Tips: Xiaomi M365 Pro (2019)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mart1neZ, 17 feb 2019.

1. Skånsk kraft

Skånsk kraft Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Åååhhh och ahhh - det har varit uttrycken idag. Jag är så trött, inte bara sömnig utan fysisk trött för att montera däck ensam och utan sån där däckhållare är en rejäl gladiatorkamp. Samtidigt är jag riktigt, riktigt glad för jag har fått igång elsparkcykeln. :):o Över 2000 kr spenderat men det kunde varit värre - hade kunnat vara en situation där jag lagt massa pengar och tid men ändå inte kunnat identifiera och lösa problemet. Såå glad och stolt nu! :innocent:

Jag köpte dessa på Amazon.se för ett par dagar sedan. Det blev Amazon då det kitet kändes mest prisvärt plus smidigt med returer hos dem. Jag hade ingen aning om att dashboarden, som ingår, skulle komma till användning då. Tur jag valde det kitet! Amazon och PostNord är grymma på att leverera. Samma sak kan inte sägas om Airmee, tyvärr råkade jag välja hemleverans så det blev så att ena beställningen kom idag (egentligen igår, torsdag) och det skulle leveransen från de sistnämnda också göra men de misslyckades med att köra ut den. Jag väljer aktivt att få ombudsleverans men glömde bort välja det på den andra beställningen så blev en hemleverans och det tyvärr med Airmee.

Det jag köpte var värmeledande silikonplatta, tydligen är det som finns i Pro-modellen otillräcklig - enligt många som kommenterat i Facebook-grupper. Nu när jag vet allt funkar så väntar jag på Airmee gör sitt jobb så kan jag slutföra detta. Först ny kylpasta (också köpt, tillsammans med kitet, men PostNord kan leverera till skillnad från vissa) mellan ramen och moderkortetslådan, sen silikonplatta under själva moderkortet/kretskortet. Har ni samma problemet så kolla upp mer kring detta och överväg att göra denna lilla mod. Tydligen är kopplingarna otillräckliga från fabrik också men där går min gräns: vill/kan inte löda och har ändå inte utrustning till det.

Är det något jag hatar är det demontera och montera elsparkcykeldäck. Jag försökte men insåg att det inte var lönt utan däckjärn. Så då var det dags dra till Biltema, kändes dock trist behöva lägga pengar på något som väldigt sällan kommer användas men så fick det vara. Jag har tillgång till en däckverkstad genom en nära person men jag skäms gå dit och känna mig som en utnyttjare. Så det fick bli 109 kr respektive 69 kr för två däckjärn, en med gummiskydd och en utan men det var inte samma modell och jag visste inte vilken som funkade bäst så tog en av varje. Lade tejp på den utan gummiskydd för att minimera skrapor. Den med gummiskydd var definitivt att föredra!

IMG-20230713-WA0011.jpeg

Något besök på Biltema Café blev det inte, det blev Holy Greens bredvid. Ingefärskombucha och en vegansk sallad skulle ge kraft - i efterhand hade jag nog behövt det dubbla proteinet och lite mindre grönsaker för den kamp som skulle komma...

20230713_174445.jpg

Däcken... så jobbigt det var. Att få av de från den gamla motorn/hjulet var helt OK men att få på var så svårt. Tvåligt vatten och tvål direkt på fick bli trixet men det räckte inte. Jag försökte hårt och länge men det gick inte, var dessutom rädd att skrapa sönder kanterna. Det fick bli att mikra däcket, det är det mest hygieniska jämfört med en kastrull (hade inte en att offra men annars bra att ha en bara för nonfood - iofs brukar de slänga kastruller rätt ofta i sophuset här så det var en annan möjlig lösning). Papper under (för det kändes renare men ha bra koll för det kan brinna). Jag fick tvåla in och mikra i många omgångar och det gäller att försöka hårt och länge. Jag är rädd om grejer men till slut fick jag faktiskt offra lite färg på däcken då det inte går annars, i alla fall inte ensam och utan professionell utrustning. Glöm inte handskar (plus bar gymskor för ville inte riskera mina tår och fingrar)!

20230713_200702.jpg

Efter en lång kamp (i badrummet, då jag kunde spraya fritt där plus enkelt tvätta av all smuts sen) blev jag äntligen klar. Även viktigt med underlägg så man inte skrapar sönder m.m., för mig blev det olika slags textiler och kartong.

IMG-20230713-WA0029.jpeg

Nu kunde jag äntligen skruva fast den och sen fokusera på allt det andra.

IMG-20230713-WA0033.jpeg
    Jag hade börjat förstå att panelen var sönder också då det var svart men knapparna funkade. Så vilken tur jag fått med en panel i kitet! Att få upp panelen utan att skrapa sönder något kräver något passande verktyg. Jag kollade igenom vad jag hade, mitt tränade (kock)öga tog risspaden. Den är egentligen perfekt i tjocklek, dock väldigt stor men det fungerade perfekt. Vi snackar nu de (normalsmå) risspadar man får till hushållsriskokare. Det är möjligt man har något annat passande hemma, typ sån man skrapar lotter med (har såna men de är på ett annat ställe just nu).

Motorn/hjulet och däcket var äntligen på men att köra utan en tydlig panel känns hindrande. Jag hoppades att jag inte behövde byta instrumentkabel med (även om en sån ingick skulle det inneburit en till process). Det var bara att börja prova så jag testade byta panel och det fungerade direkt. :)

IMG-20230713-WA0037.jpeg

20230714_014714.jpg

Vilken lycka! Jag ser fram emot att lägga på silikonplattorna, dammsuga (blev klar sent så ville inte slå på den då) och rengöra, och köra den en kort stund för att sen äntligen ta helg och känna det är semester. :cool: Kanske rentav ha lite utflykter med elsparkcykeln!

Last edited: 14 jul 2023
    johanho gillar detta.
  2. Skånsk kraft

Skånsk kraft Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Kylpasta och silikonplattorna på (1mm kändes bra, hade den och 0,5mm samt 1,5mm att välja på) och jag kunde ta en härlig runda. :)

20230714_201218.jpg 20230714_201831.jpg 20230714_222716.jpg

Jag är begränsad till ca 22 km/h och har sämre acceleration så mjukvaran kanske är fel/inte rätt för Pro-modellen utan istället riktat till den vanliga. Få se om jag vågar flasha eller nöjer mig med detta.

Last edited: 15 jul 2023
    jimel gillar detta.