XIAOMI 12S ULTRA

Diskussion i 'Xiaomi 12 / 12 Pro' startad av Oceanic, 10 jun 2022.

  1. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    För dem som ev. fortfarande har problem med Microsoft Company Portal/Intune löser senare betan från Microsoft problemet med Teams och Outlook. Allt verkar fungera på China Miui Rom standard.
     
    flipp gillar detta.
  2. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 446
    Mottagna gillanden:
    3 236

    MINA ENHETER

    Skulle tänka mig en sån här mobil om man kunde använda den med Telia
     
  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Du har ju bytt mobiler rätt frekvent på sistone. Är det nåt särskilt du varit missnöjd med hos de telefoner du testat nyligen? Vi kanske jag ge nåt råd om vad du ska testa. 12s Ultra är väldigt lik 11 Ultra på det mesta.

    PS. Man behöver inte ha nåt annat skäl att byta än att det är kul men det känns som att du är på jakt efter något som du inte hittar.
     
    flipp och hit4all gillar detta.
  4. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Efter snart ett år har jag börjat klura på att ta tag i att byta till EU-rommen. Väldigt mycket funkar med Kina-rommen, men en del Google-funktionalitet haltar lite irriterande. Några frågor:

    1. Den länkade guiden, är det den ni rekommenderar?

    2. Jag har inte gjort något dylikt innan, men bedömer mig hyggligt tekniskt och klart kapabel att följa en instruktion. Visst ska jag fixa detta?

    3. Vad finns det för nackdelar med att byta till EU-rommen? Tappar jag någon funktionalitet eller kvalitet?

    4. Något särskilt jag bör tänka på?

    Tack! :)
     
  5. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Vad är det du inte tycker lirar med Kinarom?
    Jag kör samma men har inte hittat något som direkt stör mig?
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Numera installerar jag alltid Xiaomi EU via fastboot. Det är superenkelt. Starta telefonen genom att hålla ner volym ner och powerknappen, koppla telefonen sedan till datorn. Ladda hem filen, packa upp den och dubbelklicka på batfilen som installerar allt automagiskt.

    Sedan håller jag mig oftast på samma version i några månader om allt fungerar. Brukar ytterst sällan vara värt att uppdatera ofta tycker jag.

    Ovan bygger på att du först låst upp bootloadern.
     
    zztop007 gillar detta.
  7. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tack för svaren! Och sorry för utebliven återkoppling. Jag kör i diket energimässigt varje gång jag börjar kika på det här.

    zztop007: Länge var det smågrejer. Som exempelvis att jag inte får Google Assistant att "fastna" som standardapp. Den funkar "manuellt", och jag får den att stå som standardapp. Men jag får inte till så att det blir den som körs via hemknappen. Men länge var det inget viktigt, utan mer att det kändes lockande att uppnå mer av ett fullvärdigt Android. Någon som sitter på en lösning på den saken?

    Men efter detta har det tillkommit grejer. Egentligen fortfarande smågrejer, men en - kanske två - mer viktiga bekymmer.

    Det som riktigt stör mig är att jag den 20 februari (verkar som att det skedde det datumet) plötsligt inte längre tog emot SMS (inte heller kunde jag skicka, visade det sig). Från out of the blue. Dels använder jag rätt mycket min jobbmobil, dels är SMS idag inte längre ett primärverktyg för mig, så det tog 2-3 veckor innan jag ens reagerade. Efter det har jag googlat, och testat lite av varje. Återställt nätverk, rensat cache... Joxat runt i inställningarna. Delvis utan effekt. Jag fick igång så att jag kunde ta emot och skicka till andra Android-telefoner. Till iPhones så att mina SMS gick fram, men deras svar kom fortfarande inte fram till mig. Och SMS från "tjänster" (Systembolaget, bland annat :D) kunde jag inte heller ta emot SMS. Nu ikväll testade jag att installera om Google Messages (och stängde av RCS, plus "mixtrade" random med inställningar). NU verkar det funka. Men då har istället ett nytt problem uppstått. Nu når jag inte mina kontakter via Google Messages. Om jag väljer SMS från Google Contacts så funkar det, men i Google Messages får jag inte upp mina kontakter. Hopplöst. Någon som har tips på vad fasen det här kan bero på?

    Nyss har också bilpoolen Moveabout sålts till OKQ8 Bilpool. Med appbyte som följd. Till min jobbmobil (en Onenote 9 Pro) funkade det klockrent, men till min Xiaomi lyckas jag inte installera OKQ8 Bilpool. Trots att det inne i den appen ser exakt likadant ut som det tidigare gjorde i Moveabout. Någon som har tips på vad detta kan bero på?

    Lite så. SMS-grejen är ett verkligt problem. Bilpoolsappen hade varit ett ännu större problem, om det inte vore för att jag kan köra den på jobbmobilen.

    Får jag inte ordning på det här så får jag nog återuppliva de här tankarna på att byta till EU-rommen. Som jag egentligen är för lat för att ta tag. :cool:

    Så, flipp, din instruktion kan så här en evighet senare komma väl till pass. Tack!! :):)