Ja, stock-kameran faller mig inte så mycket i smaken tyvärr. Färgerna är väldigt överdrivna och det saknas mycket detaljer.
Den största fördelen med GCam är att det går att trimma bilderna precis enligt sin egen tycke och smak. Eftersom jag är iPhone-fanboy så försöker jag alltid återskapa bildstilen från just iPhone vilket är naturligare färger. Men det krävs en hel del pill för att få det att bli bra enligt min erfarenhet. GCam är ett minerat fält där vissa inställningar skapar problem med rörelse med mera.
Här är ett exempel på GCam vs Stock där stock-bilden är på tok för kraftig i färgerna trots att jag använder Leica Authentic... Det var också ganska mörkt i rummet där bilden togs och ljuset är i princip identiskt med verkligheten med GCam.
Xiaomi 14 Ultra (GCam AGC jajo, 5x, 117mm, 0.08s, f/2.64, ISO 776, 12.41MP)
Xiaomi 14 Ultra (Stock camera, 5x, 120mm, 0.05s, f/2.64, ISO 3200, 12.58MP)
Här ser man också vilken skillnad det är i detaljåtergivning mellan Stock (övre bilden) och GCam (nedre bilden):
Visa bifogad bild 176259
Om intresse finns kan jag lägga ut min GCam-konfiguration och instruktioner för installation (när jag är nöjd med bilderna blir, har bara trimmat 5x än så länge).
Click to expand...