XIAOMI 12S ULTRA

Diskussion i 'Xiaomi 12 / 12 Pro' startad av Oceanic, 10 jun 2022.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Nästan svårt att tro att det inte är aktivt med tanke på hur otroligt snabbt 12S Ultra tar bilder och processar dem.

    Enda oron är väl att om chippet aktiveras så kan det påverka hur bra GCam fungerar. Men det är bara en oro och behöver inte alls bli så.
     
    royalnerd gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  3. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    224
    Drygt en vecka med Mi 12 Ultra. Här kommer lite feedback.

    Positivt:
    • Underbar main-camera - det är utan tvekan en ny nivå. Bilderna är klarare, med mer skärpa och dynamik - blir tydligt när man zoomar in. Det är lite samma känsla som när Huawei P20 Pro kom - en ny nivå. Period.

    • Om man är intresserad av ta bilder och är lite kunnig så kan man klämma ut otroligt mycket - dels via Pro-läget men rent generellt via alla de funktioner och extra lägen Xiaomi erbjuder så är det ett fantastiskt foto-verktyg.

    • Leica 35mm Black & White i Portrait mode - episkt bra. Fantastiska porträttbilder i svart/vitt helt utan bearbetning.

    • Batteritiden är grym. En genomsnittlig dag tar jag telefonen från laddaren vid 08.00 - tillbaka vid 23.00, med ca 4h on-screen har jag mellan 50 - 60% batteri kvar. Då kör jag full upplösning och AOD.

    • Känslan i handen - silicon-skinnet är grymt skönt att hålla i - får fantastiskt grepp. Även storleken, tyngden är bra och balansen fin. Gillar att kunna vila pekfingret mot kanten under kameran.

    • Både fingeravtrycksläsare och face-unlock fungerar mycket bra.

    • MIUI - totalt sett en väldigt bra upplevelse - jag kommer från Pixel 6 Pro men tycker MIUI fungerar jättebra. Jag får inga kinesiska meddelanden - alla appar funkar - ja, det funkar helt enkelt som en europeisk telefon.

    Negativt / bra att veta:

    • Notiser är lite av en utmaning, anledningen är att i princip alla appar som standard har noll “permissions” - så det är lite handjagande att gå in och öppna upp allt. När man väl gjort det fungerar det bra tycker jag - enda som laggar lite är Facebook Messenger

    • Återställning - jag har inte fått återställning från Google backup att fungera (annat än för kontakter och SMS) - så det blir manuell installation av appar. Vilket jag iofs tycker känns lite fräscht - återinstallerar man inte skit som man aldrig använder :-)

    • Täckning - jag har haft mycket bra täckning till bra täckning. Varit i stor-Stockholm och på Gotland. Jämförde med frugans telefon och noterade att min oftare valde 5G - flera gånger låg hon kvar på 4G - trots att vi båda har Telia och 5G-telefoner (hon Z Flip 3)

    • Det medföljande skärmskyddet är snyggt ditsatt men jag retar mig på den lilla kanten som uppstår längst ner varje gång man ska “swipea upp”. Var tungen att ta bort det redan dag 1. Hittills inga mikrorepor på vare sig skärm eller lins - verkar vara bra, tufft glas.

    • Fått en firmware update sen jag började använda den - upplevede ingen större skillnad.

    Totalt sett väldigt nöjd - köp rekommenderas!
     
    Redhawk1234, bernard, Kristy och 9 andra gillar detta.
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Hoppas verkligen börjar sälja den i Sverige eller Europa,då köper jag den
     
    Last edited: 2 aug 2022
    RURAL, bernard och zztop007 gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de flesta av nackdelarna som tas upp är ju specifika till CN-modellen. Kommer direkt att bli en förbeställning när den lanseras i Europa, är väldigt exalterad över kameran.
     
    Oceanic, Jowee, zztop007 och 1 annan gillar detta.
  6. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Beställt. Skall bli intressant att lära sig hantera den. Med lite tur får jag samma feeling som med P20 vilket var ”wow vilka bilder”

    Har använt min iPhone 13 pro under semestern och det är en svårslagen ”one size fits all” så skall bli intressant att jämföra.
     

    Bifogade filer:

    msandstedt, murana, Kristy och 2 andra gillar detta.
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    iPhone 13 Pro och Xiaomi 12s Ultra är ganska långt från varandra i hur de är att fotografera med. 12s är inte point and shoot för fem öre. Man får lägga en del arbete på varje bild men om man gör det blir resultaten häpnadsväckande bra. 13 Pro är nog den bästa point and shoot jag använt och den är fortfarande den kamera jag plockar upp när jag ska bränna av en bild snabbt och inte har tid att "vara fotograf".

    Men det är ingen tvekan om vilken av telefonerna som har störst potential med lite pill och engagemang.
     
    Kristy och zztop007 gillar detta.
  8. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Yep.

    Det är just möjligheten att få jobba lite med bilderna jag ser fram mot. Valde medvetet bort pixel samt riktig kamera den här semestern. Annars är det inte ovanligt att jag konkar runt på flera devices.

    12s Ultra känns som ett bra mix.
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ett tips är att behålla din 13 Pro för mottagning, pålitliga notiser och point and shoot-foto. Jag rekommenderar inte 12s Ultra som ensam mobil.
     
    zztop007 och Kristy gillar detta.
  10. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Tack.

    Skall kolla hur illa det är eftersom jag reser runt en del. Skall nog sälja iPhonen nu innan nästa modell men har liten arbetstelefon som kan åka med i väskan om det behövs.

    Såg att BigKaka gcam mod har fifflat in Leica mode. Skall bli kul att kolla på min pixel när jag kommer hem.
     
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Den är tyvärr riktigt horribel. Jag kör samma APK men utan denna fejkade Leica-kalibrering som inte alls påminner om Stock tyvärr.
     
    Kristy och zztop007 gillar detta.
  12. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Damn

    Well. Om det låter för bra för att vara sant så…

    Hur är det med praktiska fodral för 12SU? Jag tyckte att jag såg ett riktigt snyggt skinn fodral på någon bild vid release men kan inte hitta det här från Turkiet.
     
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    För mig är fodral rätt ointressant då telefonen har en så trevlig fejkläderbaksida att jag inte ser något skäl att göra den mer bulky med skal. Möjligen för att skydda kameramodulen men den verkar vara stryktålig så det räcker.

    Jag kommer personligen köra skallöst.
     
    zztop007 gillar detta.
  14. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tada! Idag trillade den in med DHL. Första reflektionen - mer har jag i stort sett inte hunnit - är hur jäkla greppvänlig den är. Grymt!

    Men. Håll i er, för här kommer sannolikt den mest udda frågan på länge. Hur fasen "orienterar" man i MIUI?!

    Jag har haft fullspäckat med annat, men jag snabbstartade kameran och sköt en bild. Sen skulle jag tillbaka till hemskärmen. Men alltså, hehe... Jag lyckades knappt. Jag är inte kropp att få fram någon slags mjukvaru-hemknapp.

    Till slut drog jag uppåt med fingret från nederkanten och fick upp typ öppna appar och kunde genom att stänga allt så att säga automatiskt ta mig till hemskärmen.

    Men hur gör man, på rätt sått? Och hur växlar man mellan olika appar/grejer som är öppna samtidigt?

    Tidernas mest oväntade tillkortakommande att jag inte ens klarar att strosa runt i en vanlig telefon. Haha, snacka om knäck för självbilden!
     
    zztop007 gillar detta.
  15. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Likt Magellan så önskar jag när jag använder min telefon ha den "ren", utan skal eller skin. Men när jag inte använder den föredrar jag att ha den i någon slags slipcase. Började med att en gammal Sony levererades med ett sådant för många år sedan. Jag blev fast i den vanan.

    På senare tid har jag kört med den här typen av slipcases.
    Neoprene Soft Case Protective Mobile Phone Pouch - for Samsung Galaxy S20 FE * | eBay

    Det kan vara trixigt att hitta ett till "udda" modeller. Så även till denna. Jag har surfat runt och letat, och jämfört storlekar. Någon som verkar passa perfekt har jag än så länge inte hittat, men det länkade verkar funka hjälpligt.
     
    zztop007 gillar detta.
  16. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Kör alltid fodral. Plånbok hemma och någon typ med halsrem när jag reser så den alltid är framme samt så att jag inte kan tappar den i ivern att få en läcker bild

    kommer nog att ha 12SU som kamera mer än telefon så ett snyggt fodral vore fint. Får kolla när jag kommer hem. Orkar inte mecka med proxy från Turkiet och sökresultat härifrån suger
     
  17. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Gå in på Youtube och sök tex på miui gestures så får du svar på dina frågor :)
     
    hell-man, Kristy och zztop007 gillar detta.
  18. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Hur är möjligheten med andra launchers, Google flöde etc förrrsten?
    Inget ont om miui men jag föredrar så stock som möjligt
     
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    MIUI vägrar byta launcher till något som du inte laddat hem via deras egna kinesiska app-store och den enda jag hittat där är Microsoft Launcher som är riktigt hemsk. Då föredrar jag stock-launchern.

    Jag lyckades byta till Nova Launcher som jag installerat via Play store genom att göra själva launcherbytet i Novas inställningar istället för i systeminställningarna. Problemet är bara att gestures slutar fungera då. Man kan såklart installera t.ex. Fluid Navigation Gestures och via ADB ändra overscan-inställningarna så att knappraden döljs med det kändes inte alls lika smooth som inbyggda gestures när jag testade. Dessutom blev det knas i vissa appar ibland.

    Jag ledsnade och gav upp och kör nu stock-launchern som ändå fungerar helt okej. För mig är flyt/inga buggar mycket viktigare än hur det ser ut.

    Det är väldigt svårt/omöjligt att få 12s Ultra med Kina-ROM att ens påminna om stock tyvärr. Dock kommer ju Xiaomi EU släppa sin ROM om inte allt för länge (de har nu fått en 12s Ultra via donationer) och då kommer det gå att byta launcher utan problem.
     
    zztop007 och Kristy gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    När du säger att man behöver lägga en del arbete när man fotar med 12su, syftar du då på att man behöver använda manuella inställningar?