XIAOMI 12S ULTRA

Diskussion i 'Xiaomi 12 / 12 Pro' startad av Oceanic, 10 jun 2022.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    12s Ultra producerar mer naturliga bilder utan fula halos eller skuggor vid HDR.

    12s Ultra har bättre sensor på tele men kräver Gcam för att verkligen slå 7 Pro på 5x.

    12s Ultra har mycket bättre ultrawide.

    12s Ultra har fenomenalt vacker bokeh när man fotograferar med lite avstånd till subjektet. På nära håll ger Pixeln dock bättre skärpa.

    7 Pro är överlägsen vid extremt mörka scenarion (Astro Mode).

    7 Pro har live-justering av HDR och vitbalans som förhandsvisas i sökaren med väldigt stor likhet mot slutbilden vilket ger total kontroll hur bilder med HDR blir.

    Överlag föredrar jag helt klart kameran i 12s Ultra men Pixeln plockar poäng vid astrofotografering samt att live HDR ger kreativa möjligheter när man fotograferar.

    Orsaken till att jag själv bytte 12s Ultra mot Pixel är att jag avskyr kinamjukvara.
     
    flipp gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Intressant!

    Hur är det med shutterspeed på P7Pro? Gillar att 12sU är blixtsnabb på att processa bilderna.
     
  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Pixel 7 Pro är tillräckligt snabb för att man inte ska störa sig på det. Men den är inte lika snabb som 12s ultra.
     
    flipp gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Snusious gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Reste från Linköping till Norrtälje idag via tåg och buss. Uppkopplingen svajade vid något enstaka tillfälle på vägen. Samma sak mellan Umeå och Norrtälje då jag vid något kortare tillfälle på den bilresan hade edge (kör Comviq). Blir intressant att se om det icke-kompletta bandstödet kommer leda till reella problem, d v s att jag saknar tillfredsställande mobildatauppkoppling en längre stund när jag verkligen behöver det.

    Batteritiden fortsätter att imponera. Idag blev det rätt mycket surf över mobildata och procenten sjönk väldigt beskedligt. Min Mi 11 Pro hade nog varit nästan tom när dagen var slut medan 12sU låg på 50% kvar.
     
    zztop007 och Snusious gillar detta.
  6. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Batteritiden är verkligen magisk för att vara Android.
    Jag landar ibland på två dagar om jag inte fotar eller konstant jobbar med telefonen.

    En sak jag upptäckt med A13 är att Intune/Outlook/Teams inte fungerar fullt ut.
    Med lite tur löser det sig nästa firmware, det verkar inte som att de får prata med varandra och därför kan jag bara ansluta som gäst via Teams. Lite handikappande då en stor del av mitt arbete är att samarbeta via ex. teams :)
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kör du China beta eller motsvarande beta via Xiaomi EU?

    Jag har flashat in senaste Xiaomi EU weekly till min Mi 11 Pro men kommer ligga kvar på MIUI 13 (EU) på 12su till en stabil version släpps av MiUI 14.
     
    zztop007 gillar detta.
  8. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    China. , latest
    Kan nog vara en bra idé. alltid strul att vara först.
    Men svårt att hålla fingrarna borta :)
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Är i Frederiksund, Danmark nu och kör roaming. Har dålig mottagning inomhus på min Mi 11 Pro (Tre) men mycket bra mottagning på 12sU (Comviq). I övrigt måste jag säga att det är de två lurarna känns rätt olika på vissa plan men väldigt lika på andra. Skärmen på 11 Pro har en helt annan färgprofil, vitt är verkligen vitt och den känns fräschare överlag (svårt att beskriva), haptiken på 11 Pro är också mjukare än på 12sU. Den senare påminner mer om Mi 10-serien. Svårt att säga vilken vibrationsmotor jag gillar bäst men lutar åt 11 Pro. 12sU känns tveklöst snabbare men flytet är likvärdigt. Kameran är minst en nivå bättre på 12sU, samma med byggkvaliteten. Xiaomi tog ett stort kliv från Mi 9 till Mi 10, sedan har det varit inkrementella uppdateringar. Förmodligen kommer inte Xiaomi 13 Pro upplevas speciellt annorlunda. I princip samma telefon som 12sU men lite sämre kameror (gissar jag) och lite vassare systemchipp.
     
    Last edited: 22 dec 2022
    zztop007 gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Min fru har slutat fota med sin Oppo Reno 10x p g a skillnaden i bildkvalitet mot 12sU. Vi delar Google fotos och skillanden är gigantisk så fort det inte är fullt dagsljus.
     
    Last edited: 25 dec 2022
    polar590 gillar detta.
  11. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Ja. Det är nog inget som slår den sensorn när det blir mörkare. Även de andra sensorerna är ju större än de flesta telefoners.
     
    flipp gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis. Bara 5x som känns lite medioker i dunkel belysning. Kan sakna detaljnivån från Pixel/Gcam ibland även på huvudkameran men orkar inte trixa med gcam-moddar längre och ska man nyttja starkare HDR+i gcam så blir det en hel del shutterlag.
     
  13. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Har för mig att bigkaka fungerar med 5x out of the box. Borde ge bättre resultat.

    Jäkla miss att uppdatera eftersom jag inte klarar mig utan teams. Har precis infört enbart Teams i mitt team så kan inte gärna vara utan själv
     
  14. waco2006

    waco2006 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 Pro
    Tänkte kolla här om nån har koll. Min Teams app funkar inte efter jag uppdaterade telefonen så jag kom på den underbara iden att lägga in stock rom och hoppas på att de funkar med den. Problemet är att efter jag flashade och återställde luren så hittade den inte mitt simkort alls längre. Och jag kan inte låsa upp bootloadern igen i heller för då måste man ha simkort i telefonen. Hur kommer jag runt detta eller ska jag bara skicka den i papperskorgen för jag börjar tröttna nu :P
     
  15. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Har för mig att jag läst att man kan använda en kod via telefonen för det problemet. Tror det var på EU forumet eller XDA. Hittar det dock inte. Men det var någon som hade något liknade efter en flash.
     
  16. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    @flipp@flipp
    Nu när du ska sälja telefonen, va blir slutbetyget?
    Vilken telefon är det du kör som förste telefon?
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag fick tag i en Pixel 6 Pro och fullständigt älskar haptiken och den bredare skärmen så kommer köra den framöver. Det var just dessa två saker som får mig att lämna 12sU plus att Pixeln är lättare. Det är en väldigt speciell känsla på Pixeln när man trycker på skärmen, beror inte bara på haptiken utan också på att skärmen är "mjuk" vilket jag gillar. I övrigt är dock skärmen på 12sU vassare vad gäller kvalitet, ljusstyrka etc.

    Kameramässigt upplever jag att Pixeln har bättre telezoom p g a gcam. Har hittills aldrig testat en telefon som kan konkurrera med Pixel på just telezoom. Ultrawide är bättre och mer användbar på 12sU eftersom den är vidare men använder sällan ultrawide så det spelar inte så stor roll för mig. Huvudkameran är nog mest tycke och smak. Gillar detaljnivån på Pixeln men även 12sU har hög detaljnivå och foton ser mer naturliga ut på 12sU. En stor edge för 12sU är blixtsnabba foton även i mörker där Pixeln tar lång tid att processa när man kör nattläget.

    12sU är dock lätt den bästa kameratelefon Xiaomi släppts hittills. Har haft alla tidigare flaggskepp inkl Mi 10 Pro, Mi 10 Ultra, Mi 11 Pro och Mi 11 Ultra. Batteritiden är bättre på 12sU men får bra skärmtider på P6Pro också (har dock någon bugg just nu på P6Pro som gör att den drar en massa i standby). Har inte haft några bekymmer alls med 12sU under den tid jag haft som daily driver. Inte ens avsaknad av band 20/28 har i praktiken varit något problem. Det enda jag önskat från 12sU är lättare vikt, bredare skärm och en telezoom som med stockkameran kan ta lika detaljerade foton som Pixel.
     
    inact_046, spigen, dannejanne och 2 andra gillar detta.
  18. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Då är det dålig mottagning med Telia på denna mobil?
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja på landsbygden kan det bli problem. Tele2/Comviq eller Tre fungerar bättre
     
  20. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Ny FM ute. Löser dessvärre inte Teams problemet