Samma som jag såg. Verkar vara olika isp beroende på chip och den billigare varianten gjorde ett bättre jobb både gällande exponering men även färgmässigt vad jag kunde se på min skärm. Svårt att säga så klart eftersom det var både komprimerad video samt tidig firmware. Borde var tvärt om kan man tycka.
Det är synd att GSMarena inte kör någon typ av standardtest där objekten rör sig som DXO. Det är ju sådant som kan störa sönder en oavsett kamera. Lite som Galaxy ett par generationer bort, dyr fin kamera men kunde inte frysa bilder vilket försvårade rörliga motiv, mörkerfoto samt vanliga foton om man inte höll den rejält still. De flesta bryr sig kanske in om det men jag blir galen på den typen av begränsningar.
En vild killgissning gällande aperture är att de för att hålla ned priset kör samma typ av lins och algoritm som 13Pro/Ultra men det passar inte den en sensor med lägre ljuskänslighet. Det borde kanske istället vara runt 1.6/1.5 (som iPhone) för att landa i samma ljusinsläpp/möjliga slutartider som de dyrare syskonen. Inte riktigt mitt expertområde men känns lite logiskt.
Last edited: 27 sept 2023