Har både Air 2 och nyligen fick hem igår Air 2S från Webhallen. Det som jag inte tycker om med Xiaomi smarta produkter är regions kodningen. Har ett gäng Xiaomis smarta prylar köpt från Kina och då är de Kina region kodad. I Xiamos Home app måste ställa in Region till en av Asiatiska länder för det ska fungera att fjärrstyra. Detta blev ett problem för mig sen köpte 2S, gick inte att paira ihop med Mi Home appen, utan var tvungen att byta region till en av EU länder och då funkar inte fjärrstyra mina andra prylar inköpt från Kina. Till slut fick använda dual app och ha 2 Mi Home beroende vilken vill fjärrstyra.
Mi ricer cooker, Yeelight JIAOYUE, Air Purifier 2, Car dash camera, Xiaomi Smart Home sensorer dylikt. Allt är Kina regions kodad och funkar inte ihop med Air 2S.
Tillbaka till Purifier. Alla Xiaomi gamla filter är faktiskt HEPA, anledningen är att HEPA ändrade kraven och då är Xiamois filter inte längre HEPA märkt. Om tillbaka till de gamla HEPA kraven så är det HEPA märkt. Vad för skillnad mellan gamla och nya HEPA krav vet jag ej.
En sak är att inte reseta när filter gått ut. Då filtret slutar att filtrera bort lukter, detta märkte jag då jag brukar återställa utan byta till nytt några veckor/mån extra.

Ett trick för filtret skall hålla länge, är ha en tunn extra filter runt om Xiaomis egna filter och då behöver man bara kasta bort det tunna filtret och behöver ej byta ut Xiamis filtret.
För min del är jag nöjd med Air Purifier 2, både versioner som jag har nu. Den gör som det skall, till billig peng och lite extra smarta funktioner. Till tester som finns på nätet som jag läst om innan bestämde mig för köpa detta Air Purifier. Går det verkligen att rena luften till 100%?
Största anledning till köpen är också filter kostnaden. Xiaomis filter är ganska billig jämfört med de andra som tester visar att de filtrerar bättre än Xiamois Purifiers. ca: 399:- för Xiaomi och endast 1 filter behövs, väldigt enkelt att byta ut också. De andra som är bättre än Xiaomis är mycket dyrare och filter kostnaden är också högre.
Sist är den gamla Air 2 skall ut till hallen, med tid inställde dagligen sättas på och av på vissa tider. Den nya 2S skall stå i vardagsrummet och kontrolleras av mig. Sist, jäkligt snyggt med runt OLED på framsidan och väldigt tyst på nattläge som jag 90% av tiden har den på.

Click to expand...