Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Jag använder just detta och tycker det funkar helt ok. Låser genom bakhjulet och runt något annat fast föremål som är starkare än låset.

    Edit:
    Ser nu att din bild har en sämre låsmekanism än min (simpelt att dyrka men en tubdyrk)

    Kolla dock på ditt lokala biltema om det verkligen är just den kassa låsmekanismen, för det har inte mitt lås!
     
    Last edited: 15 maj 2019
  2. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108
    Äntligen är den klar, priken över i:et !!

    Det tog nästan 4 månader för killarna att få till det.
    Även om vissa likheter så har denna modell skapat från 0 i ett 3D Cad program, alla mätningar ändras och anpassat med tanke på symmetrier, tjocklek och avstånd.
    Temperatur, vikt samt att olika material har testats tills det bästa resultatet erhållits.
    Med denna spår desing har man uppnått bästa friktions och nötningsegenskaperna en stark och effektivt bromsskiva helt anpassad till M365 och Xtech-Hb100 bromsoket. Nu har M365 inget att skämmas över gällande bromsförmåga i jämförelse med dualdron. ;)

    120mm desing som enligt mitt tycke ser asgrym ut !!
    Inga fler fälg anpassningar nödvändinga, 5 skruvar av och på.. :D:D

    Jag kommer att tag hem några ex under slutet av nästa vecka.
    PM:a om intresset finns.

    IMAGE 2019-05-15 08:39:50.jpg IMAGE 2019-05-15 08:45:09.jpg IMAGE 2019-05-15 08:46:03.jpg IMAGE 2019-05-15 08:40:01.jpg
     
    Missko, ludde28, Dukelukeem och 1 annan gillar detta.
  3. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108
    Köpte mina när jag var i Ukraina i under påsken.
    Шина камерна (tyre) 10" Wanda P1237 50х156мм 35PSI для самоката Xiaomi M365 (електросамокат) — в категории "Покрышки, камеры" купить в Украине, недорого на аукционе SkyLots (6559247411)

    Vet dock att i Spanien säljs kompletta kit där även "adapter" till den bakre stänk skärm följer med samt skruv till främre + aurdino kabel som krävs för flytt av den bakre lyskontakten.
    Pm:a så kan jag kolla med komplett kit från spanien.

    Google Translate
     
    asperon och Dukelukeem gillar detta.
  4. alatan

    alatan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10
    Info:
    Min primära telefon.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    ROM:
    Omnirom CM 10.1 Android 4.2.2
    Info:
    Används mycket sällan.
    Telefon 3:
    Nokia 3310
    Får man köra detta fordon alkoholpåverkad? Vore ju ett perfekt fortskaffningsmedel efter man tagit några öl till maten.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 676
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I Spanien är M365 så populär att det finns flera verkstäder inriktade på främst M365.

    Riktigt synd att det inte finns i alla fall någon som gör vid den på hemmaplan.

    Frågade vad däckbyte kostade för skojs skull; skulle gå lös på 10 euro om jag kunde vänta till morgondagen.
     

    Bifogade filer:

    Dukelukeem, JPR, Timpppa och 2 andra gillar detta.
  6. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 114
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Vart i Spanien är detta?
     
  7. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Reglerna är väl som för cykel, dvs det finns ingen promillegräns, utan det är lagligt så länge du kan köra på ett säkert sätt. I praktiken lär snuten inte bry sig så länge du inte kör uppenbart trafikfarligt eller orsakar en olycka. Men även om man inte är orolig för farbror blå så kan det ju vara värt att tänka på sin egen säkerhet. I det avseendet är nog det perfekta fordonet ett som någon annan kör.
     
  8. Delarium

    Delarium Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Hur är lagstiftningen för dessa fordon i Spanien? Har sett dem på gatorna, men det är väldigt få (mindre ort längs solkusten). Borde vara ett utmärkt transportsätt i trånga gränder och bland folkmassor.
     
  9. Bakgrund

    Bakgrund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    De är ju olagliga även i nyktert tillstånd och om polisen stannar dig och du är alkoholpåverkad gör det nog inte saken bättre. Kan tänka mig att risken är större för att bli dömd för vårdslöshet i trafik om man i berusat tillstånd kör ett fordon som inte ens får vistas i trafiken.
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  10. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Tycker det med "vistas i trafik" är en gråzon deluxe. Vad säger den inte får vistas? Max hastighet 20 km/h på plan mark, ja visst men lägg den på eco mode så uppfyller den det kravet och är alltså legit.

    Nej det är definitivt en gråzon som JAG tycker staten borde ta tag i. Jävligt bra att det finns "gröna" alternativ som folk faktiskt köper och tar istället för bil/buss osv snarare än att blockera dessa. Kan inte förstå vad dem tjänar på en sån bagatell sak helt ärligt. Priset på drivmedel höjs, sen ska en elsparkcykel också förbjudas.

    Om man går rakt på vad lagen säger är det att den inte får köra mer än 20 km/h på plan mark, ha mer än 250W motor samt vara utrustad med ringklocka, reflexer samt lampor. Det uppfyller M365 mycket väl och går lätt att argumentera för det i en domstol. Kan inte se hur du skulle förlora ett sådant mål. Det är som att säga min bil kan köra i 200 men jag kör bara 70 på 70 vägen när den dyker upp för lagen säger max 70. På samma sätt tolkar jag lagen här, den säger max 20 km/h på plan mark. Då får jag inte köra mer än det.
     
  11. xxx.maws

    xxx.maws Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Funderar själv på att köpa denna för att kunna köra hem efter fester. Flashar man den till 20km/h firmware så är den garanterat laglig. 250w samt 20 km/h, bromstest klarar den.
     
  12. Lou Cipher

    Lou Cipher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Bytte slang i bakdäcket i söndags, kört hela veckan en mil per dag, imorse var bakdäcket tomt [emoji854]
     
  13. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108
    Jobbigt :(
    Mitt råd prova byt till 10".
    Orginal däcken är super jobbiga. rätt luft tryck måste ständigt kontrolleras annars så nöter den sidorna på slangen. Visserlingen så kanske du körde på nåt vasst och fick punka.. Det e ju alltid svårt att värja sig emot.

    Att byta och trixa med 10" däck är en så mycket enklare än orginal däcken.
    Jag har slängt in antipunkt tejp på mina 10" och skippade slimen.

    IMG_0039.jpg
     
    Dukelukeem och ludde28 gillar detta.
  14. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Vad körde du för lufttryck ? :)
     
  15. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108
    På mina 10" kör jag med 2,6bar bak 2,4 fram... väger 68kg och körningen känns så mycket behagligare och mjukare.
     
    Last edited: 17 maj 2019
  16. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    På dina 8" däck då? :) Känner mig inte riktigt lockad att montera på 10", inte särskilt händig sen måste man göra för mycket xD #lat Max verkar vara 4.5 bar, bud på o köra 4 fram o 4.3-4.4 bak.
     
  17. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108
    Jag kör inte med 8" , Låter andra svara gällande 8" tryck och deras erfarenheter...
    Det lär beror lite gran på vikt samt vart och hur man kör. Definitivt över 3,2 bar med orginal däcken skulle jag vilja säga.
    Ska du köra med med 4,3 och 4,4 så låter det för mig som stenhårt och då har du inte mycket dämpning på din odämpade M365. Nästan i klass med solida.
    Är man inte rädd om njurarna och batteri lödningar så visst.. Inget för mig dock.
     
  18. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Hade valet funnits och få solida monterade i butik vs luft hade jag nog valt solida så det är nog inget problem för mig. Sen tappar den luft också, men ja det med batteriet är en sak jag inte tänkt på. Kanske blir 4 fram o 3.6-3.7 bak eller något. Vill inte sitta o kolla lufttrycket varje vecka. Väger 85-86 kg. Hittade en reddit tråd där någon svarat.

    Passade på att konvertera om de till bar då jag föredrar det. Är det okej siffror ?

    At a load of 50-70kg: the front wheel is 2.41-2.76 bar, the rear wheel is 2.76-3-45 bar.
    At a load of 70-90kg: the front wheel is 2.76-3.10 bar, the rear wheel is 3.10-3.79 bar.
    At a load of 90-100kg: the front wheel is 3.10-3-45 bar, the rear wheel is 3.45-4.14 bar.
    At a load of more than 100 kg: it is recommended to pump up to 3.45-3.79 bar front and 4.14-4.48 bar rear, but careful driving is recommended. The risk of puncture increases with weight gain.


    View: https://www.reddit.com/r/Xiaomi/comments/6f889o/xiaomi_mijia_m365_scooter_tire_pressure/
     
  19. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE

    Om 85kg, då skulle jag köra 3,7-3,8 på båda.
    Körde 3,5-3,6 på min (75kg).
     
    mul, JPR och bernard gillar detta.
  20. Erberus

    Erberus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, jag går och funderar på att skaffa mig en M365 då den verkar (?) vara den bästa på marknaden just nu. Dock har jag förstått att det är bäst att göra ett antal egna justeringar på den för att den skall hålla bättre och bli mer vattentålig.
    Finns det någon som kompilerat ihop en lista med mer eller mindre nödvändiga justeringar som man bör göra, och hur man går tillväga? Tack på förhand!