Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 195
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad tyckte du om att rulla fram över kullersten? Har du kontrollerat trycken i däcken eller kör du som de kom? (Vill minnas att det var ca 3 bar på min, ur förpackningen, vilket var rätt bra för bla kullersten). Upplever att det fungerar bättre än förväntan, trodde egentligen att 10"-hjul skulle vara ett krav för att det inte skulle vara riktigt obekvämt. I alla fall utan fjädring.

Rätt bra range, men jag tror den tappar lite mer mot slutet. Kommer du över 20km utanför Eco-läget är det riktigt imponernade. Jag ligger på ca 13-15km i standardläget (...men så väger jag 80kg).

Last edited: 10 aug 2017
    sydeu gillar detta.
  2. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Skulle ju inte åka några enorma sträckor över kullersten för bekvämt va det ju inte men det funkar ju ändå. Kör som den kom, ej kollat! Kan man se det om man åker till bensinmack och pumpar?

Körde 2.x km till imorse, dvs totalt cirka 11 km. Då har den gått från 69% till 32%!

Testar att ladda nu för att se ungefärliga laddtider och också för att det nog bli en del körning ikväll när jag tar med den till mina föräldrar!

3. bernard

Mottagna gillanden:
    47 195
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det borde gå bra. Men en vanlig cykelpump funkar ju också. Har denna själv: https://www.kjell.com/se/sortiment/...p/luxorparts-cykelpump-med-tryckmatare-p48745

Det är bra att ha en med mätare så att man får koll på trycket.

sydeu gillar detta.
  4. mrfrozen

mrfrozen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Fråga ni som har den. När ni fick den, skruvade ni bara ihop den och körde? Men reagerar inte på gasen alls, missar jag något?

5. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Har du satt den i rullning?
    Du kan inte hålla in gasen innan den rullar heller då får du släppa och trycka igen.

ludde28, mrfrozen och bernard gillar detta.
  6. bernard

Mottagna gillanden:
    47 195
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tar du fart först? Gasen fungerar inte från stillaastående läge.

Edit: @maccis@maccis var visst först på bollen :)

mrfrozen och maccis gillar detta.
  7. mrfrozen

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Perfekt nu funkar det, höll på att skruva ner den i molekyler.

Edit: sjukt rolig att köra.

Last edited: 10 aug 2017
    ludde28, sydeu och bernard gillar detta.
  8. mrfrozen

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

En till fråga, känns era också lite "lösa"i fram?

Version 1.3 med fw 1.33

Fun fact: batterier tillverkade 25 juni, inga väntetider i Kina alltså

bernard gillar detta.
  9. maccis

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Dra åt skruvarna på alla ställen som du ser.

sydeu och mrfrozen gillar detta.
  10. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Kul att läsa. Tråtts att jag har en annan modell.

Med min model kan jag väll"gas" 3 direkt. Nå jag har ju en annan modell. Men kull att ändå läsa.

11. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Tog med den hem till familjen idag, alla blev imponerade av den (till och med syrran som va väldigt tveksam innan när jag berättade att jag beställt Haha)

Dessutom så sjukt smidigt att på 6min 37sekunder kunna åka från station istället för att passa en buss som går rätt sällan eller gå i 20 min! Tror jag sänkte tiden till under 6 på tillbaka-vägen men tog inte tid :)

Och kommer bli lika smidigt nu att glida hem från odenplan på kanske 10 min istället för att matcha en tunnelbana och behöva gå en liten bit.

Uppdatering 1: Från odenplan var det 3.22 km, det tog 8 min 34 sekunder och drog 12% batteri! Kunde inte varit mer nöjd, och eftersom jag har 38% batteri kvar tänker jag nu dra ut och åka en vända någonstans bara för skojs skull!

Uppdatering 2: Min runda nu blev 7.07 km med en snitthastighet på 21.2 km/h och drog 21% batteri!! Körde omkring 1 km på grus, mycket asfalt, lite kullersten och gräs. Blir mer och mer nöjd ju mer jag använder den. Tänker imorgon köra från 100% till 0% och se hur långt jag kommer men skulle gissa att jag kommer över 25 och nästan bort mot 30 baserat på körningen hittills. Tror vikt påverkar mer än man anar (jag väger 60 kg) för när jag körde med min kusin som väger omkring 20-25 kg blev accelerationen mycket långsammare och drar antagligen bra mycket mer batteri också.

Är verkligen otroligt nöjd och kommer få fortsatt riktigt bra användning av den!

Min uppdaterades direkt till firmware 1.3.3 förresten, såg inte något versionsnummer och kartongen slängdes direkt i Järfälla så vet inte om det kan kolla men utgår från att det va 1.3 eftersom det va samma leverans som mrfrozen.

Last edited: 11 aug 2017
    RuffyMan, ludde28 och maccis gillar detta.
  12. DaLemon

DaLemon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90

MINA ENHETER

Jahopp, blir sallad resten av sommaren för min del. Mina 189cm och ca 88kg kommer göra att jag knappt kommer till annat än jobbet :cry:.

Kommer inte tävla med dig på sthlms gator, den saken är klar!

sydeu och ludde28 gillar detta.
  13. ludde28

ludde28 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    @sydeu@sydeu ser att du bor i stan, har du lust testa "byta" scooter i helgen för att kolla batteriförfrukning.
    Vore kul köra en runda o jämföra. (Bor vid Odenplan)
    Jag väger 70 o kommer troligen ca 13-15km på en laddning.

14. maccis

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Skulle nog säga utan att ha testat att jag kommer en 20km på en laddning också. 13km känns väldigt lite. Tror jag körde över 13km första gången jag körde den utan att ladda. Då var det 70% när jag fick den.
    Jag väger 75Kg.

I appen så visar min fulladdad cirka 7810mAh så batterierna är friska.

Kanske förändras över tid, min har gått lite drygt 15 mil nu. Funderar på om firmware spelar in? Underlag och lutningen spelar ju också in men där jag kört är det plan asfalt mestadels.

bernard och ludde28 gillar detta.
  15. ludde28

Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    thexps, Atmos och sydeu gillar detta.
  16. maccis

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Mjo samma här de gånger jag inte åker fullt är inför inbromsningar. Kör aldrig Eco.

Min gissning på 20Km är vad jag tror är sade att komma baserat på min körning hittils. Skulle jag gissa så tror jag att jag inte är på 0% vid 20Km.

sydeu, ludde28 och DaLemon gillar detta.
  17. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Hmm idag kom jag bara 7 km från 100 till 53%, tänker köra slut laddningen för att se hur långt jag faktiskt kommer. Tror mitt batteri är dåligt kalibrerat hittills!

Uppdatering 1: Har nu åkt runt lite och också åkt hem, 32% batteri kvar och totalt 16.51 km kört. Tänker försöka köra slut totalt sen och se vad totala landar på! Verkar som att första 50% tar slut typ 3x så snabbt som resten för mig.

Uppdatering 2: Slutade på cirka 24 km, körde hela tiden standard-läge. Sista 1-2 km kändes den riktigt trött dock så då funkade inte uppförsbackar och accelerationen var väldigt långsam. Absolut nöjd med den längden!

Last edited: 13 aug 2017
  18. ludde28

Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Låter mer normalt.

19. maccis

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Min har gnisslat o knakat nånstans. Har försökt dra åt men det som orsakar det är i vikningen. Satte en bit tejp där nu.

Nu försvann det otroligt jobbiga ljudet.

sydeu gillar detta.
  20. DaLemon

DaLemon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90

MINA ENHETER

Hämtade ut paketet idag, och har nu kört runt kvarteret några vändor. Det blev ingen eco-drive om vi säger så. Det var ju barnsligt roligt, och kändes olagligt att flyga fram så fort haha.

Precis när jag stannar framför min port för att ta bort en fluga som fastnat i ögat, stannar två korta kineser till vid mig för att ställa några korta frågor. Jag börjar skratta inombords eftersom jag läst att @bernard@bernard vid flertalet tillfällen fått stilla nyfikna. Men det första frågan blir, vart har du fått tag i den där? Det är ju en mi! Ja, en Xiaomi svarar jag. (Tänkte direkt efter, nu borde de ha skrattat om jag uttalat xiaomi helt fel). Hon och hennes man förklarar på lite knackig engelska att de försökt importera samma mi men att de inte hittat någon leverantör som kan skicka till Sverige pga innehållet av batterier. Jag berättade vidare att jag köper mycket från kina, där jag tog upp min en vecka gamla LG G6, och sa: This is from China too!

Jag berättade att jag köpte den för 3300 svenska riksdaler via tomtop, och fick då höra att den kostar ca 2200-2500kr hemma i Kina.

Hon öppnade anteckningar på sin telefon, knappade fram ett engelskt tangentbord och bad mig skriva upp alla sidor jag brukar handla ifrån. Det fick bli Gearbest, banggood, geekbuying och tomtop.

Nog om det.

Körupplevelsen var faktiskt över förväntan. Ojämnheter var inga som helst problem, men visst, det vibrerade lite och skakade till, men man hade full kontroll hela tiden.

Enda negativa är att min bromsskiva är lite skev, så den ligger och nöter lite hela mot beläggen. Har justerat ut belägget en bra bit, men tar jag mer saknar jag bromsverkan helt. Hur som haver är jag initialt väldigt nöjd. Räckvidd återstår att se, men känner att jag måste testa mig fram för att hitta en rimlig hastighet som inte tär allt för mycket på batteriet.

RuffyMan, chraist, Effect och 3 andra gillar detta.