XIAOMI 14 ULTRA

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av Oceanic, 21 jan 2024.

1. Maximus3D

Maximus3D Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    580

MINA ENHETER

semlan, flipp och Droid_301 gillar detta.
  2. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 518
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Ultran saknar dock RAW10 på både huvudsensorn och teleobjektivet vilket gör att ingen av Sabre-metoderna fungerar. Endast merge 0 (weiner) vilket inte är nån höjdare tyvärr.

Vill man köra Gcam är faktiskt 13 Ultra en av de bästa hårdvarorna med i princip 100% stöd i Camera2API på alla objektiv samt autofokus.

14 Ultra är ett stort steg bakåt där.

Last edited: 23 apr 2024
    flipp gillar detta.
  3. Maximus3D

Maximus3D Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    580

MINA ENHETER

Jo visst är det så att det saknas fullt stöd för den, men man kan faktiskt använda den ändå om man vill. Den tar fortfarande fina råbilder och den gör det snabbt.

/ Magnus

Janne303 och Tiopental gillar detta.
  4. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 518
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Vore kul med några jämförelsebilder mellan stock och Gcam (om du vill) :)

5. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Lite förvånad att denna säljs i Sverige av många olika återförsäljare. Är ju givetvis inte en dag för sent.

Denna telefonen är på radarn för mig men återstår att se vem som drar ser längsta strået.

Står mellan

Honor Magic 6 Ultimate
    Xiaomi 14 ultra
    Vivo X100 Ultra
    Pixel 9 ultra.

Tusuki och flipp gillar detta.
  6. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Här kommer det lite random bilder som jag tagit med min Xiaomi 14 Ultra och iPhone 15PM idag.
    Rent spontant känns bilderna på 15PM som betydligt mer skarpa men avgör själva?

Som point-and-shoot kamera känns 15PM som svårslagen? Däremot ifall man har intresse att ta kort i Pro-läget och vet vad man gör ja då har nog Apple ingen chans mot 14 Ultra :)?

Xiaomi 14 Ultra
    Xiaomi 24030PN60G (Stock camera, 1x, 23mm, 0.04s, f/1.4, ISO 500, 12.58MP)

Xiaomi 24030PN60G (Stock camera, 1x, 23mm, 0.02s, f/2, ISO 250, 12.58MP)

Xiaomi 24030PN60G (Stock camera, 1x, 23mm, 0.02s, f/1.4, ISO 640, 12.58MP)

Xiaomi 24030PN60G (Stock camera, 1x, 23mm, 0.04s, f/2, ISO 640, 12.58MP)

Xiaomi 24030PN60G (Stock camera, 1x, 46mm, f/2, ISO 50, 12.58MP)

Xiaomi 24030PN60G (Stock camera, 1x, 120mm, f/2.64, ISO 50, 12.58MP)

Xiaomi 24030PN60G (Stock camera, 1x, 23mm, f/2, ISO 50, 12.58MP)

Xiaomi 24030PN60G (Stock camera, 1x, 23mm, 0.02s, f/1.4, ISO 160, 12.58MP)

Apple iPhone 15PM
    Apple iPhone 15 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, 0.04s, ISO 640, 48.77MP)

Apple iPhone 15 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, 0.02s, ISO 125, 48.77MP)

Apple iPhone 15 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, 0.02s, ISO 200, 48.77MP)

Apple iPhone 15 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, 0.02s, ISO 160, 48.77MP)

Apple iPhone 15 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, ISO 64, 12.19MP)

Apple iPhone 15 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, ISO 50, 12.19MP)

Apple iPhone 15 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, ISO 100, 48.77MP)

Apple iPhone 15 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, 0.01s, ISO 125, 48.77MP)

Tiopental, Janne303, Droid_301 och 2 andra gillar detta.
  7. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 518
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Man får inte glömma att 15 Pro Max också är en av de absolut bästa kameramobilerna på marknaden. Det finns en viss hype kring Xiaomi 14 Ultra, mycket på grund av Xiaomis egen marknadsföring med stora namn som "Leica" men också entusiastiska fans som gärna vill få det att låta som att det här är något helt revolutionerande och nytt som får alla andra kameramobiler att framstå som tegelstenar.

Bortsett från just 14 Ultra har jag ju haft alla Xiaomis flaggskepp sedan Mi 10 Ultra (11 Ultra, 12s Ultra, 13 Ultra) och har kunnat jämföra dem noga mot andra flaggskeppsmobiler. Ingen tvekan om att Xiaomi är en av mina absoluta favoritmärken när det kommer till just kameran men om jag sa att den är totalt överlägsen allt annat skulle jag definitivt överdriva. De är bäst på vissa saker och sämre på andra saker. Det beror på hur och vad man fotograferar.

Som du säger så är iPhone trimmad för att prestera väldigt bra som just point and shoot eftersom de flesta kunderna använder den precis på det sättet.

Xiaomi vill rikta sig mer åt professionella fotografer som lär sig kameran och trixar tills de hittar hur de ska kräma ut max ur den, ungefär som en DSLR. Gör man det så är 14 Ultra utan tvekan den mest kompetenta kamerahårdvaran som finns i en mobiltelefon just nu. Möjligheten att montera på filter gör att man kan vara ännu mer kreativ i sitt fotograferande men det är en väldigt nischad egenskap som jag tror att relativt få kommer dra nytta av.

Men även en iPhone kan tilltala en seriös fotograf. ProRAW är väldigt kraftfullt och även om hårdvaran inte riktigt når upp till Xiaomi 14 Ultras nivå (med undantag för 5x-tele som är en mycket bättre optisk konstruktion på 15 Pro Max) så är det samma koncept som gäller - om man verkligen lär sig att hantera kameran optimalt och klämma ut maximal prestanda ur den så kommer den ta fantastiska bilder. Kunskap och intresse är en mycket bättre strategi för att ta bra foton än att byta telefon hela tiden i jakten på "den bästa kameran".

Det finns några områden där 14 Ultra med enkelhet besegrar 15 Pro Max både objektivt och subjektivt
    • Makrofotografering med telezoomen. 15PM har en riktigt usel närgräns i 5x-objektivet på ungefär 1,5m vilket gör att den är totalt oanvändbar för makrofotografering med tele (ultrawide funkar dock väldigt bra för ändamålet). Fotograferar man mycket insekter och annat smått så är det ett starkt argument för 14 Ultra.
    • Bättre optisk täckning mellan 1x och 5x. Tack vare det extra teleobjektivet på 75mm så får 14 Ultra en mycket bättre kvalitet när man fotograferar i området 3.2x-5x. Med 15PM blir det digital zoom i hela området 1x-5x och ju närmare 5x man kommer, desto mer oanvändbara blir bilderna.
    • Starkare naturlig bokeh på 1x. Tack vare den stora 1"-sensorn i 14 Ultra så får den en mycket mer påtaglig bakgrundsoskärpa på det minsta bländarvärdet när man fotograferar subjekt på nära håll, t.ex. porträtt. Det gör att man är mindre beroende av fejkad oskärpa med "portrait mode". Dock kommer det med vissa nackdelar såsom försämrad kantskärpa men det går att komma runt genom att använda den variabla bländaren. Dock förlorar man då den fina bakgrundsoskärpan och får ett sämre ljusinsläpp. I vissa scenarion kan alltså en mindre sensor vara att föredra om kantskärpa är viktigt.
    • Pro-funktioner i stock. Gillar man att justera bländare, slutartid och ISO manuellt så är det möjligt med stock-kameran på 14 Ultra. På iPhone måste man installera tredjepartsappar för att få den funktionaliteten (som visserligen fungerar hur bra som helst men kan ha en saftig månadskostnad).
    • Bättre stöd för oprocessad RAW. Stock-kameran på 14 Ultra stödjer både UltraRAW (som använder multipla exponeringar) och helt oprocessad RAW. På iPhone måste man använda tredjepartsprogram om man inte vill köra ProRAW vilket som jag tidigare påpekade kan innebära månadskostnader och abonnemang.
    • Högupplöst ultrawide. 14 Ultra har en betydligt vassare optik och sensor på ultrawide-kameran.
    Däremot finns det områden där jag tycker att 15 Pro Max är ett starkare kort
    • Bättre kamera-API. Den absolut största nackdelen med 14 Ultra (som för övrigt gäller alla Android-telefoner) är att Google inte har tagit kontroll över hur tillverkarna får göra kamerasystemet tillgängligt för andra appar. De har byggt ett API men det används i låg utsträckning och det ger inte tillgång till alla kamerafunktioner (som stacking) och full upplösning från sensorn. Det här är ett område är Apple är mindre utvecklarfientliga än Android, vilket är förvånande. I praktiken innebär det att i princip alla appar som använder kameran (Instagram, Snapchat, Messenger, Zoom, Google Meet, kameraappar från tredje part mfl) ger bättre kvalitet på 15 Pro Max än valfri Android-telefon.
    • Bättre konstruktion på 5x tele. Periskopzoom-tekniken har vissa nackdelar jämfört med "traditionell optisk design" som kan ge fula artefakter när man fotograferar i mörka miljöer med starka ljuskällor. Apples design har reducerat dessa artefakter till en punkt när det nästan inte är något problem längre. Spelar mindre roll om man inte använder tele i dunkla ljusförhållanden.
    • Mycket stabil point and shoot. Även om man är fotonörd så är det skönt att veta att en snabb ögonblicksbild utan manuella justeringar ger ett pålitligt resultat och här tycker jag att Apple är bättre (vilket även syns på dina testbilder).
    • Snabbaste och bästa stackade RAW-formatet vid hög upplösning. UltraRAW på 14 Ultra har en del problem, framförallt vid kraftig rörelse och med "remosaicing" vilket kan orsaka fula artefakter på fina detaljer som asfalt eller löv när man fotograferar högupplöst. ProRAW 48 har inga såna buggar utan är så pålitligt att jag alltid har det påslaget, även vid snabba ögonblicksbilder.
    • Bästa rörelsehanteringen. Av alla telefoner jag har testat så är det ingen som slår Apple när det kommer till att fotografera snabb rörelse utan artefakter. Bilden blir dessutom precis som sökaren såg ut vid det exakta fototillfället.
    • Bäst video, otroligt bra log-implementation. Oavsett om man filmar point and shoot eller med log-formatet så är 15 Pro Max en grym videokamera med riktigt bra HDR-implementation.
    Nu börjar det här bli ett alldeles för långt inlägg och Swedroids inläggseditor håller på att lagga sönder min dator så det är dags att sluta. Men det är inte svartvitt. En iPhone kan funka väldigt bra även för en fotoentusiast. 14 Ultra kan fungera bra som en point and shoot om man värderar egenskaper som naturlig bokeh och gillar bildstilen. Hur du fotograferar är helt avgörande för vilken av telefonerna som är bäst i praktiken. Men det finns mycket att vinna på att lägga lite tid på att lära sig allt om styrkor och svagheter hos den kamera du väljer.

Lycka till med ditt beslut :)

Last edited: 26 apr 2024
    JML, royalnerd, pmugghc och 12 andra gillar detta.
  8. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

WOW <3. Tusen tack för att du tog dig tiden att besvara så otroligt utförligt <3!

Tiopental gillar detta.
  9. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Två snabba point-and-shoot bilder med likadan fokuspunkt :).

Xiaomi 14 Ultra

Xiaomi 24030PN60G (Stock camera, 1x, 46mm, 0.03s, f/1.4, ISO 192, 12.58MP)

Xiaomi 24030PN60G (Stock camera, 1x, 23mm, 0.04s, f/1.4, ISO 500, 12.58MP)

Apple iPhone 15PM
    Apple iPhone 15 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, 0.03s, ISO 400, 12.19MP)

Apple iPhone 15 Pro Max (ProRAW, Stock camera, 1x, 0.03s, ISO 500, 48.77MP)

Oceanic gillar detta.
  10. Droid_301

Droid_301 Guest

11. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Nja jag vet ärligt talat inte ännu :neutral:.

12. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 518
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det är två extremt kompetenta kameror. Frågan måste ju ändå vara om 14 Ultra ger dig det du saknar som är orsaken till att du byter. Det är ju många saker man får väga in där, inte bara kameran.

Fridensliljor gillar detta.
  13. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Håller helt med om att båda telefonerna har kompetenta kameror :). Är supernöjd med min 15PM på alla plan men vore kul med lite ”förändring” så mest därför jag köpte en 14 Ultra :P.

Har du någon bra förklaring på varför bilderna som är tagna med 14 Ultra är så sjukt mörka jämfört med iPhone?

Oceanic gillar detta.
  14. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En viktig sak som talar för 14 Ultra är att man kan placera apparna var man vill på hemskärmen. ;)

ruf0ns, spigen och Janne303 gillar detta.
  15. Droid_301

Droid_301 Guest

Ja, bilderna på din iPhone är ju betydligt ljusare

16. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 518
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Vad är mest likt verkligheten?

17. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Verkligen trots samma miljö
    Hmm något mittemellan :).

18. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 518
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det skiljer en del i bildstil. iPhone brukar vara väldigt lik verkligheten. Xiaomi lite mörkare/mer kontrastrik och Pixel/Samsung ljusare än verkligheten. Tycke och smak :D

JML och Fridensliljor gillar detta.
  19. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 282

MINA ENHETER

Nattfoton återigen..du vet att jag lyft det förut;) ingen mobil är perfekt givetvis men där fallerar iaf min 15p jämfört med andra mobiler jag haft. Långt ifrån verklighetstroget i point&shoot. I övriga scenarion är jag nöjd. Föredrar dock pixels take överlag i p&s

flipp gillar detta.
  20. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 518
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Night modes är problematiska överlag tycker jag. Blir alltid ljusare än verkligheten vilket iofs kanske är poängen. Lösningen på iPhone är att slå av nattläget. Då blir det i princip identiskt med verkligheten. Vill man göra ett mellanting så aktiverar man night mode och minskar exponeringen något direkt i sökaren.

Xiaomi brukar ha ett väldigt aggressivt nattläge så då funkar ovanstående tips bra också.

Pixel är otroligt bra i dåligt ljus, helt klart. I mitt tycke absolut ljusare än verkligheten (iaf på 8 Pro) men med väldigt bra kvalitet.

flipp och eastbound gillar detta.