Användare på Swedroid byter telefoner väldigt ofta även om de är nöjda. Det är väl så med mobilnördar. Det kan nog dock ibland vara så att nyfikenheten leder till att man nedgraderar sig och ofta tror jag att det är ett dumt beslut.
Xiaomi 14 Ultra -> Pixel 9 Pro XL t.ex. är ju en stor nedgradering på kameraprestandan. Gillar man extremt platt bildstil där alla skuggor ljusas upp på ett onaturligt sätt kanske man blir nöjd. Men den tekniska kvaliteten på bilderna blir en stor nedgradering bortsett från själva bildstilen. Är ju bättre att fotografera med 14 Ultra då och bara justera upp skuggorna lite i efterhand.
Det som fick mig att jag sälja min 14 Ultra är:
- Extremt sega uppdateringar på Global ROM. Man ska inte behöva hålla på och testa olika regioner för att få säkerhetsuppdateringar. De bör komma en gång i månaden med senaste patchnivå på Android. Varannan månad är möjligen acceptabelt men när jag sålde min 14 Ultra hade det gått nästan 4 månader utan någon uppdatering.
- Klart sämre bildkvalitet vid fotografering i full upplösning jämfört med iPhone 15 Pro Max
- Sämre 5x-kamera än 15 Pro Max (fler artefakter vid starka ljuskällor i mörker samt sämre prestanda handhållet i dåligt ljus)
- Tredjepartsappar kan inte använda full sensor-upplösning från kamerasystemet (t.ex. GCam)
- Tredjepartsappar kan inte justera den variabla bländaren, den blir låst på f1.8 - går ej att öppna den helt så att man får full ljusstyrka och maximal bokeh
Men det är absolut ingen tvekan att 14 Ultra är den bästa Android kameramobilen som kan köpas på svenska marknaden utan att behöva importera.
Last edited: 18 sept 2024