Xiaomi 13T/13T Pro

Diskussion i 'Xiaomi 13-serien' startad av flipp, 19 sept 2023.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nästa tisdag (26/9) lanserar Xiaomi årets version av T-serien, 13T och 13T Pro.

Det verkar som att det två telefonerna bygger på Xiaomi Redmi K60 Ultra som släpptes i Kina tidigare men att kamerasetupen ev. skall vara förbättrad hårvarumässigt samt vara leciabrandad. Xiaomi Redmi K60 Ultra - Full phone specifications

Senaste ryktet enligt GSM-arena: "Both allegedly have 6.67” 144Hz AMOLED displays (1,220 x 2,712px), 50MP main cameras, 50MP tele (50mm) and 12MP ultra wide, plus 20MP selfie modules. Both have 5,000mAh batteries too. The Pro model is getting the faster Dimensity 9200+ chipset and 120W fast charging, the vanilla model features the Dimensity 8200-Ultra and 67W charging instead.".

Om ovan stämmer tycks största förbättringen mot 12T-serien vara kamerorna där framförallt telezoom är välkommet. Dock minns jag att även 12T Pro ryktades få telezoom innan den släpptes utan att det blev så. Kan även tycka att det är märkligt att enda skillnaden mellan 13T och 13T Pro skulle vara ett kraftfullare MTK-chip på Pro samt en 120w-laddare. Känns mer troligt att kameranuppsättningen i något avseende är bättre på 13T Pro. Kanske genom en bättre huvudkamerasensor eller att telezoom uteblir på 13T. Blir hur som helst intressant att se facit på tisdag (eller kanske tidigare via en trovärdig läcka). 12T var en av de trevligaste telefoner jag använt i år och det var endast kameran och trådlös laddning jag saknade från Xiaomis dyrare flaggskepp. Om 13T-serien får en bra uppgradering kameramässigt från fjolåret tror jag de kan bli riktigt bra lurar.

Last edited: 19 sept 2023
    zztop007 och Holabanarne gillar detta.
  2. Millicom

Millicom Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72
    Intressant! Men kommer de va en "sämre" telefon än 13 ultra?

3. flipp

Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, på vissa sätt kommer den såklart vara sämre. T.ex. mindre påkostade kamerasensorer och säkert en något mindre ljusstark skärm. I övrigt är det svårt att veta. 12T-serien hade sämre haptik än Mi 12 Pro/12s Ultra så gissar att haptiken blir sämre än 13U. Trådlös laddning kommer säkert saknas också på 13T-serien.

zztop007 och Millicom gillar detta.
  4. flipp

Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ser ut att vara en äkta unboxing av 13T. Dimensity 8200 ultra och ingen telezoom (dock Lecia processade bilder). Med andra ord en liten uppgradering över 12T. Förhoppningsvis har dock huvudkameran Sonys IMX707 sensor. Det är nog fortfarande en av de bästa bildsensorerna som finns om vi bortser från de absolut dyraste entums-sensorerna som Xiaomi och Oppo använder i sina flaggskepp från 2023.

View: https://www.youtube.com/watch?v=_4uOIiSDCZU

Last edited: 25 sept 2023
    zztop007 gillar detta.
  5. flipp

Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Netonnet har redan 13T och 13T Pro uppe:
    https://www.netonnet.se/art/mobil-s...47/?showSubscriptionModal=false&pTab=standard

https://www.netonnet.se/art/mobil-s...-xiaomi-13t-pro-black-12512-gb/1031155.14647/

Finns ingen spec. vad jag kan se men i texten som beskriver telefonerna kan man läsa att 13T Pro har en huvudkamera med samma sensorstorlek som IMX707. Dock står inget om telezoom så jag gissar att det inte finns på varken 13T eller 13T Pro. Förmodligen har 13T en sämre huvudkamera.

zztop007 gillar detta.
  6. flipp

Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu har NoN tagit bort sidorna. Verkar alltså ha varit ett misstag gå ut med reklam innan telefonerna lanserats officiellt. Priserna var dock 8K för 13T Pro och 6500 kr för 13T. Givet att 13T Pro har IMX707 och leciaprocessing känns det helt okej utifrån den prisbild vi ser idag på telefoner. Mi 12 Pro tar ju riktigt bra bilder så om 13T Pro når upp till samma klass eller bättre med liknande hårdvara och processing så är det en intressant kameralur.

Droid_301, zztop007 och Holabanarne gillar detta.
  7. flipp

Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 177
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Xiaomi 13T Pro lanseras i Sverige med konfigurationen 12GB RAM/512GB lagring och har ett rekommenderat pris på 9 990 kronor inklusive moms, med ett lanseringserbjudande på 7 990 kronor inklusive moms hos utvalda återförsäljare.

Xiaomi 13T lanseras i Sverige med konfigurationen 8/256GB och har ett rekommenderat pris på 7 990 kronor inklusive moms, med ett lanseringserbjudande på 6 490 kronor inklusive moms hos utvalda återförsäljare. Erbjudandena gäller fram till den 15 oktober.

De kommer till Sverige och går att få till bra pris fram till och med 15:e oktober, dvs om man förbeställer.

zztop007, Droid_301 och flipp gillar detta.
  9. Droid_301

Droid_301 Guest

Var säljer dom dessa?

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 177
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    zztop007 gillar detta.
  11. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 374

MINA ENHETER

12. flipp

Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  13. Rusthoi

Rusthoi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Tänkte beställa en 13t men hittar inga skal till den någonstans. Har ni lyckats hitta något om inte när borde de börja dyka upp till försäljning?

14. flipp

Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ett tpu-skal ingår

15. zztop007

zztop007 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 505
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Kollat lite reviews men inväntar GSMarena eller DXO som brukar vara lite mer grundliga

Tankar:
    Hårdvaran har inte kapacitet att hålla låg slutartid, minskar möjligheten att frysa bilder vilket resulterar i blur. Kanske en annan aparture hade kunnat lösa ekvationen men inte 1.9.
    Fullformat verkar inte ge önskat resultat. Kanske uppsamplat 12.5mp?
    Hade varit mer praktiskt med 3x zoom även om 2x verkar ge bra kvalité

Får se vad lite mer ingående reviews samt en dos firmwareuppdateringar ger.
    Men klart trevligt pris, så absolut mycket för pengarna om man köper innan priset går upp

bernard och flipp gillar detta.
  16. flipp

Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, inväntar också ordentliga kameratester, gärna där bilderna jämförs med t.ex. 13 Pro eller 13U. En annan intressant fråga är om 13T Pro ger någon fördel jämfört med 13T för stillbilder. Såg någon enklare jämförelse på YT mellan 13T och 13T Pro där 13T Pro såg ut att överexponera bilderna mer. Mins att gsmarena tyckte bilderna från 11T var bättre än 11T Pro så inte alltid dyrare systemchipp=bättre bilder i praktiken.

zztop007 gillar detta.
  17. zztop007

Mottagna gillanden:
    1 505
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Samma som jag såg. Verkar vara olika isp beroende på chip och den billigare varianten gjorde ett bättre jobb både gällande exponering men även färgmässigt vad jag kunde se på min skärm. Svårt att säga så klart eftersom det var både komprimerad video samt tidig firmware. Borde var tvärt om kan man tycka.

Det är synd att GSMarena inte kör någon typ av standardtest där objekten rör sig som DXO. Det är ju sådant som kan störa sönder en oavsett kamera. Lite som Galaxy ett par generationer bort, dyr fin kamera men kunde inte frysa bilder vilket försvårade rörliga motiv, mörkerfoto samt vanliga foton om man inte höll den rejält still. De flesta bryr sig kanske in om det men jag blir galen på den typen av begränsningar.

En vild killgissning gällande aperture är att de för att hålla ned priset kör samma typ av lins och algoritm som 13Pro/Ultra men det passar inte den en sensor med lägre ljuskänslighet. Det borde kanske istället vara runt 1.6/1.5 (som iPhone) för att landa i samma ljusinsläpp/möjliga slutartider som de dyrare syskonen. Inte riktigt mitt expertområde men känns lite logiskt.

Last edited: 27 sept 2023
    flipp gillar detta.
  18. flipp

Mottagna gillanden:
    8 655
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, dock har ju Xiaomi 12s Pro samma bildsensor som 13T/13T Pro inklusive Leciabranding så en annan gissning är att de använt samma algoritm som de använt på den.
    Compare Xiaomi 12S Pro vs. Xiaomi 13T - GSMArena.com

bernard och zztop007 gillar detta.
  19. zztop007

Mottagna gillanden:
    1 505
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Ahh. Det visste jag inte, låter som något åt det hållet.

bernard och flipp gillar detta.
  20. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 374

MINA ENHETER