XIAOMI 14 ULTRA

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av Oceanic, 21 jan 2024.

1. Droid_301

Droid_301 Guest

Var då?

2. Mannlicherman

Mannlicherman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    750
  3. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Momsen då? EU vs våran

4. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    750
  5. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    750
    Var nere i Barcelona för ett par veckor sedan. Där kunde man köpa Xiaomi 14 Ultra för runt 13500skr beroende på handlare. Deras standardmoms är 21 %, och våran är 25%. Alltså 4% i skillnad! Lägg på någon hundra lapp för annan inhemsk skatt och copyright avgift här hemma, så får du fram vad den här mobilen "borde" han kostat här i landet! (Men profithungern är uppenbarligen större hos Xiaomi Sverige än hos Xiaomi Europa?)

pmugghc och Janne303 gillar detta.
  6. Sledgeman

Sledgeman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Ordinariepris? Riktpris för Ultra i EU är 1499 euro (17 513 kr).

7. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    750
    Riktpris är en sak. Ordinarie pris är något helt annat! (Skiljer ju rätt friskt även inom olika EU länder och olika handlare)

8. Sledgeman

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Men du skriver ordinarie pris i andra EU-länder och har en butik med väldigt få exemplar som exempel. Kommer alltid finnas handlare som försöker leva på små marginaler. Det är inte bara i Sverige som Ultra är dyr. Mistore i Tyskland, Spanien, Italien osv tar alla 1499 euro. Amazon i dessa länder tar 1499 euro eller strax under. Alla stora kedjor i Europa tar nog samma pris, om de inte har någon tillfällig kampanj, men då är det ju inte oridnarie pris längre.

9. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    750
    Du väljer att refera till Xiaomi's egen säljkanal här i Europa, Mistore. Dom är garanterat dom dyraste pga att dom är satta att följa det riktpriser som Xiaomi Europa har bestämt. Du skriver att det bara är små handlare med få enheter som har råd att frångå det satta riktpriset? Jag brukar personligen ha Gimibo.se som referent. Dom är inte billigast, men heller inte dyrast. Dom är en stor kedja ute i Europa när det gäller mobilförsäljning, (inte minst bland svenska kunder) och dom erbjuder gratis frakt och samma garantier som här hemma. Dom tar 14900skr inkl frakt för samma Xiaomi 14 Ultra som man här hemma erbjuder för 17990skr, plus frakt (Men som sagt var, det är ju upp till var och en vem man vill gynna)

Last edited: 19 apr 2024
    Oceanic gillar detta.
  10. Sledgeman

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Ja, jag refererar till Mistore i olika länder eftersom du skrev "Men profithungern är uppenbarligen större hos Xiaomi Sverige än hos Xiaomi Europa?". Sedan kan du välja att bara fokusera på det och bortse att jag även pratade om Amazon. Du nämner Gimibo.se, vilket jag antar ska vara gomibo.se och ja de ligger billigare än t ex Mistore men också mycket dyrare än ditt "ordinarie pris". 15 375 kr (för den svarta) och 15 071 kr (för den vita) är ganska mycket mer än 13 000. "Har ju ett ordinarie pris på13000skr i andra EU länder" är väldigt missvisande. Nu har jag diskuterat klart detta. Ha det bra! :)

11. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    750
    En arbetskamrat köpe sin vita Xiaomi 14 Ultra till ordinarie pris hos dom för 14900skr inkl frakt från Gomibo här om dagen.

Vad det gäller Mistore, så hade man vi lanseringen inom EU olika erbjudande där man skickade med olika tillbehör vid köp av den här modellen, till ALLA kunder som förbeställade! Vissa Mistore, t.ex i Italien, skickade med prylar för nästa 5000skr, medan än del andra nöjde sig med ett foto kitt för 2400skr. Vad får man med när man beställde en Xiaomi 14 Ultra hos Mistore Sverige? Screenshot_20240419_101257.jpg

Last edited: 19 apr 2024
  12. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    750
    Nu är det flera som skickat mig DM och frågar om var i Europa man köper den här modellen till lägsta pris. Jag har inte koll på alla länder, men jag tror att Spanien är där du ska söka om du vill ha köpa till lägst pris inom EU?

CosladaFon

13. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mannlicherman gillar detta.
  14. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    750
    flipp gillar detta.
  15. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    750
    pmugghc och flipp gillar detta.
  16. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ofta får man väga pris mot service. Butiker som säljer några tusenlappar billigare är ofta mindre pålitliga (men finns säkert undantag). Dock behöver det inte vara ett stort problem så länge man kan vänta lite längre på leverans, inte behöver nyttja garanti eller behöver göra en retur.

17. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    750
    Jo, med tanke på dom stora kvalitesproblem som Xiaomi har med imma i kamerahuset, så ska man höra sig för noga hur dom hanterar ett eventuellt garanti åtagande?

18. zztop007

zztop007 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 589
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Gissningsvis skillnaden i moms ev. kostnader för import samt sist men inte minst om den importen ursprungligen kommer från Tyskland "Die dummen Schweden" :)

19. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Vore mer intressant att se hur bilderna ser ut i högupplöst format. Du kan ladda upp bilderna här Mobil-foto.se - Dela bilder i originalupplösning och sedan klistra in länkarna här på Swedroid.

flipp gillar detta.
  20. Maximus3D

Maximus3D Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    580

MINA ENHETER

Ok, om det inte duger med webbupplösta bilder i 2048 pixels så kan ni vara utan bilder helt och hållet.

/ Magnus