

Bifogade filer:

Last edited: 30 jan 2011
  9. Vinddraken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. Vinddraken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man jämnför pris hos Komplett.se så blir det följande:

Silverstone SST- GD05B HTPC Svart 596kr
    Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR3 271kr (tanken är väl videouppspelning inte spel)
    ASUS P7H55-M PRO, Socket-1156 646kr
    Intel Core™ i3 Dual Processor i3-540 3,06ghz 912kr

Dom skriver att man ska köpa 4gb av minnet G.SKILL, vilket inte komplett.se hade (jag har inte ens hört talas om dom). Så vi lägger till istället:
    Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 399kr
    Igen så stöter man på delar som inte finns på komplett.se hemsida, det är nätaggregatet Roswell på 350w

Man kan ta och gå två vägar antingen tar man:
    Cooler Master GX 650W PSU för 769kr (vilket är logiskt eftersom för grafikkortet så rekomenderar dom minst 500w).

Eller
    Chieftec Smart Series 450W PSU för 449kr som är rekomendationen till chassit.

Komplett har ingen Western Digital AV WD3200AVJS eller ens en hårddisk på 320gb, tanken med denna var ju att du skulle ha en hårddisk, inte för lagring utan för OS och lite lokalt sparade filer, dom tänkte att du skulle ha en större lagringsenhet i ditt nätverk.

Men för att välja ut något bara för att ha med i den här listan så gick jag så nära jag kunde rekomendationen, hårddisk på 7200/rpm sata och inte så stort lagringsutrymme, utan mellan 300-500gb. Jag fick fram 6st hårddiskar alla på 500gb och jag valde att ha med:
    Samsung SpinPoint F3 500GB 352kr (SpinPoint är stabila och tystgående enligt min åsikt och dom blir inte särskilt varma, du kan ju själv välja hårddisk själv efter storlek och pris).

Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37 695kr (läser enbart Blue-Ray skivor, ej bränner).

Sammanfattning:

Det här blev en lista med många grenar så jag skriver slutsummorna och inom parantes skriver jag vilka komponenter som skiljde sig.

Paket 1 (Med Cooler Master GX 650W PSU) 4640kr
    Paket 2 (Chieftec Smart Series 450W PSU) 4320kr

OS:et får man ju köpa till eller ladda ner sin favorit av Linux så vad du föredrar så ingår inte det heller. Jag själv kör med Linux så då blir det gratis :)

Väl värt att påpeka också är att jag följde Gizmodos lista så gott jag kunde med vissa avstickar och använde komplett.se rekomendationer. Det jag inte har kollat på är om alla dessa delar är kompatibla med varandra eller hur stora nätaggen är, så jag vet inte om dom får plats i lådan eller inte.

Vill man bara strömma innehåll från sin server eller från nätet så kan man hoppa över Bluerayen och komma billigare undan, priset blir då 3625kr eller 3945kr beroende på vilket nätagg man valde.

Anledningen till varför jag valde Komplett.se var för att det var den första sidan jag kom och tänka på och det betyder inte att den sidan har dom billigaste delarna, väl värt att tänka på är ändå att ibland så kan man komma billigare undan om man tar och beställer allt från en och samma sida för att spara in pengarna på fraktkostnaden.

Visst kan man jaga allt på Prisjakt.se och få ner priset med 1000kr teoretiskt, men sen får du kanske betala 1000kr mer i slutpris eftersom du fått betala fraktpris för varje del.

11. doktorn

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Verkar vara finfint pris, trots hemmabygge (min erfarenhet är att det är dyrare).
    Tror jag ska tipsa en kompis om ditt paket här! Verkar kalas om man vill ha allt i ett. Dock bör man nog ha win7 om man ska ha glädje av bluray. Gissar att stödet för filmuppspelning ännu är ganska kasst i alla andra os...

12. Vinddraken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mac OS har stöd för höguplöst material men inte drivrutiner till Blue-Ray spelare eftersom Steve Jobs anser att det här med skivor kommer ändå bli utdött och ersatt mot digital lagring och nedladdning. Linux däremot så finns det ju drivrutiner till BD-spelarna och brännarna. Även i artikeln föreslår dom Ubuntu eller valfritt Linux OS om man vill spara pengar som det kostar att köpa Win 7. Så der är bara att köra på skulle jag tro! PS3 orginalet hade ju möjlighet att installera Linux på hårddisken så det stödet finns nog och är väl beprövat.

13. doktorn

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Det är inte drivrutiner som är problemet, utan om du vill kunna se på film. Det mesta är väl drm och annat otyg på och därför svårt att kunna se på linux. Det krävs licensierad mjukvara.
    Ps3s linuxstöd var ett skämt tyvärr.

14. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

15. Vinddraken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänk på att jag "skrev av" guiden till något som är mer relevant för oss i sverige, jag har inte kollat om alla delarna är kompatibla med varandra osv.

Sen så brukar inte det ingå program eller drivrutiner i något distro som skulle kunna bryta någon lag i USA på grund av patent eller något sådant. Därför har inte Ubuntu mp3 som stöd direkt när du har installerat. Men det är ju bara att lägga till restricted repo och så har du fullt stöd för mp3 osv.

16. Vinddraken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast tyvärr så är det första gen ION, om du precis skaffat dig det så borde du ha investerat i ION2, annars grattis!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.