XIAOMI 12S ULTRA

Diskussion i 'Xiaomi 12 / 12 Pro' startad av Oceanic, 10 jun 2022.

  1. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Tack. Läste att det var meckigt att fixa med annan launcher. Får göra som du och vänja mig vid stock. Har ju stått ut med iPhone i alla år så det är bara att bita ihop. Lite synd bara eftersom valfrihet är lite av Android paradgren
     
  2. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    För bästa resultat behöver man toggla HDR-läget av och på rätt ofta (oftast blir det absolut bäst bilder med HDR av då det dynamiska omfånget i sensorn är väldigt bra utan trix). Sen justerar jag nästan alltid exponeringen manuellt så att ljuset kommer fram på det sätt jag vill. Sen måste man ju arbeta lite annorlunda med fokus när man har en stor sensor eftersom skärpan påverkas mycket av vinkel och perspektiv när man fotograferar något på nära håll.

    Jag börjar också lära mig när jag ska använda GCam och när jag ska använda stockkameran. Båda behövs beroende på situation för att få ut maximalt av bilderna. GCam kan ju som du vet konfigureras in absurdum så det är också ett jobb man behöver göra.

    Om man bara fotograferar med 12s Ultra point-and-shoot blir inte resultaten jätteimponerande. Det är nog därför många reviewers har varit lite ljumna. Det här är en hardcore-kamera för fotonördar som älskar att trixa och optimera sina inställningar vid varje bildtagning.
     
    bernard, flipp, zztop007 och 1 annan gillar detta.
  3. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Sticker in med ett litet tips. Maßgeschneiderte Handytaschen Tablettaschen Laptoptaschen
    Jag har beställt från dem ett antal ggr, både till iPhones, Z Fold 2 med flera. Man kan ange antingen modellen när man beställer eller till och med den exakta storleken på mobilen. Har alltid varit toppennöjd med deras produkter.
     
    hell-man och zztop007 gillar detta.
  4. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Den här väskan hade ju varit smutt att ha om man primärt har telefonen som kamera eller vill ha den lättåtkomlig på resan.
     

    Bifogade filer:

    bernard och Kristy gillar detta.
  5. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tack! Ser oerhört intressant ut!
     
    zztop007 gillar detta.
  6. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Hmm, efter att ha läst i tråden är jag osäker på om den är för mig. Väntade på den här telefonen sen nyår typ, har varit sjukt sugen på den. Men notifikationsstrul, saknade band och inte så bra "point-and-shoot" (är själv ingen som gillar att pilla med inställningar varje gång jag fotar, snabbt ska det gå!).. Dessutom bor jag i norra Sverige - har visserligen tele 2 men lite rädd för hur täckningen är utanför storstäderna. Eller oroar jag mig i onödan?

    Lite offtopic, men vilka andra telefoner finns det som ligger nära denna i kamera? Förutom Samsung och Huawei.
     
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Vad det gäller täckning/band så är det ju som det är. Som nån tidigare påtalade så blir det säkert bättre om du inte har Telia och du kan ju dubbelkolla vilka band din nuvarande telefon använder på ställen där det är viktigt att det fungerar. Det är dock enorm frustration när man bara får Edge som går som sirap. Jag skulle som sagt inte rekommendera dig att använda denna lur som enda telefon.

    Notifikationerna suger verkligen. Men om inte allt för lång tid kommer du kunna flasha den med EU-rommen som inte har detta problem. Då förlorar du lite andra saker, t.ex. OTA-uppdateringar (du behöver ladda hem en zipfil och uppdatera via TWRP) samt att jag ofta tycker att Kina ROM har bättre flyt än EU. Men alla Google-grejer kommer fungera precis som på vilken annan telefon som helst.

    Kamerans point-and-shoot-egenskaper är kanske något jag varit lite väl hård när jag beskrivit. Det går givetvis att ta kanonfina bilder med 12s Ultra utan att röra en enda inställning. Dock kommer man aldrig få de riktiga pangbilderna som kameran är kapabel att ta utan lite arbete. Helt ojusterad point and shoot så är den inte direkt bättre än konkurrensen och då är det verkligen tveksamt om det är värt besväret med de brister som finns (saknade band, notiser, dåligt stöd för andra launchers med mera). Det här är en väldigt nischad mobil som egentligen bara kan rekommenderas till entusiastiska mobilfotografer. Faller man inte i den kategorin kan jag inte rekommendera den.

    Min topp-4 över mobilkameror jag testat:

    1) Xiaomi 12s Ultra

    Om man är entusiast och lägger lite energi på fotograferandet finns det inget som kan komma i närheten av 12s Ultra. Alla tre kameror är av mycket hög kvalitet. Enda nackdelen är att den stora sensorn ger så kort skärpedjup att fotografering av vissa motiv på nära håll blir problematiskt.

    2) iPhone 13 Pro Max (delad andraplats)

    Den bästa point and shoot-kameran jag testat där bilderna nästan alltid blir precis som man förväntar sig. Mycket pålitlig kalibrering (färg/vitbalans). Kvaliteten på ultrawide och tele är dock märkbart sämre än primärkameran (1x).

    2) Pixel 6 Pro (delad andraplats)

    Mycket bra kvalitet på 1x och 4x (tele). Mycket bra nattprestanda och den bästa mobilkameran för astrofotografering. Live-preview av HDR direkt i sökaren med reglage för att justera HDR-effekten så att slutresultatet blir precis som det man ser på skärmen när man tar bilden. Nackdelar är undermålig ultrawide (som knappt kan kallas för ultrawide med så lång brännvidd). Opålitlig vad det gäller färger och vitbalans i vissa scenarion.

    3) S22 Ultra Snapdragon

    Fyra kameror av hög kvalitet. Bästa ultrawide på marknaden. Bra stöd för Gcam som ger ännu högre kvalitet än stock med utmärkt nattprestanda. Stock-kameran är välkalibrerad med bra färgkorrekthet och vitbalans. Nackdelen är att teleobjektivet har väl lång brännvidd med 10x förstoring vilket ger ett stort område som är ganska viktigt (3x-10x) enbart med digital zoom.

    4) Xiaomi Mi 11 Ultra

    Ultrawide och tele är nästan lika bra som 12s Ultra. Även huvudobjektivet (GN2-sensor) håller mycket hög kvalitet. Bra stöd för GCam som ger ännu bättre bilder och bra nattprestanda. Passar bättre än 12s Ultra om man vill behålla skärpan på objekt på nära håll. Finns i global version med alla 4G-band som används i Sverige.
     
    bernard, Jowee, Hatsune Miku och 6 andra gillar detta.
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Finns en på blocket såg jag
     
    zztop007 gillar detta.
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Skulle passa mig för den. Bilderna visar ingen riktig 12s Ultra och det står 10 dagars leveranstid så verkar som att det är nån som importerar. Det kan man ju lika gärna göra själv.
     
    niclasc, flipp, Kristy och 1 annan gillar detta.
  10. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Grym info, tusen tack @Magellan1378@Magellan1378!

    Nu rör jag mig inte speciellt ofta utanför städerna, men å andra sidan är det ju när man är ute i obygden / skogen / whatever som man verkligen vill att det ska fungera. Mycket att tänka på där, kameran är absolut hög prio för mig, men jag kommer gissningsvis inte att lägga mycket tid på att ta "proffsbilder", så det känns lite overkill egentligen. Ska klura på alternativen du nämner!

    Gör dom inte det på kina-ROM:en? När jag kikade på att beställa en stog det något i stil med att den levereras med Google Play, är inte det standard? Ska absolut hålla koll på när en EU-rom kommer och utvärdera då oavsett!
     
  11. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Nu är min 12S Ultra i Karlstad, så då får jag den i morgon, skall bli spännande :innocent:
     
    Jowee, zztop007, Oceanic och 2 andra gillar detta.
  12. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    210
    Jaha, då var det slut med "sommarkatten". Tillbaka på jobbet och skulle lägga till jobbkontot för mail/ kalender etc. men det gick inte. Jag anade det, hårda säkerhetsregler, men hade hoppats. Lägger ut till försäljning under dagen.

    Otroligt tråkigt, tyckte verkligen om den, helheten liksom, inte bara kameran.
     
  13. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Trist. Antar att det kommer att vara samma för mig. Jag brukar klara mig så länge telefonen kan använda MS Authenticator och sedan köra ex. OWA/Webmail mot jobbet (Teams brukar fungera).

    Är det någon som använder MS Authenticator idag?
     
  14. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    210
    Mitt jobb har en hård limit om inga kinesiska telefoner. Det funkade rent tekniskt att lägga till jobbprofilen i typ 20 min, sen sköts min jobbprofil ut. Så endast Samsung, Pixel eller iPhone. Får bli en Pixel 7a i oktober istället.
     
    Kristy, Redhawk1234 och zztop007 gillar detta.
  15. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Då köpte man @royalnerd@royalnerd 12s Ultra. Blir sjukt spännande att testa denna!
     
    Jowee, Kristy och royalnerd gillar detta.
  16. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    210
    Vet inte om jag ska Gilla inlägget eller ej :-) Saknar redan min 12S....
     
    zztop007 gillar detta.
  17. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Haha är väll möjligt att den kommer tillbaka till dig inom en snar framtid :P
     
    bernard och royalnerd gillar detta.
  18. raeserfisk

    raeserfisk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2015
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Platta:
    iPad Pro 10,5"
    Här är man ju duktigt nyfiken.. PMa om du tröttnar @Redhawk1234@Redhawk1234 så nyper jag den av dig :)
     
    bernard och Redhawk1234 gillar detta.
  19. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Är det alltså pga att jobbet inte tillåter en xiaomi-telefon? Eller vad var problemet?
     
    bernard gillar detta.
  20. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Nu har jag kört telefonen bara en dag, och hittills så är jag positiv, Förrutom notifikationer på vissa appar, är horribla. Eftsom jag bor långt ut på landet, så var det lite spännande och se hur nätet var. Jag haft full 4g mottagning här hemma, och inne i lilla Arvika hade jag 4g +. Det som jag reagerade mest på var att, där samsungen visade Band 20 hade jag full 4g mottagning, om det är appen som jag använde eller samsungen vetta fåglarna. Har comviq som operatör
     
    Oceanic, Redhawk1234, Kristy och 2 andra gillar detta.